בן כספית שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל בתוכניתו ב-103FM על הדרמה המשפטית בבג"ץ, שעשוי לבטל את ממשלת החילופים: "ראש הממשלה בנימין נתניהו מצפצף על הסדר ניגוד העניינים, בג"ץ כבר מבין שהוא לא סופר אותם, הוא עושה מה שהוא רוצה בלי דין ובלי דיין בעוד המדינה הולכת ונרקבת".

נתניהו תוקף את המשטרה והפרקליטות. צילום: ערוץ כנסת

אני רוצה להתחיל איתך בדרמה המרכזית בבג"ץ: השופטים שוקלים להתערב בהסכם הקואליציוני, ואולי לבטל את ראש הממשלה החלופי. מה דעתך על המהלך הדרמטי הזה?
"תשמע, קודם כל זו רק ההתחלה. נתניהו קיבל קארט בלאנש מבג"ץ שהגיע לשיאו באותה פסיקה של 11 שופטים מול 0 שקובעים שראש הממשלה יכול להמשיך ולכהן בתפקידו למרות כתב האישום. הוא באמת התהדר והתפאר, וכל חסידיו מעידים על הפסיקה הזו כעל אירוע מכונן, ובצדק מבחינתם. הבעיה היא, שגם השופטים הם בני אדם ובג"ץ מבין את הביקורת עליו בהקשר לאותו אירוע מסיבה פשוטה - הפסיקה ההיא התבססה על הצהרה של נתניהו ועורכי דינו שהוא יכול להיות ראש ממשלה תחת כתב אישום כי יהיה הסדר ניגוד עניינים שאותו יכין היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. ומה קורה? הוא פשוט מצפצף על הסיכום הזה, ומתעלם מהעובדה שזה מה שאיפשר לו את החלטת בג"ץ. כפי שאתה רואה הוא מסרב לקבל את הסדר ניגוד העניינים".

אתה רואה מצב בו הוא, נתניהו, לא יתערב במינוים של מפכ"ל ופרקליט מדינה? 
"ברור שלא. אנחנו הרי יודעים את מי שלח, ואת מי מינה, ולמי קשור השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, אבל יש גם את מראית העין. בג"ץ לא יכול להתייחס לספקולציות העיתונאיות שלנו. הוא צריך להתייחס לעובדות והעובדה הייתה שבאי כוחו של נתניהו אמרו לבג"ץ שהוא יתפקד תחת ניגוד עניינים. עכשיו, כשמגיע תורו של ההסדר יש צפצוף ארוך, ולדעתי בג"ץ מבינים שיש להם עסק עם מי שבכלל לא רואה אותם או סופר אותם. מישהו שעושה מה שהוא רוצה, ואין דין ואין דיין, ולא הסדר ולא ניגוד ולא עניינים בעוד המדינה הולכת ונרקבת. הרי את היודע, אין פה אף מינוי. כולם ממלאי מקום, ובסיפור מפכ"ל המשטרה זה בכלל בולט כי מפכ"ל משטרה זו דמות עצמאית שלא צריכה לפעול תחת הנחיות של שר לביטחון פנים. כשאין מפכ"ל לממלא המקום שלו אין את אותן הסמכויות. פשוט אין למשטרה מפכ"ל כבר מעל לשנתיים".

המהלך של בג"ץ יכול להוביל אותנו גם לבחירות?
"חד משמעית. זה בעצם הסיפור של החליפי זו החרב המתהפכת מעל ראשו של נתניהו. זה בעצם אחד הגורמים למשבר הגדול שאנחנו נמצאים בו כי נתניהו לא היה בטוח... הכהונה שלו כראש ממשלה הוכשרה, אבל הוא לא היה בטוח שתוכשר כהונתו תחת כתב אישום כראש ממשלה חליפי כי ראש ממשלה חליפי זו המצאה. זה לא דבר שקיים ובאמת צריך, זו המצאה שאיפשרה לשני הטאלנטים האלה להקים את הממשלה הלא מתפקדת הזו שעכשיו אנחנו נאלצים להשלים עם קיומה ורואים איך שום דבר פה לא מנוהל. אם הוא לא יכול להיות ראש ממשלה חליפי זה מוביל לבחירות חדשות, אלא אם כן ימצאו דרכים אחרות לפתור את זה. אתמול הסיכוי לבחירות בחודשים הקרובים בישראל גבר וגדל עד מאוד. זה ברור".

תראה איך הפוך על הפוך בג"ץ משחק לטובתו של נתניהו. הבן אדם הזה עם מזל ענק.
"זה לא רק הפוך על הפוך זה גם ישר על ישר. בפסקה הקודמת הייתה עתירה מאוד מכובדת ומנומקת, ובג"ץ זרק אותה מכל המדרגות - 11 שופטים נגד 0. אגב, מול הימין וההתנחלויות - הרי מי הכשיר את ההתנחלויות? מבחינה היסטורית זה היה בג"ץ. מה שעצוב זה שאני מרגיש שהשופטים כבר מזמן לא יושבים ומקבלים החלטות עצמאיות, גם הם נמצאים תחת הטרור והפחד של הרחוב ושל הרשתות, של הביקורת, של האימה של אנשים כמו אמיר אוחנה ויריב לוין שמדברים על בג"ץ בשפה שאני לא רוצה אפילו להגיד..."

אם הולכים לבחירות אני מניח שנתניהו ישאף להקים ממשלה צרה שתחלץ אותו מכתבי האישום. נכון? עושה רושם שזו המטרה.
"נכון. חד משמעית. אתה רואה גם את הפלירט שלו...הרי רק לנתניהו מותר לנהל מגעים עם חברי הכנסת הערבים. יום אחד הם 'מחבקים מחבלים', אבל  ברגע שמנסור עבאס והסיעה שלו מתחילים להתחבק עם נתניהו ולרמוז שאולי הם יכרתו עם נתניהו ברית... הרי עבאס קורא לעצמו 'ש"ס של המגזר הערבי'. הוא אומר: 'אותנו לא מעניין ימין או שמאל הרי גם ככה אין פה כמעט שמאל, לשים את הז'יטונים על הסוס המנצח ולעזור למגזר שלנו'. הנה, פתאום אתה רואה שיש מגעים ומותר לדבר עם ערבים. להגיד לך שאני מאמין שסיעת רע"ם יכולה ללכת עם נתניהו לסיעה צרה? אני לא מאמין". 

הגיבור שאני רוצה לדבר איתך עליו הוא נפתלי בנט. התעלומה הגדולה ביותר היא מה הוא יעשה. האם הוא יציל את נתניהו מאיימת כתבי האישום, הוא יחליט לפעול באופן עצמאי? 
"זו שאלת מיליון הדולר. אתמול נפתלי בנט התחיל לענות עליה ניסים, בריאיון אצלנו ב־103 וגם במקומות אחרים. הוא אמר דבר שלא מספיק אנשים שמו אליו לב. הוא אמר בקולו שבשנתיים שלוש הקרובות לא צריך להתעסק בשום דבר אחר לא צריך להתעסק בשום דבר מלבד בכלכלה, בפרנסה, ובקורונה. מה זה אומר? בשיחות סגורות הוא מסביר את זה ואומר 'אני נביא הסיפוח והריבונות, זה ששם את זה על השולחן ראשון זה שתקף את נתניהו, אני לא מתעסק בזה כרגע'. בעצם מה שהוא אומר שאם הוא מקים ממשלה הוא מקים ממשלת הצלה לכלכלה. ברגע שיהיו בחירות כולם ידעו מה הוא הולך לעשות. המטרה של בנט עכשיו זה ללכת עם ולהרגיש בלי. אני לא חושב שיש בעולם הזה פתי אחד שיסכים ללכת עם נתניהו לממשלת רוטציה. בנט יסכים לזה בתנאי שהוא יהיה הראשון. לבנט יש את מגרש החנייה הכי גדול בפוליטיקה הישראלית וחלק מהמנדטים לא דוממו מנוע, הם עומדים ומחכים".

לסיום, מה דעתך על ההיסטריה סביב השגת החיסון נגד נגיף קורונה?
"תשמע, מי שלא טורח בערב שבת נכנס לפאניקה בשבת. הטיפול בקורונה עושה שם רע לחלטורה. נתפסנו עם המכנסיים למטה, אין לנו אסטרטגית חיסונים, אף אחד לא ניהל על זה דיון מסודר - כמה חיסונים צריך, ואת מי צריך לחסן, על איזה טכנולוגיות ללכת ועם איזה חברות להתקשר. הלכו ועשו שני הסכמים עם מודרנה ועוד חברה, ואתה יודע...הם לא הבטיחו בזה כלום. עשו פה בעצם קומבינה שאולי תכסה רבע מהאוכלוסייה. עכשיו עם פייזר, בגלל שההסכם עם מודרנה היה נדיב מדי ושילמנו בלי לקבל שום חיסון ביד, אז נבהלנו ותקענו את המשא ומתן, ועכשיו היא גובה מאיתנו את המחיר ואומרת שאם לא נחתום עד היום אז אנחנו נהיה בסוף התור".