על רקע הסקרים של התקופה האחרונה, שמנבאים לו התחזקות משמעותית במידה ויהיו בחירות, יו"ר מפלגת ימינה, נפתלי בנט, התראיין לתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM, והתייחס למשבר הקורונה ולנושאים פוליטיים נוספים. "אני קורא לממשלה להתעשת - תעבירו כבר תקציב", תקף בנט בראיון. 

בנט התייחס לצורך לפתוח את המגזר העסקי במסגרת ההקלה במגבלות בתקופת הסגר השני. "כל התפיסה כרגע היא תפיסת 'אקורדיון'", אמר בנט בראיון, "ראש הממשלה ביטא אותה, הוא אמר: 'אנחנו פותחים, התחלואה עולה - אז סוגרים', כמו אקורדיון. בתוך האקורדיון הזה יש המון בעלי עסקים שכל פעם נמחצים, עד שהם נגמרים. יש בערך 10 מדינות שהצליחו להשתלט על הקורונה, ואני לומד אותן לעומק. זו יכולה להיות אורוגוואי, זו יכולה להיות ניו זילנד, טאיוואן, דרום קוריאה, אתה מנסה ללמוד מהן. ובגדול, אצלן לא עבדו בתפיסת האקורדיון, ולא בתפיסת סגרים, אלא בתפיסה שבגדול אומרת, להשתלט ולרדוף אחרי הנגיף, לבודד את מי שנשא, בצורה מאוד מקצועית ולשחרר את השער".

"זה אמנם דורש הרבה יותר מאמץ, אבל זה מניב תוצאות ולא פוגע בכולם. הגישה של המדינות שלא הצליחו, היא סגרים. עכשיו, השאלה שלנו, האם אנחנו רוצים להידמות לווינרים או ללוזרים. אני רוצה ללמוד מהטובים, לא מאלה שנכשלו, וזה לא בשמיים. יש לנו תנאי יסוד די טובים, אנחנו מדינת אי, הכי מדינת אי שיש עם נתיב כניסה אחד שזה נתב"ג, אנחנו מדינה צעירה, אומת סטארטאפ, אנחנו צריכים להיות המובילים בעולם, וזה מה שאני מנסה לגרום כדי שהכלכלה תוכל לפעול במלואה, לא באקורדיון" ,אמר בנט. 

בנט בביקורת על דברי ראש הממשלה

בנט נשאל על המאמצים של ראש הממשלה בנימין נתניהו להשיג הסכם עם חברת פייזר בנוגע לחיסון לקורונה שמפתחת החברה. "יש הרבה דברים שאנחנו לא יודעים. מה שצריך זו אסטרטגיית חיסונים, זה לא צריך להיות הירואי. בצבא אומרים שבקרבות המוצלחים, אין צל"שים, גם פה. היית צריך לשבת במאי-יוני לפני 5-4 חודשים, להבין את כל החברות שמתקדמות בתחום החיסון, ולהתחיל לחתום הסכמי אופציות. 'פייזר' היא חברה מאוד גדולה ורצינית, אולי תחתום איתה כבר במאי-יוני", אמר שר הביטחון לשעבר. 

רה''מ נתניהו במעבדת הבדיקות בנתב''ג (צילום: צילום מסך סרטון רה''מ לעמ)
רה''מ נתניהו במעבדת הבדיקות בנתב''ג (צילום: צילום מסך סרטון רה''מ לעמ)

כאשר נשאל בנט מה היה עושה עכשיו שהממשלה הנוכחית לא עושה, ענה: "פשוט מנהל את זה במקצועיות. אני יכול עכשיו להגיד עשרות דוגמאות של דברים קטנים. אני אתן לכם דוגמה אחת, זה נושא הייבום, זה נקרא פולינג. למדתי לעומק את אורוגוואי, הם משתמשים בפולינג. מה זה פולינג? אתה נניח לוקח כיתה בבית ספר, בודק את כולה, אבל מערבב את התוצאות ומפענח אותן בפענוח אחד, ואז אתה יכול להכפיל פי 30 את קיבולת הבדיקות".

"הבעיה היא לא העובדה שאני מציג חלופות, הרי זה תפקידי, אני באופוזיציה ובאמת יש פה כישלון. זאת אומרת, אני מנסה לתקן, ובסוף, הרבה פעמים, מאמצים את מה שאני אומר, רק באיחור. את המעבדות בנתב"ג פתחו באיחור של 9-8 חודשים", אמר יו"ר ימינה. 

"אני עכשיו יושב בבידוד", אמר עוד בנט, "ואני מתכוון להקפיד ככל יכולתי על הבידוד בשבועיים הקרובים. הדבר הנוסף שבאמת מערער את האמון הציבורי ולא מאפשר לנו להתגבר על המחלה, זו העובדה שכולם מבינים שקבוצות לחץ פה, הן אלו שמנצחות. אתה חבר מרכז של מפלגה ומקושר לשר, תצליח. קבוצה מסוימת לא יאכפו, קבוצה מסוימת כן יאכפו".

אתה בכוונה לא אומר חרדים?

"אני בעניין הזה עיוור. אני אגיד את זה נורא פשוט, אני אוהב את כולם, אני אדם שאוהב בני אדם. אני אוהב את החרדים ואת הערבים ואת היהודים ואת הדתיים והחילוניים, אני אוהב את כולם, כולם אזרחי ישראל. אבל האכיפה צריכה להיות שוויונית, לא משנה אם אתה יהודי או ערבי, דתי, חילוני, חרדי, האכיפה צריכה להיות שוויונית, מה מסובך?"

"הנושא הפלסטיני – לא בטופ 5 של ביידן"

אתה אומר, 'אם לא פרנסה - לא מעניין', וזה להבנתי, ולהבנת רבים, הביא לך בסקרים לפחות, תמיכה עצומה. אבל אם עכשיו ביידן בא ומכריז שהוא הולך בכל הכוח, נניח, על מדינה פלסטינית, מישהו יצטרך להילחם על ארץ ישראל, אבל אם זה לא פרנסה, זה לא מעניין אותך.

"אין ספק שיש פן ביטחוני - והייתי שר ביטחון, אז אני מכיר את זה - ופן מדיני. אני יכול להגיד לך אריה, שלהערכתי מהיכרות עם ממשלים שהיו ועם הדינמיקות, אני לא חושב שהנושא הזה הוא בטופ 5 וגם לא בטופ 20 של ביידן. ביידן גם ראה לאורך הרבה זמן את חוסר התוחלת, אז אני חושב שגם אצלו כרגע אלה אותם פרמטרים - להשתלט על הקורונה, להשתלט על הכלכלה, לאחות את העם שלו", אמר בנט. 

נדמה לי שסמוטריץ' ממפלגתך מציע להקים ועדת חקירה פרלמנטרית על זה שאין תקציב מדינה, דעתך חשובה כאן להישמע, ואיך אתה רואה את הכוננות הדרמטית בדרום, יום השנה לחיסולו של בהא אבו אל עטא, המח"ט של הג'יהאד האסלאמי, כאילו צה"ל הגדול וישראל המעצמה בלחץ בגלל מנהיג כנופיות שחיסלנו לפני שנה.

"לגבי תקציב המדינה, זה פשוט בלתי נתפס. זה נטו בגלל פוליטיקה. פשוט בגלל שיקולים פוליטיים לא מעבירים פה תקציב מדינה, גם אף אחד אפילו לא מתיימר לומר שזה למען המדינה. אני פוגש יום-יום אנשים בני 45 שגמרו להם את יתרת חייהם. כל יתרת חייהם, הם יצטרכו לסגור את החובות שלהם, וזה כל כך מכעיס. אני באמת קורא לממשלה, 'תתעשתו, תעבירו כבר תקציב'".

אבו אל עטא (צילום: דובר צה''ל)
אבו אל עטא (צילום: דובר צה''ל)

"לגבי אבו אל עטא, זה מעניין", הסביר יו"ר ימינה ושר הביטחון לשעבר, "כי נכנסתי לתפקיד שר הביטחון ערב לפני החיסול. נפגשתי עם הרמטכ"ל, כדי לעבור על התוכנית לחיסול אבו אל עטא ועל איך סוגרים את האירוע, וזה היה יום כניסתי לתפקיד. אני חושב שזאת הייתה פעולה נכונה, אנחנו צריכים להתמיד בדבר הזה, טוב שצה"ל נערך. לא צריך לשדר לחץ, יכול להיות שארגון החמאס יגרום לנו להילחץ, אנחנו צריכים להיות מאוד מאוד חזקים. אני יכול להגיד מהיכרות עמוקה עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, יש לנו מפקד צבא מעולה ואני סומך עליו".

אני מקבל מלא וואטסאפים, 'תגיד לו שאני הייתי מצביע בנט, אבל לא ימינה', ותשאל אותו, 'מה יקרה אם נתניהו יציע לו להיות ראשון ברוטציה, תמורת חסינות וחוק צרפתי. 

"אז תגיד לכל החבר'ה האלה בוואטסאפים, אין בחירות. כשיהיו בחירות, אני אהיה מאוד ברור. האמן לי בן, לא יהיה לך קשה לדעת מי אני חושב שצריך להנהיג את עם ישראל בעידן החדש ולהביא בשורה חדשה, זה יגיע, זה יקרה, נגיע לזה. כרגע, בואו נציל את המדינה, בידינו ככל שאנחנו יכולים", סיכם בנט.