מליאת הכנסת אישרה הערב (שלישי) את הסכם הנורמליזציה בין ישראל וממלכת בחריין, ברוב של 62 תומכים מול 14 מתנגדים. קודם להצבעה, נשא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאום במליאה, בו התייחס גם לבחירת ג'ו ביידן לנשיאות ארצות הברית.

המליאה חידשה את הישיבה בשעה 14:00 לדיון בהודעה המשותפת בדבר כינון קשרי דיפלומטיה, שלום וידידות בין המדינות, במטרה לאשר את ההסכם שנחתם לפני כחודשיים בבית הלבן. בפתח הדיון נשא דברים יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין, אחריו נאם ראש הממשלה נתניהו, ולאחר מכן יתקיים דיון אישי שבסופו צפויה הצבעה.

נתניהו פתח את נאומו בהתייחסות לדיווחים על התקדמות בדרך לחיסון לקורונה: "המאבק בקורונה חובק עולם, מספר הנדבקים עצום ומספר המתים עצום. אבל היום, יש לנו חדשת טובות, גם בקורונה וגם בשלום. תחילה בקורונה, ההודעה של חברת פייזר על חיסון ביעילות של 90% היא בשור גדולה לאנושות. זה יקח עוד זמן, לא ימים לא שבועות אבל גם לא שנים. אני רוצה להשוות את המלחמת העולם בקורונה למלחמת העולם השניה, אתמול הייתה הנחיתה בחופי נורמנדי. זה יקח עוד זמן, אבל הניצחון על הקורונה יבוא".

"אני מצפה מעוד חברות להודיע על עוד פיתוחים לחיסון ואפשר בזמן הקרוב. יחד עם המכון הביולוגי אני פועל להביא חיסונים לאזרחי ישראל, רבים ככל האפשר ומהר ככל האפשר. אנחנו מדינה קטנה, כדי שלא נידחה לסוף התור אנחנו פועלים כבר עכשיו מול כל הערוצים. אני אישית פועל מול מדינות שמייצרות את החיסונים, כדי לזרז את זה. בנתיים אנחנו מתקדמים גם בדברים אחרים. הודות לשיתוף הפעולה של ישראל, הצלחנו להוריד את התחלואה בארץ לאחת התחלואות הנמוכות בעולם המערבי. כדי להמשיך, נפתח בזהירות את המשק. כדי שנמשיך להתקדם בכיוון הנכון, עלינו לעשות זאת יחד, להקפיד כעל מסכות, מרחק, הגיינה, אני אומר לכם, שימו את המסכות מעל האף ותראו איך לאט לאט הכל נפתח", הוסיף.

בשלב זה עבר נתניהו לדבר על ההסכם עם בחריין: "חברי הכנסת ואדוני היו"ר, לפני 41 שנים השגנו פריצת דרך ראשונה עם ישראל והעולם הערבי, הסכם השלום עם ישראל ומצרים. לפני 26 נחתם הסכם השלום השני, יצחק רבין וחוסיין חתמו על הסכם בין ישראל לירדן. לאחרונה, תוך פחות מחודשיים הבאנו שלושה הסכמים של שלום ונורמליזציה". בשלב זה התפרצו חברי הכנסת מהרשימה המשותפת לעבר נתניהו, שהשיב: אתם הצבעתם נגד ההסכם עם האמירויות, והיום יש לכם אפשרות לתקן. אם לא היום, ניתן לכם הזדמנות נוספת לתקן".

"לפני שלושה שבועות אשרנו את ההסכם עם האמירויות והיום אנחנו עומדים בפני ההסכם עם ממלכת בחריין, אני מבקש להודות למנהיג בחריין, מנהיג נועז. בחריין היא מדינה קטנה עם שאיפות גדולות, המשטר בבחריין מטפח כלכלה חופשית, צומחת, של מסחר מקוון, של בנקאות, תיירות, הקהילה היהודית זוכה לסובלנות, גם לנשים", המשיך נתניהו.

"ההסכמים הללו הם מנוף אדיר לכלכלה שלנו, כאן ועכשיו. כמעט בכל יום אנחנו רואים בשורות מרגשות. אוניות באיחוד האמירויות ממשיכות להגיע לנמל חיפה, משלחת רשמית של ראשי ארגוני העסקים בישראל נמצאת כעת בדוביאי, תוצרת חקלאית מישראל שמסומנת בגדל ישראל נמכרת בשווקים של האמירויות. גם הטיסות להודו בזכות המעבר לסעודיה, הופכות קצרות וזולות יותר. בזכות השלום, נוכל לקבל צינורות נפט, זו מהפכה אנרגטית של ממש", הוסיף.

"אומרים שהשלם גדול מסך כל חלקיו, אני אומר במקרה שלנו, כי השלום גדול מסך כל חלקיו! זה שלום הדדי, שלום תמורת שלום. חברי הכנסת, השלום המשולש עם האמירויות ועם בחריין והנורמליזציה עם סודאן, לא נפלו עלינו ככה. זה לא נפל עלינו רק בגלל המגעים הדיפלומטיים שקיימנו במשך שנים ארוכות, הוא בא גם משינוי מדיניות", אמר נתניהו.

"ישראל החזקה מקרבת אליה מדינות ערביות אחרות, בהן כאלו שעדיין לא נדון עדיין בפומבי על הנורמליזציה הנרקמת, אבל אני מבקש לומר שניצני הנורמליזציה כבר כאן, בדרכה ללבלוב. אני משוכנע שהפריעה תראה גם מעל פני השטח, ויהיו עוד מדינות שיצטרפו רשמית למעגל השלום. המגעל יתרחב ועמו היציבות והשגשוג. הגישה הזאת הוכיחה את עצמה. בניגוד לגישה הישנה, שהקנתה כל תזוזה ולו הקטנה ביותר בהסכמה הפלסטינית הווטו הפלסטיני פשוט תקע את השלום. מאז בלפור ועד היום הפלסטינים מסרבים לקבל את עצמאות ישראל", המשיך. 

"אם נהיה תלויים בסרבנות הפלסטינית להרחבת השלום נאלץ לחכות עוד שנים ארוכות אבל אני מאמין שדווקא הסכמי השלום עם העולם הערבי יכולים להוביל להתפכחות של הפלסטינים. רק כך תסלל סוף סוף הדרך לשלום אמיתי. ההתפתחויות שהובלנו במזרח התיכון בעשור האחרון, מתוות את הדרך. ארצות הברית סייעה רבות, ואני מקווה שתמשיך לעשות כך. אני רוצה להודות לידידי טראמפ, על התמיכה האדירה במדינת ישראל, על הכרת ירושלים כבירה, עמדתו הנחרצת נגד איראן.. מקווה שביידן ידבוק בהסכמים אלו", עוד אמר נתניהו.

בהמשך התייחס נתניהו לבחירות בארצות הברית, והדף את הטענות כי הזניח את קשרי ישראל עם המפלגה הדמוקרטית: "שמעתי את יאיר לפיד אומר, בפסקנות מלאת חשיבות עצמית, שאני "הזנחתי את הקשרים עם המפלגה הדמוקרטית". 38 שנים אני משקיע בחיזוק היחסים עם ארהב, על כל הספקטראום הפוליטי, עם הנשיאים, עם הקונגרס והסנאט, עם דעת הקהל, אני מקיים קשר חם וארוך שנים עם ביידן, אותו פגשתי לראשונה ב-1982 שהיה סנאטור צעיר. מאז שוחחנו המון פעמים. לא אשכח שני רגעים שהם חרוטים בזכרוני ובליבי: את הדברים המרגשים שהוא אמר על אבי לאחר פירתו ב-2012 ואת שיחתנו הממושכת שהתקשרתי אליו לאחר מות בנו ב-2015. יש דברים שהם מעבר לפוליטיקהנ ולדיפלומטיה".

ג'ו ביידן בנאום הניצחון (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן בנאום הניצחון (צילום: רויטרס)

"ביחס לשנים האחרונות, כל פעם שאני מגיע לגבעת הקפיטול, אני פוגש תמיד את נציגי שתי המפלגות. וכשסנאטורים וחברי קונגרס מגיעים לישראל אני נוהג לפגוש כל אחד מהם, בכל עת, ללא שום הבדל בין המפלגות. אני מאמין שחיזוק הקשרים הם נדבך יסוד שלנו. בשנות הנשיאות של טאראמפ היו 232 ביקורים של חברי קונגרס וסנאטורים בישראל. אני פגשתי את כולם, בלי יוצא מן הכלל. מתוכם פגשתי 134 דמוקרטים".

"אני רואה חשיבות עצומה להסביר את מדיניות ישראל בשני צידי הבית אבל אני לא רק מסביר את עמדת ישראל אלא גם עומד על כך. אין שום הבדל אם זה ממשל רפובליקני/ דמוקרטי. כראש ממשלה, בזמנו של קלינטון, עמדתי בתוקף גם שם על האינטרסים שלנו. בממשל בוש הבן, שהופעל עלינו לחץ בחומת מגן, נסעתי לוושינגטון כאזרח, ודיהברתי עם 50 סנאטורים משתי המפלגות כדי להדוף את הלחץ הזה. בממשל אובמה, כשעמדנו מול דרישות לוויתורים לפלסטינים, וההסכם עם איראן, גם כאן לא היססתי לעמוד בתוקף על האינטסים שלנו. בניגוד לטענות השווא, זה לא פגע ביחסינו עם ארה"ב כי הברית האיתנה בינינו, על אף חילוקי הדעות עם אובמה, הגעתי איתו להסכם סיוע לישראל, החבילה הגדולה ביותר בהסטוריה. אני עומד על עמדות ישראל, ואין זה משנה מול איזה ממשל - דמוקרטי או רפובליקני", סיים נתניהו את דבריו.

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, אמר בתגובה לדבריו של נתניהו במליאת הכנסת: "הנסיון של נתניהו לטעון שהוא שמר על יחסים טובים עם הדמוקרטים הוא מביך. הניתוק שלו ממה שקורה בשנים האחרונות בארה״ב כל כך גדול שהוא לא יודע מה אומרים הדמוקרטים והממשל החדש על מי שהקים את ״רמת טראמפ״ באמצע מערכת בחירות סוערת בארה״ב. נתניהו לקח הימור לא מחושב וסיכן את מערכת היחסים המיוחדת של ישראל וארה"ב. רק ממשלה חדשה תוכל לתקן את זה".

חתימת ההסכם בבחריין (צילום: רויטרס / רונן זבולון)
חתימת ההסכם בבחריין (צילום: רויטרס / רונן זבולון)

אחריו נשא דברים ראש הממשלה החלופי ושר הביטחון, בני גנץ: "במקום מסלול ההתנגשות אנחנו נמצאים במסלול השלום. במקום הסיפוח החד צדדי שהיה מחליש אותנו מול אויבינו, אנו מציינים היום ברית שמחזקת אותנו. אין לי ספק שהנשיא הנבחר ביידן, ידיד גדול של ישראל, ימשיך להוביל את ההליכים החשובים האלה".

"אני בטוח שתחת הנהגתו של ביידן הממשל האמריקאי ימשיך להוביל מהלכים וישראל תהיה חלק מהם. אני קורא לעוד מדינות האזור, ובראש ובראשונה לסעודיה, להגיע לנורמליזציה ולהתאחד מול הגורמים הקיצוניים. לצערי ההנהגה הפלסטינית לא השכילה להבין שהגיע העת לאפס תירוצים  לזנוח אשליות מדיניות ולייצר קשרים והסכם מציאותי. הגיע הזמן שנדבר על השלום בתוכנו. אזרחי ישראל רוצים ממשלה מתפקדת, שיש בה בעלי תפקידים קבועים  שעובדים בה ביחד, שיש בה תכנית כלכלית ארוכת הטווח", הוסיף גנץ.

גנץ פנה לנתניהו בסיום דבריו וקרא לו לשתף פעולה בסוגיית התקציב: "לא אתן יד למניעת העברת התקציב - שנינו יודעים ששעון החול הולך ואוזל, באפשרותך למנוע את האסון הכלכלי והחברתי". גנץ כינה את אי העברת התקציב "פשע נגד אזרחי ישראל": "אני חברתי אליך כשותף למען חייהם ופרנסתם של אזרחי ישראל ולא כשותף לפשע". 
.

בני גנץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

יו"ר הכנסת, ח"כ לוין, פתח את הדיון: "הדרך לשלום אינה עוברת דרך ויתורים על חלקי מולדת, אינה עוברת דרך פשרות עם הטרור. אני תקווה כי עקרונות אלו ינחו כל ממשל בארה"ב וכל ממשלה בישראל, כדי להבטיח את ביטחון האזור, כדי להגיע לשלום אמת. חתימת הסכם השלום עם בחריין, לא הייתה מתאפשרת ללא החזון וללא המאמץ העצום שהושקע בנושא זה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, על ידי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ועל ידי הצוותים המסורים שעבדו לצדם".

"חתימת ההסכמים עם איחוד האמירויות הערביות ובחריין, מוכיחה עד כמה חשוב להסתכל באופן מפוכח על המציאות באזורנו. עד כמה חשוב להכיר בכך שהדרך לשלום אינה עוברת דרך ויתורים על חלקי מולדת, אינה עוברת דרך פשרות עם הטרור, ואינה יכולה לעבור דרך שלילת זכויותינו הנצחיות, והבלתי ניתנות לערעור, על כל חלקי ארצנו. אני תקווה כי עקרונות אלו ינחו כל ממשל בארה"ב וכל ממשלה בישראל, כדי להבטיח את ביטחון האזור, כדי להגיע לשלום אמת", הוסיף לוין.

כזכור, המשלחת הישראלית למנאמה, בירת בחריין, בהובלת היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת, חתמה לפני כשלושה שבועות על סדרת ההסכמים הבילטרליים עם מקביליהם המקומיים. הסכמי שיתוף הפעולה צפויים לעסוק במגוון תחומים צבאיים ואזרחיים כאחד.