בית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ, דחה הערב (שלישי) בהרכב של תשעה שופטים, בראשות הנשיאה אסתר חיות, את בקשת המדינה, וקבע כי חוק הגיוס יבוטל בעוד שלושה חודשים.

יאיר לפיד נגד חוק הגיוס

משמעות הפסיקה היא שהפרק של הפטור "תורתו אומנתו", שהוארך בהוראת שעה, לא יוארך ללא חקיקה. המדינה רצתה להמשיך ולהאריך את ההסדר שלא בחקיקה, ובג"ץ בעצם תחם כי יש לחוקק חוק עד ה-1 בפברואר.

למעשה, על פי הפסיקה, ככל שהכנסת לא תחוקק חוק גיוס חדש, החל מחודש פברואר מתגייסים חרדים יתגייסו באופן שווה לפי המצב החוקי היום.

ההחלטה התקבלה לאחר שתשעת שופטי בג"צ דחו את בקשת המדינה להאריך שוב את תוקף הצו המוחלט, המבטל את חוק הגיוס, עד ל-21 באפריל 2021. המדינה ניסתה להסביר את הדחייה, השמינית במספר, במשבר הקורונה ובהסכמי השלום החדשים, דבר שלא התקבל על ידי בג"צ.

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: ״אנו מברכים על החלטת בית המשפט העליון שקיבל בהרכב מורחב של תשעה שופטים את עמדת התנועה לאיכות השלטון וקבע כי קיום פסק הדין בעניין חוק הגיוס ייכנס לתוקף ביום 1.2.2021 וכי לא יינתנו דחיות נוספות לקיום פסק הדין״.

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, אמר: "מברך על החלטת בג״צ. ממשלת נתניהו מתחמקת מחוק הגיוס כבר חמש שנים. הגיע הזמן להחזיר את השיוויון בנטל. כל צעיר וצעירה מחויבים לשרת את המדינה. לאף אחד אין הנחות. בג״צ קובע היום, די להכנע לעסקנות הפוליטית בחוק הגיוס".