ח"כ עפר שלח (יש עתיד) שוחח הערב (שלישי) עם ענת דוידוב ב"איפה הכסף" ב-103FM אודות סוגיית תקציב המדינה, וכן על הדיווח כי יו"ר כחול לבן, בני גנץ, דרש מחברי מפלגתו לעבור פוליגרף כדי לבדוק מי אחראי על ההדלפות מהמפלגה.

בוא נתחיל עם עניין התקציב: הרי בסוף לא יהיה תקציב. הליכוד אומר שכחול לבן אשמים, ואילו כחול לבן אומרים שהליכוד אשמים. זה מין משחק ילדים כזה..ומה יהיה בסוף? אתה מעריך שהולכים לבחירות? אני מתחילה איתך ישר מהסוף.
אני מעריך שגמלה החלטה אצל בנימין נתניהו שלא להעביר תקציב. בכל דיון של ועדת ביקורת המדינה בו אנחנו נדרשים לעבוד עם אגף התקציבים בדרך כלל סביב נושאים הקשורים לנגיף קורונה עולה שגם אין מי יודע מה הכנות לתקציב 2021. אני רוצה להזכיר שלתקציב יש לוח זמנים חוקי שצריך לעבור בכנסת, אי אפשר להעביר אותו ככה סתם. לוקח כחודשיים וחצי עד שמעבירים אותו מהרגע שהוא הגיע. אין לנו ראש אגף תקציבים, שהוא האחראי על הכנת התקציב. אין מנכ"ל לאוצר ואין חשב כללי. אני רוצה שאנשים יבינו מה זה כי זה בטח נשמע להם סתם כמו פקידים. אנחנו בשנה של מה שנקרא אחד חלקי שתיים עשרה, ונכנס בוודאות ב־2021 לשנה הזו. מה שזה אומר שכל הוצאה שהיא מעל אחד חלקי שתיים עשרה מתקציב המשרד לפני שנתיים צריכה אישור של החשב הכללי. 

נכון. רק שאין חשב כללי.
ומי יחתום על הדברים האלה? רק אלוהים יודע. לא היה בלגן כזה בתולדות המדינה.

אולי שר האוצר רוצה להיות זה שחותם על הכל?
היום הייתה לנו ישיבה עם ערן יעקב, ואמרנו לו שאנחנו יכולים לשאול אותו הכל כי הוא האיש היחיד שנשאר עומד שם.

אז אם אנחנו מדברים על הדיון שהיה אצלך היום אז בוא נדבר על הכנסות המדינה ממסים שקטנו בסכום אסטרונומי של שלושים מיליארד שקל. 
שאלתי את מירי סביון כמה הבור יחסית להכנסות המדינה, והיא אמרה שזה צפוי לעמוד על כשלושים מיליארד שקל, וזה פחות או יותר עומד על כעשרה אחוז מהכנסות המדינה ממסים. בצד השני אנחנו רואים שהוצאות המדינה גדלו מאוד בגלל משבר הקורונה. זה בור תקציבי עמוק מאוד. 

כלומר, זה אומר ששפכו כסף בלי הכרה ואני מזכירה לכולם את השישה וחצי מיליארד שקל של המענקים שלא כולנו היינו צריכים לקבל את זה וזה יכול היה להיות דיפרנציאלי או ללכת למקומות אחרים, ועוד דברים. כלומר, יש אנשים שלא מקבלים בכלל כסף, ויש אנשים שמקבלים, אבל לא צריכים. והבור הולך וגדל ואין מאיפה לסתום אותו. זו השורה התחתונה?
בואי נהיה הוגנים: זה שיש השנה בור וגירעונות תקציביים , וכל הדברים הרגילים סביב התקציב על יחס גרעון תוצר ועל שיעור גרעון הם לא רלוונטיים לשנה הזו באף מדינה. לא רק בישראל. לצד זה, רשות המסים, ואמרתי את זה היום בדיון, הייתה מהחוליות היותר יעילות. רוב הטענות הן טענות על מדיניות, על מה שיצא מהנהלת האוצר שהושפע מהחלטות פוליטיות, ומזה שבסופו של דבר הכסף לא הגיע למי שזקוק לו וזקוק לו יותר מהכול. לצד זה, וזה החומר במיוחד תקציב 2021 אמור להיות התקציב שיתחיל בתיקון, עם זה שמשבר הקורונה ימשיך ב־2021 כמשבר רפואי ומשבר חברתי-כלכלי, התקציב יתחיל את הרפורמות ואת הצמיחה שצריך כדי להוציא אותנו מהבור הזה. זה בצמרת אוצר שלא קיימת, שר אוצר שנכנע לראש הממשלה וראש ממשלה שמונע לפי שיקולים פוליטיים. את המחיר הזה כולנו בסוף נשלם. 

וגנץ, שמבין היום שראש הממשלה לא יקיים את הסכם הרוטציה ומאיים על חברי כחול לבן בעקבות ההדלפה הזו שילכו לפוליגרף? מה זה פה? מטכ"ל, כמו שהם אומרים? 
אני באמת לא יודע. במטכ"ל לא נהוג לדעתי ללכת לפוליגרף. קצינים בצה"ל הולכים לפוליגרף, אבל לא בגלל הדלפות מדיונים. תשמעי, הבית באמת בוער והאנשים האלה מתעסקים בשטויות, העיסוק בהדלפות... זו הישיבה הראשונה שישיבות ממשלה וישיבות של קבינט קורונה מחוברות בזום לכתבים. זו הממשלה הכי לא מתפקדת שהייתה. בני גנץ, הגיע הזמן שבמקום לספר סיפורים ולעשות בדיקות פוליגרף, פשוט יעשה את הדבר הנכון ויתקן את הטעות שעשה לפני כמה חודשים - ויפרק את הממשלה הזאת. אולי נעשה את הישיבות בפוליגרף וזהו?

שאלה על היועץ המשפטי לממשלה, שבעצם אומר לנתניהו 'אתה לא יכול להתערב', השאלה אם הוא לא יתערב. הרי הוא יכול להגיד לו לא להתערב, אבל הוא מדבר עם השר לביטחון פנים, מדבר עם זה, ומדבר עם ההוא..
תראי, במקום נורמאלי שבו מתנהלים אנשים נורמאליים ובו יש את המילים האלה שכבר שכחנו כמו אמות מידה, אז כשאומרים לך אתה לא עושה, ואתה נבחר ציבור, אז אתה לא עושה. אני מבין את השאלה שלך, אבל זה שאת שואלת זה רק מראה לאיזה מקום הגענו כשההנחה שלנו היא שראש הממשלה שלנו לא ימלא אחר ההנחיות של היועמ"ש שאני מזכיר שהוא לא עורך הדין שלו, הוא בין השאר שומר החומות המשפטי של הממשלה. אחר כך מתפלאים שהציבור לא ממלא אחר הנחיות הקורונה. יש קו ישר בין הזלזול של ראש הממשלה בכל הנחייה משפטית לבין זה שכל אזרח אומר 'וואלה אם זה השלטון אני אעשה דין לעצמי'. 

עוד דבר אחרון, והוא באמת דבר חדש שאתה יכול לספר לנו כאן עליו עכשיו: הוועדה שאתה עומד בראשה מחייבת עכשיו את מבקר המדינה לקיים בדיקה לגביי אימוץ ילדים בקרב חברי קהילת הלהט"ב. מה אתה אומר על זה?
יש התחייבות של המדינה מלפני שנתיים לבטל סעיף בחוק האימוץ שקובע שמי שיכול לאמץ זה רק איש ואשתו. יש אלפי זוגות מצוינים עם רצון עז לאמץ ועם אמצעים, עם כל הקשרים והכישורים בכדי להיות הורים מאמצים ראויים והם פשוט פסולים לפי החוק הזה ומופנים לרשימות...אני לא אכנס לזה עכשיו. זה פשוט דוחה לדבר על זה. מה שהכי חשוב הוא שהמדינה התחייבה לפני שנתיים לבג"ץ לתקן את זה, אבל היא לא עומדת בהתחייבות שלה. היום בהצבעה בוועדה לביקורת המדינה הובלתי את הניצחון הזה יחד עם חבריי עידן רול ויוראי להב ואנחנו מחייבים את מבקר המדינה להוציא חוות דעת למה המדינה אינה עומדת בהתחייבותה לתקן את החוק.

הגבלתם אותו בזמן?
אין לנו יכולת להגביל אותו בזמן, אבל יש לנו יכולת לצעוק עליו מדי פעם איפה זה.