יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM על הדרמה המשפטית שחולל אמש בית המשפט העליון, שעשוי לבטל את ממשלת החילופים: "אם בג"ץ יחליט להתערב בעניינים פוליטיים זו מבחינתי חצייה נוספת של עוד קו אדום של כל מה שקשור להתנהלות של בג"ץ מול הכנסת. אני לא רואה מצב בו יבטלו את ההסכם ונחיה עם זה בנחת, אנחנו נלך לבחירות".

נתניהו על החיסון של פייזר: "יגיע לישראל בינואר"

איזה מיקי אני מראיין הבוקר? הסוער? המאיים? הסוחט? או הרגוע?
"אתה מראיין את מיקי שכולם מכירים ומביע את העמדות שלו ללא פשרות ובצורה מכובדת. בהמשך לשיח שאנחנו מנסים להוביל היום. בדרך כלל אני לא אדם שלא רגוע, זה שאני אומר דברים שלא תמיד נעימים לשמיעה לא אומר שאני אדם לא רגוע". 

קראתי הבוקר בראיון שנתת למעריב ורשמתי לעצמי לשאול אותך את השאלה הבאה - אתה באמת חושב שהביקורת נגדך נובעת מגזענות? בגלל שאתה מרוקאי? 
"אני חושב שזה מכלול של דברים: ברגע שאתה צעיר, איש ימין, מזרחי מהפריפריה, שאתה תומך בראש הממשלה, שאתה משתייך לליכוד, ועוד כל מיני קטלוגים שאנשים אוהבים לקטלג אותי זה פוגע בי, ואני מרגיש שאנשים נוקטים בגישה קצת מוזרה, אבל בסוף אחת מהמשימות החשובות שלי היא לשבור את הסטיגמות ולהוכיח אחרת".

תראה, במאמר מוסגר עד שלא אמרת לי אני לא ידעתי שאתה מרוקאי. אני רוצה להציע לך הצעה אחרת: למה תוקפים אותך? בגלל שיש לך פה גדול, אתה תוקף בלי הבחנה, בלי ביקורת עצמית, ואתה חוטף בחזרה. אז למה לזרוק את זה למרוקאי שבך?
"אני חושב שכל מי שקרא את הכתבה או שיקרא אותו היום יבין שדווקא ביקורת עצמית יש לי ובשפע, לא סתם החלטתי לעשות את השינוי הזה בשיח. השינוי הזה נובע בגלל ששמתי לב שיש קיטוב יותר מדי גדול בחברה הישראלית, שאינו מגיע רק מהימין או רק ממני חלילה. זה מגיע גם מהצד השני של המפה הפוליטית, ומהיריבים הפוליטיים שלנו. אנשים קצת חצו את הגבול, וצריך לעשות את השינוי". 

בוא נתקדם: מה דעתך על כוונת שופטי בג"ץ להתערב בהסכם הקואליציוני?
"זה מאוד מטריד אותי. אני לא חושב שבג"ץ צריך להתערב בעניינים קואליציוניים או בעניינים פוליטיים כאלו ואחרים. כשאנחנו חתמנו על ההסכם הזה עם כחול לבן עשינו את זה אחרי כמעט שנה שלמה בה לא היינו יכולים להקים ממשלה, אחרי שלוש מערכות בחירות קשות, הגענו להסכמה בינינו, שהיא הסכמה  פוליטית שזו הדרך להקים ממשלה. אני מבין מה שבג"ץ אומרים, אבל להגיד שזה נעשה בניגוד לחוק זה מצחיק כי אנחנו חוקקנו את זה בחקיקת יסוד וברוב מיוחד. אנחנו עשינו את זה בהתאם למבנה הדמוקרטי שלנו פה בישראל". 

מה יהיה אם בג"ץ יחליטו לבטל את העניין של ראש הממשלה החלופי? איך יגיב הליכוד? 
"תראה, ברגע שבג"ץ יחליט להתערב בעניינים פוליטיים שזו מבחינתי חצייה נוספת של עוד קו אדום, של כל מה שקשור להתנהלות של בג"ץ מול הכנסת, אני לא חושב שתהיה לנו ברירה מלבד לגשת לציבור ולבקש ממנו להכריע מי הוא רוצה שינהל את המדינה. האם הוא רוצה שאנחנו, נציגי העם ונבחרי הציבור, ננהג את המדינה או שמה הוא רוצה שבית המשפט העליון הוא זה שינהג את המדינה". 

כלומר ללכת לבחירות?
"אני מניח שכן. לא רואה מצב בו יבטלו את ההסכם ונחיה עם זה בנחת. אני לא יודע מה תהיה הכרעת בג"ץ. אני לא מאמין במושג הזה שבו גורם זר שמתערב". 

בית משפט עליון הוא גורם זר?
"לא. חלילה. אני רק נותן את זה כאנלוגיה. עכשיו, אנחנו יודעים שרה"מ פועל בצורה מאוד אינטנסיבית להשיג את החיסון עבור אזרחי ישראל. כשזה יקרה אז פתאום יבוא אנשים ויאמרו דברים. הם יגידו שהוא השיג את החיסון בגלל שהוא מכיר את הבעלים של פייזר". 

לא הבנתי איך אתה מחבר בין בג"ץ לחיסון?
"זה לא משנה מה תהיה המציאות - בסוף יריבנו הפוליטיים ישנו את הסיפור. אני מאמין במצב כזה - אם אנחנו לא מסתדרים עם כחול לבן וההסכם לא יכול להתממש אז כן, אנחנו צריכים ללכת לבחירות". 

אני אגיד לך למה להערכתי בג"ץ כן התערב: מה רואים שופטי בית המשפט העליון? שעניין ניגוד העניינים שעורכי הדין של נתניהו, אז בדיונים הגדולים של בג"ץ, הבטיחו שהוא באמת יקיים אותו לא קורה.הם מבינים שנתניהו מצפצף והוא מתערב במינוי מפכ"ל, פרקליט מדינה וכולי, קצה נפשם בזה, ואתה יודע שנתניהו הרי כן התערב. 
"ניסים, אני לא יודע אם שמת לב מה שאמרת עכשיו, אבל אני אגיד לך, אני אפרש את מה שאמרת: מה, ברגע שלמערכת המשפט נמאס ממשהו אז? הם יעשו פעולה בשביל שנתניהו לא יהיה יותר ראש ממשלה? אני רוצה לבשר לך משהו ניסים משעל: רוב גדול מהציבור הישראלי רוצה את נתניהו כראש הממשלה, ביחס לשאר המתמודדים, ולכן בגלל שברוך השם אנחנו חיים בדמוקרטיה הציבור יקבע שוב שראש הממשלה שלו הוא בנימין נתניהו". 

אני רוצה לחזור איתך רגע לניגוד העניינים: אתה לא אדם נאיבי, אתה באמת מעלה על דעתך שנתניהו לא יתערב במינויים ויקבל את ניגוד העניינים במינויים הכה קריטיים מבחינתו? תהיה הגון. 
"ראשית כל, המינויים האלה לא קריטיים מבחינתו, הם קריטיים מבחינת המדינה. ראש הממשלה כבר סיים את ההליך החקירתי. יש תהליך משפטי שמתקיים, פרקליטים שמטפלים בתיק, והתנהלות בבית המשפט. אבל שוב, אם ראש הממשלה יראה שמדובר בהסדר הגיוני שאין בו ניסיון לפגוע בעבודת ראש הממשלה או חלילה לפגוע באינטרסים שלנו כתנועה, תנועת הליכוד, שרוצה לקדם אג'נדות במערכת המשפט שצריכה תיקון, ואני העדות לכך שהיא צריכה תיקון, מעצם ההחלטה לפתוח נגדי בחקירה על ריאיון ברדיו, שזו באמת חצייה של עוד קו אדום". 

למה? זה היה ניסיון שלך, על פי דעת הפרקליטות, של סחיטה באיומים. אתה ניסית לסחוט את היועץ המשפטי לממשלה.
"זה ברור שלא איימתי עליו וכל בר דעת ששמעת את הריאיון הזה יודע שזה לא היה ולא נברא. זה מופרך. זה היה ריאיון חריף ותקיף זו עובדה".

אבל הם פירשו את זה.
"אז הנה, הגענו לנקודה ניסים בה הפרקליטות מפרשת ריאיון ברדיו, ואז היא קוראת לחבר כנסת בלי להסס ושמה אותו בחדר חקירות מספר שעות. האמירה פה היא חברי הכנסת ראו הוזהרתם. אל תעיזו לבקר את הפרקליטות או את היועץ המשפטי לממשלה כי אם אתה תעשו את זה תגיעו לחדר חקירות".

אתה מעוות את המציאות מיקי.
"זו פרשנות שיקרית, אבל דבר אחד אגיד לך: לא סביר שיזמינו חבר כנסת לחקירה בגלל ריאיון רדיו.אם אתה אומר לי שמערכת כזו לא צריכה תיקון אז צר לי לומר לך, אבל אתה טועה. מקווה שמהר מאוד יתקנו את העוול הנורא הזה".