העיתונאי מורדי ישראל, היה לצדו של יצחק רבין ז"ל ברגעיו האחרונים בכיכר, לפני 25 שנים. הוא שוחח היום (חמישי) עם סיון כהן ב-103FM וסיפר על רגעי האימה: "הסתכלתי קדימה לכיוון רה"מ, הוא הסתובב אלי עם הירייה הראשונה במבט מבוהל, אני מבין שמשהו קורא מאחוריי, משהו נורא". 

מה עשית שם?
"אני הייתי סטודנט לתקשורת שנת 1995, במסגרת עבודת הגמר שהייתי אמור להכין החלטתי להקדיש אותה לראיון פוליטי שיעסוק בכל נושא ההסתה שהיה כאן בארץ, באותה השנה, ותהליך השלום. אכן הגעתי לאותה עצרת השלום בכיכר מלכי ישראל, הייתי אוירה מאוד נעימה, אוירה עם אופטימיות גדולה ראיתי את הפוליטיקאים שם נואמים ושמעתי את יצחק רבין נואם. בשלב הזה אני מחליט שאני צריך לראיין אותם, הגעתי למדרגות לרחבה שהייתה אמורה להיות שטח סטרילי שעלו ורדו מהם פוליטיקאים ושם לתדהמתי השטח היה חשוף לחלוטין. הצלחתי לראיין שם פוליטיקאים כמו שטרית, יו"ר מפלגת העבודה".

ואז פתאום שמעת בום?
"לא, לפני הבום השוטרים התחילו להציב מחסומים, הוציאו אותי אל מחוץ למחסומים. שאלתי את אחד השוטרים למה ואמרו לי שרבין ופרס אמורים לרדת. ביקשתי בנימוס מהשוטר אם אני יכול להיכנס והוא אפשר לי. אני רואה את שמעון פרס יורד במדרגות, ניגש לאנשים, ואני מנסה עם מכשיר הקלטה 'מה דעתך על העצרת'? - 'מוצלחת מאוד' הוא אומר לי וממשיך. אני שם לב שיש התרחשות מאחורי, רבין מתחיל לרדת במדרגות ואיך שבחלומותיי הטובים אני מצליח כסטודנט לתקשורת לראיין אותו, אני עומד בצד והמאבטח שהיה צמוד לגבו של רה"מ הוא פונה לאחור באופן לא מוסבר והולך לכיוון המדרגות אני עומד צמוד לגבו של רה"מ במקום שאותו מאבטח אמור להיות".

ישיבת הממשלה בליל רצח רבין

אתה במקום המאבטח במקום הכי קרוב לרה"מ?
"בהחלט, אני עומד במקום שהמאבטח שאמור לשמור על גבו של רה"מ, אני עומד ושואל אותו 'אדוני רה"מ מה דעתך על העצרת ועל ההסתה', אני מבחין שמישהו מנסה להיכנס ביני ובין רה"מ, במרחק הזה ככה שנוצר בינינו, ואני מגביר צעד קדימה כדי שלא יוכל להיכנס. מה שקורה זה שאותו אחד הולך מאחורי ופה אני שומע את קול הירייה".

יגאל עמיר.
"בהחלט, בהחלט. אני מסתכל קדימה לכיוון רה"מ והוא מסתובב אליי עם הירייה הראשונה מסתכל מבעד למשקפיים במבט מבוהל, המבטים שלנו מצטלבים, אני מבין שמשהו קורה מאחורי, משהו נורא".

מורדי אתה האיש שעמד אחרון בין יצחק רבין ליגאל עמיר?
"כן, כן, כן, נתפס, לא מצליח 25 שנה עברו מאז ואני לא מצליח להבין את זה. זה לא מתעכל גם 25 שנה אחרי".

רק נאמר למי שמפקפק, אתה העדת בכל ועדות החקירה הרשמיות, זו לא המצאה עכשיו שהמצאנו.
"ממש, ממש לא. רואים את זה בסרט שצולם, בשלב הזה שאני שומע את הירייה הראשונה אני שומע נשימות כבדות מאחורי, אני מסובב את הראש ואני רואה אקדח ושני רשפים של יריות יוצאים לכיוון רה"מ. מסובב את המבט בחזרה רואה את רה"מ מוטל על הארץ כשהמאבטחים משוחחים מעליו. באותו שלב אני משוכנע שמדובר במחבל מתנקש, לא יהודי, שבזה הרגע ירה ברה"מ ותכף עובר לירות בכל מי שנמצא שם. אני מקבל החלטה לעשות פשוט מאוד צעדים לכיוון החניון עצמו, ראיתי שם ניידת משטרה ובכל צעד אני בטוח שזה הצעד האחרון שלי, שתיכף הוא יורה בי".

מורדי ישראל (צילום: צילום פרטי)
מורדי ישראל (צילום: צילום פרטי)