יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM אודות הירי לעבר ערי השפלה הלילה, על הדיווח ב"ניו יורק טיימס" כי סוכנים ישראלים חיסלו בכיר בארגון אל-קאעידה בטהרן, וכן על העניינים הפוליטיים הבוערים.

חיסול בכיר אל-קאעידה בטהרן. צילום: רויטרס

מה התגובה שלך לאירועים בדרום ובמרכז בשעות האחרונות? 

"המדיניות של הממשלה היא כניעה לטרור והפקרת תושבי הדרום. ירי לעבר בת ים זה לא משהו חדש, הרי כבר ראינו גם ירי לעבר חדרה. הדבר הכי חשוב שצריך להבין לאן אנחנו הולכים מכאן, חמאס רוצה להיבנות כמו חיזבאללה, כל הכסף הקטארי שאנחנו מעבירים לשם, וכרגע עומד על שלושים מיליון דולר לחודש, זה קודם כל להתעצמות. חמאס עושה קפיצת מדרגה מאוד מפחידה ביכולות שלו, ביכולות הטכנולוגיות שלו, ובכמות הטילים, אני שוב חוזר ואומר שחמאס והג'יהאד האיסלמי מייצרים ביחד לפחות שני טילים ביום. כלומר, לפחות שתי רקטות ביום, ולפעמים אפילו שלוש.

"בכללי המשחק שהסכימה הממשלה התבוסתנית הזו לשחק לחמאס מותר להתארגן ולהוציא פיגועים גם ביהודה ושומרון, וגם באזור ירושלים. התקשורת אולי פחות שמה לב לכל ניסיונות הפיגוע שאנחנו מצליחים לסכל תודות למערכת הביטחון, שב"כ וצה"ל. כמעט ואין יום שאנחנו לא רואים ניסיון פיגוע. הכל, כמובן בהכוונה ובתכנון שלך חמאס. מערכת הביטחון מתריעה על האירועים האלה, אבל היא לא מתווה מדיניות. ממשלת ישראל לא רוצה לקבל שום החלטה נחרצת. הרי צריך להחליט מה לעשות עם רצועת עזה - הם לא ייעלמו, וימשיכו. ראש הממשלה טרפד כל ניסיון להיכנס לדיון מהותי על סוף המשחק שם. לכל טרור יש שלושה מקורות: מקור פיננסי, מקור אידיאולוגי, ומקור מבצעי. התפקיד שלנו הוא להתמודד בו זמנית עם שלושת המקורות, והדבר הכי קשה והכי מורכב הוא להתמודד עם המרכיב האידיאולוגי.

תיעוד יירוטים בחולון, קרדיט אנשי הדממה

"מול הג'יהאד אתה חייב להעמיד מול התושבים הצעירים איזשהו אופק. האופק הזה הוא להפוך את רצועת עזה לסינגפור של המזרח התיכון - יש לנו את כל התנאים, ויש יכולת להתמודד, אבל צריך לקבוע תוכנית מסודרת לכמה שנים טובות. אי אפשר לעשות סתם מבצע בעזה אם אתה לא יודע מה אתה עושה בסופו. לתפיסתי, אין טעם בהעברת כסף כשהוא הולך להתעצמות וליצירת נשק קטלני חדש. הרי לפחות פעם בחודש אנחנו שומעים על טילים שנורו לעבר הים, הם עושים ניסויים, מקבלים הדרכה מאיראן. ממשלת ישראל התבוסתנית ממשיכה לטמון את הראש בחול עד שתהיה לנו שם עוד מפלצת נוסח חיזבאללה. הרי בכל פעם שאתה רואה ידיעה ב'ניו יורק טיימס' זו הדלפה מלשכת ראש הממשלה".

והפעולה באיראן גם תבוסתנית?
"הכל הם עושים בשביל להתהדר. אין שום מדיניות. הרי כל כתב צבאי יודע שאם יש ידיעה שמופיעה ב'ניו יורק טיימס' מי שעומד מאחוריה זו לשכת ראש הממשלה. תשאל את טל לב רם, הוא גם יגיד לך. אין כתב צבאי, אפילו מתחיל, שלא יודע מי הגורם שעומד מאחורי ההדלפות. כולם יודעים את זה". 

מה האינטרס של הגורם הישראלי?
"להתהדר. בטח שלהתהדר. אגב, הם בוחרים תמיד עיתוי בשביל לכסות על דברים אחרים. זה גם בכלל לא קשור לחילופי השלטון בארה"ב, זה קשור לבחירות במדינת ישראל, ולחולשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהתמודדות עם חמאס. אין קשר לארה"ב כי ממשל טראמפ למשל, לא עובד עם ה'ניו יורק טיימס' זה אני יכול להגיד לך בוודאות. רק הגורמים הישראליים עובדים עם העיתון הזה". 

נעבור לעניין הפוליטי: מה דעתך על ההקלטות בהם שומעים את נתניהו מכנה את בנט 'כלב קטן' בשיחה עם ניר חפץ בשנת 2018? 
"מה שברור שראש הממשלה כנראה זומם לפרק את הקואליציה כבר בתקופה הקרובה. אני בטוח שאתם לא מכירים את ההסכם הקואליציוני בין כחול לבן לליכוד, יש שם כל מיני סעיפים, שכולם מדברים על חצי שנה. ב־17 לחודש זה בדיוק חצי שנה לקיום הממשלה, אם הממשלה הזו מתפרת גם לא על נושא התקציב נתניהו ימשיך להיות ראש ממשלה. צריך לשים לב לאותיות הקטנות בהסכם, במיוחד בסעיף שמונה. אני כבר רואה הכנת דעת קהל מצידו של נתניהו, ויכול להיות שכבר בימים הקרובים, אפילו מחר או מחרתיים אנחנו נראה את הקואליציה מתפרקת". 

זה אומר שזה לא קשור לתקציב בכלל?
"תקציב זו עוד נקודת יציאה. יש כמה נקודות יציאה בהסכם הזה. מה שאני רואה עכשיו זה שראש הממשלה רוצה להחזיק את כל הכדורים באוויר. אנחנו צריכים להבין, וזה לא משנה מתי באמת יהיו הבחירות, מה המטרה המרכזית בבחירות. עבורנו בישראל ביתנו המטרה המרכזית בבחירות היא להחליף את שלטונו של נתניהו". 

ניסיתם פעמיים וזה לא הלך, אולי אפילו שלוש.
"תראה, אנחנו ניסינו. הצלנו את ישראל מהקמת קואליציה חרדית משיחית. אנחנו לא ניתן לזה יד והוכחנו את זה לא רק בדיבורים אלא במעשים. חשוב לזכור שגם אחרי הבחירות בנט וסמוטריץ' ילכו עם נתניהו והחרדים".

זאת אומרת לא משנה מה נאמר, אם אמרו 'כלב קטן' או 'כלב גדול'...
"הם ילכו עם החרדים ועם נתניהו. מה שמטריד אותי זה לא הסקר האחרון ולא הבחירות - אלא לאן הולכת מדינת ישראל. כרגע היא במדרון חלקלק. תסתכלו על כל מה שקורה פה מבחינת המתח הפנימי. הרי אחד הסעיפים בהסכם הקואליציוני הוא הקמה מידית של קבינט פיוס, צריך את זה בשביל לעשות שלום בית גם בתוך הקואליציה לא רק בתוך החברה הישראלית. מעבר לזה, תסתכלו מה קורה כאן עם הכלכלה, עם ההשכלה, עם התרבות, עם תלמידי ישראל, אנחנו נמצאים במקומות האחרונים בכל פרמטר אפשרי. מתפוקה של פועלי יצור עד דירוג האוניברסיטאות. אני חושב שהדבר הראשון שצריך לעשות הוא להחזיר את ניהול משבר הקורונה לגורם מקצועי , וזו יכולה להיות רק מערכת הביטחון. היום מה שקורה הוא שכל ניהול משבר הקורונה הוא פוליטי על בסיס שיקולים קואליציוניים ואישיים, ולכן חייבים לשנות את זה בדחיפות". 

מה דעתך על הרומן בין נתניהו למנסור עבאס? אתה הגדרת את זה אתמול בריאיון אצל רינה מצליח כשוחד פוליטי. זו לא הגזמה? 
"כשמנסור עבאס אומר שבתמורה לתקציבים ולחקיקה לא אכפת לו לתת לו את מה שהוא צריך. כלומר, הוא מוכן לתמוך בחקיקה הפרסונאלית שתעזור לראש הממשלה בנימין נתניהו להימלט מהמשפט זה בעיניי שוחד פוליטי. אני חושב שזה הדבר הכי ברור".