סגן שר הבריאות, יואב קיש, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM ודיבר על האפשרות שמדינת ישראל תיגרר לסגר שלישי. לדבריו, "נוכל לשלוט במגפה. אם אנחנו לא נקפיד, אני מאוד חושש שאנחנו נוביל לסגר שלישי". בנוסף, קיש טען כי האחריות על פתירת המשבר בממשלה תלויה בכחול לבן: "צריכים להתנתק מהלחץ, ברגע שיעשו זאת, אפשר לנהל את המדינה".

אנחנו 32 דקות לתוך פתיחת שנת הלימודים, הכול עובר תקין עד כמה שאתה מבין?
"אני לא במשרד החינוך, אז אני מקווה כמו כל עם ישראל".

הכול קשור, בריאות חינוך, הכול ביחד הבוקר.
"כן, זה נכון".

כמה אתה מודאג?
"החשש המרכזי זה מאיך שאנחנו הציבור נתנהג. אם בסוף אנחנו נמשיך להקפיד על מסכות ולהימנע מאותן התקהלויות שהן מקור מרכזי להדבקות - שמעתי שדיברתם על כך בנושא מג'דל שמס, זה בעיניי אירוע פשוט הזוי, שבאזור הכי אדום במדינת ישראל מייצרים הלוויה המונית של מאות ואלפי אנשים - אז אם אנחנו מצד אחד נהיה עם מסכות ולא נעשה את ההתקהלויות האלה, גם אם נפתח את מערכת החינוך - שזה מבחינתנו 'מאסט', אנחנו רואים בזה צורך וערך עליון, אז אנחנו רוצים לעשות את זה ולוקחים פה סיכון - אבל אם בצד השני נקפיד וניזהר, אני חושב שנוכל לשלוט במגפה. אם אנחנו לא נקפיד, אני מאוד חושש שאנחנו נוביל לסגר שלישי".

הפריצה למרכז הרפואי צפת, קרדיט מצלמות אבטחה

אתה רואה מצב שילד בן שש יושב עם מסכה ארבע שעות ואחרי זה הוא עובר לצהרון עם עוד מסכה? זה לא טריוויאלי.
"ממש לא, וכמו שאת אומרת, בסוף כשמסתכלים על המספרים הגדולים, אז מן הסתם יהיו בוודאי גם הפרות של הדבר הזה וזה טבעי, אני לא מתרגש מזה. אבל אבל מצד שני, אני חושב שההנחיה חשובה כדי שבמקרים שאותם ילדים שכן יוכלו - ישימו. ובסוף, במספרים הגדולים, זה מקטין הידבקות, בוודאות. אז בין לומר או לא לומר את זה, אני מעדיף לומר ולצאת מהנחה שיהיו ילדים שיהיה להם כנראה קשה".

אתה מדבר על כמה חמור ובלתי נתפס האירוע במג'דל שמס, איפה המשטרה? איפה הרשויות באירוע הזה? איפה אתם?
"אני דיברתי עם המשטרה, וממה שהבנתי הציר המרכזי למג'דל שמס היה סגור, אבל יש הרבה מאוד דרכים עוקפות".

מנהל בית החולים מספר שהיה שם כוח משטרה ואפילו כוח יס"מ שפשוט לא עשו שום דבר.
"זה ייחקר, אני הבנתי שהנושא ייחקר. אני דיברתי על הכניסה עצמה של אותם אלפי אנשים לאזור תחת סגר, ובסוף אין ספק, שאתגר מאוד גדול זו אכיפה, והנושא ייבדק, יכול להיות שהיו טעויות, אני לא יודע".

אבל כשאתה רואה את מה שקורה שם, ובכלל במגזר הערבי ובמגזר החרדי ובעוד שורה ארוכה של מגזרים ואירועים, אין פה תחושה שאיבדתם את יכולת האכיפה כמו שצריך? שכל אחד עושה מה שהוא רוצה?
"במגזר הערבי אני מאוד מודאג, אנחנו רואים עלייה בתחלואה, והסיבה לכך היא מאוד פשוטה, אלה החתונות הבלתי חוקיות ואירועים כמו שראינו אתמול. ההתנהלות של המגזר הערבי במקום הזה, זו בעיניי טעות קשה, זה מוביל אותנו למה שראינו בתחלואה שם במהלך הגל, שהם שילמו בסוף בנדבקים ובמתים לצערי. ואני קורא להם ואומר להם, 'תפסיקו עם זה, זה לא הזמן, אנחנו חייבים לשנות את ההתנהגות'. לגבי המגזר החרדי, נתת את זה ביחד, דווקא במגזר החרדי, ירידה מאוד יפה בתחלואה עם הקפדה מאוד רבה".

יש שם הקפדה על בדיקות? כי יש כאלה שטוענים שהם לא הולכים לבדיקות פשוט, ואז אנחנו לא יודעים את המספר האמיתי.
"זה נכון, ראינו ירידה במספר הבדיקות למגזר החרדי, אנחנו נכנסים למהלך של קריאה להיבדק גם שם. באופן טבעי, כשהתחלואה יורדת, אנשים פחות הולכים להיבדק. אבל אנחנו ניקח את היכולת שלנו בבדיקות ונשלב אותה בסקרים נוספים. אנחנו עובדים עכשיו על ביצוע של תוכנית פעולה של בדיקות נרחבות במערכת החינוך באופן שוטף כדי שיאפשר לנו גם במצב של אולי תחלואה יציבה או עולה ולא רק בירידה, לפתוח ולשמר את מערכת החינוך, כי אנחנו רואים בזה חשיבות מאוד גדולה. אבל בסופו של דבר, האתגרים במגפה הזאת, זה באמת האתגר של האכיפה, של ההסברה, של הבדיקות, של הקטיעה, ואנחנו צריכים גם את הציבור בשביל לנצח במקום הזה".

כחול לבן, ליכוד, מי ימצמץ ראשון?
"אנחנו לא מחפשים למצמץ, אנחנו רוצים לעבוד, אנחנו רוצים להתמודד עם האתגרים שמדינת ישראל נמצאת בהם כרגע".

אז תעביר תקציב עד סוף דצמבר.
"א', אנחנו עומדים בכל ההתחייבויות שלנו, הוגדר חוק מסודר בעניין".

כחול לבן אומרים שממש לא.
"להביא פרקליט מדינה ללא הסכמה, להביא מינויים, כל הזמן לבוא בביקורת מתוך הממשלה, מי שלא מתאים לו, שיעזוב, זה הכי פשוט שיש, כמו שעשה דרך אגב השר זמיר. כחול לבן הרי באו עם הבטחת בחירות שהם לא הולכים עם הליכוד, והם שינו את דעתם. הם כל הזמן מול לחצים באירוע הזה והם עוד לא הבינו שמהאירוע הזה הם צריכים להתנתק. ביום שהם יבינו את זה, אפשר יהיה לנהל את המדינה".

בני גנץ וגבי אשכנזי (צילום: גיל יערי, פלאש 90)
בני גנץ וגבי אשכנזי (צילום: גיל יערי, פלאש 90)

לליכוד מתאים עכשיו בחירות?
"אני חושב שלמדינה לא מתאים, ואנחנו עושים הכול כדי להימנע מבחירות, זה לא דבר שאנחנו רוצים אותו עכשיו בתקופה הזו. אבל אם לא תהיה ברירה, אנחנו נעשה. אני חושב שזה מאוד תלוי גם במה קורה במדינה, גם ברמה של המלחמה בקורונה. היינו בתקופה מאוד קשה, אולי הכי קשה שהייתה פה מאז פרוץ המגפה. ההחלטה של ראש הממשלה נתניהו להיכנס לסגר ומוקדם - למרות שכולם באו ואמרו, 'מה, רק ישראל ראשונה בעולם, איך?' -  מראה כמה תבונה הייתה במהלך הזה, כמה זה עזר. זה אירוע קשה וצריך מנהיג שמסוגל להוביל למקום הזה, ואני מאוד שמח שלמדינת ישראל יש כזה".

אתה חושב שאם תפרצו לבחירות בחורף או לקראת האביב, המצב מבחינתכם, אלקטורלית בליכוד יהיה יותר טוב מאשר עכשיו?
"אני לא מחפש את הקמפיין ואני לא בונה עוד את הקמפיין. אני יכול לומר שאנחנו מתמקדים בלהילחם בקורונה, זה מה שאנחנו עושים. אם אנחנו נצליח לעבוד ביחד, והשותפות תהיה שותפות, זה ימשיך. אם נראה שזה לא קורה וכל הזמן תוקפים אותנו, אז זה כנראה יתפרק מעצמו, ואז מתי שנלך לבחירות, נלך לבחירות. אני אומר לך שאם נאלץ ללכת לבחירות, אני חושב שההתנהלות שלנו מול אתגר הקורונה, בסופו של דבר תקבע את תוצאות הבחירות, ואני חושב שיותר ויותר אנשים מבינים שמדובר פה במלחמת עולם שלישית שמנוהלת תחת הנהגה מאוד אחראית, ועם הצלחות, יחסית לאתגר. וכשאת זה יבינו, אני חושב שנקבל את אמון הציבור".

אני רוצה לדבר איתך על ידיעה אתמול שפורסמה ב'חדשות 13', על כך שראש הממשלה מתעקש שההוצאות של הבית הפרטי שלו לא יהיו מחויבות במס. מה אתה חושב על זה?
"לא יודע, לא העמקתי בנושא, לא ראיתי את הכתבה בערוץ 13, אבל שמעתי. אני לא מכיר את הנושא לעומק. אני מניח שזה ייבדק ויישקל, וגם יגיע להחלטה. ומן הסתם, כמו בכל מקרים אחרים, יהפכו את זה גם לנושא פוליטי".

לא פוליטי, יש לך עמדה בנושא.
"כמו שאני מכיר היטב את האופוזיציה שלנו, הם ינסו לקחת את זה למקום הכי פוליטי שהם יכולים. אני לא מכיר את הנושא ואני לא רוצה להתבטא בלי שאני מכיר".

באופן עקרוני אני שואלת אותך? זה בית פרטי. האם צריך להשית את ההוצאות האלה על המדינה?
"אני מוכן לקרוא לעומק את התשובות של המדינה, לראות את כל העניין, אחרי שאני אקרא ואבין, אני אתייחס".

'כלכליסט' קראת הבוקר?
"כן, הוא דיבר איתי".

אז אני אקריא למאזינים, 'ח"כ יואב קיש הזמין בלי סיבה נראית לעין מחקר מקיף מהכנסת בנושא השפעת מיסוי האלכוהול על שוק המשקאות החריפים. הוא רק לא חשף שחברו האישי והתורם הגדול שלו הוא יוסי גולד, בעלי "עלית הארק", שהמיסוי פגע בהכנסותיו ויש לו עניין רב בנתוני המחקר'.
"הייתה רפורמה שהובלה, נדמה לי, על ידי שר האוצר יאיר לפיד. היא העלתה לכל מי שמשתמש במוצרי אלכוהול את המחירים. זה נכון שיוסי גולד הוא חבר שלי, והוא גם שחקן מאוד משמעותי בתחום הזה. כשאתה בא לכנסת, אתה בודק דברים שאתה שומע עליהם ורואה אותם. מאוד הטריד אותי הדרמטיות בעליית המחירים לצרכנים, אמרתי, 'אני אבדוק', אפילו יוסי לא ידע שאני עושה את הבדיקה הזאת, אבל זה לא משנה. עבדתי הכי מסודר והכי מדויק, הכול לפי חוק".

למרות שלא היית חבר אז בשום ועדה שקשורה לעניין הזה.
"הנושא עניין אותי כחבר כנסת, ואם הייתי מחליט לפעול בו, הייתי גם פועל בו. אבל זו זכותו של כל חבר כנסת לבקש דו"ח ולקבל מידע. אני מבטיח לך שאם יש פה עכשיו מאזינים ששתו כל משקה אלכוהולי כלשהו, הם יודעים היטב כמה זה עלה להם לכיס".

אבל בקונטקסט הזה צריך להגיד שד"ר יוסי גולד הוא פעיל בליכוד, אחד התומכים המרכזיים שלך בפריימריז, זה נכון?
"לא, זה שקר גדול. הוא לא פעיל בליכוד, הוא חבר שלי. כל הסיפור נולד, כי אני הצהרתי עכשיו שאני בממשלה, בניגוד לכנסת."

הוא חבר שלך ותרם לך לפריימריז.
"יוסי הוא חבר טוב, אני מכיר אותו שנים רבות. הוא גם תרם לי לפריימריז כמו רבים אחרים, לא באיזשהו משהו חסר פרופורציות. יותר מזה, בוודאי שאני לא מתכחש לקשר הזה. זה נודע בכלל לתקשורת כי אני הצהרתי על זה עכשיו במסגרת ניגוד עניינים, כי היום, כשאני במשרד הבריאות, יש תחומים של פיקוח על אלכוהול, אני חייב לדווח על זה, ודיווחתי. עשיתי כל מה שצריך חוקית עכשיו, עשיתי בכנסת כל מה שצריך אז. אם הייתי הולך ועושה איזו חקיקה לטובתו ספציפית. לא היה שום דבר כזה, זה הכול מים בכוס ערק.

ואחרי כל מה שאנחנו יודעים, האם זה נכון שהדבר הראשון שתעשה זה לבוא ולבדוק מה קורה שם בתחום?
"זה לא הדבר הראשון, אבל אותי עניין מאוד לראות, למה כשאני קונה היום בקבוק שיש בו אלכוהול, צריך לשלם יותר כסף. וזה לא רק אני, זה מאות אלפי אנשים, נושא מרכזי. אני רציתי לדעת אם יש מה לשנות ולתקן ברפומה הזאת. אני חושב שזה נושא שנוגע באמת בחיים של הרבה מאוד אנשים. ולהיות חבר כנסת, זה הדברים שאתה שומע עליהם, אתה שומע פעם על עוולה פה, על עוולה שם".

בקיצור, זה מקרי.
"לא מקרי".

אין שום קשר לחברות, לתרומה.
"זה ברור, אבל הוא חבר שלי וידעתי על האירוע הזה, וידעתי שאם אני קונה בקבוק, עולה לי יותר כסף, לכן רציתי לבדוק. זה לגיטימי. יותר מזה, התייעצתי עם היועץ המשפטי לכנסת, הכול חוקי, הכול בסדר. פשוט מחפשים, מחפשים, מחפשים, סערה בכוס ערק. אבל זה בסדר, יש כאלה כתבים צהובים, זה מה שעושה להם את החיים טוב, שיהיה להם לבריאות".