שר האוצר, ישראל כ"ץ, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM אודות אשרור דירוג האשראי של ישראל על ידח חברת S&P, וכן על המשבר במשרדו והתפטרות הפקידים הבכירים.

הודעת נתניהו והשר כ"ץ (משרד רה"מ)

עקבת אחרי הטוויטר של ראש הממשלה בסוף השבוע?
לא. אני עקבתי אחר הבשורה החשובה שקיבלנו בשעה 23:00 ביום שישי עם סגירת הבורסה בניו יורק, שחברת דירוג האשראי  S&P החליטה להשאיר את דירוג האשראי שלנו ברמה הגבוהה. הם נתנו ציון לשבח למדינת ישראל על תפקודה, וכנראה מבינים קצת יותר מאות 'מומחים מטעם' שניבאו את הקריסה הכלכלית של מדינת ישראל. 

מה שקרה זה שבטוויטר של ראש הממשלה לקחו את הידיעה של גלובס על העניין, ובשעה שבכתבה המקורית הייתה תמונה שלך, כי אתה זה שקיבלת את הקרדיט, אז כשראש הממשלה פרסם את הידיעה הוא חתך את התמונה שלך ושם תמונה שלו. מה דעתך על זה? 
אני לא עוקב אחרי זה. ראש הממשלה ואני במהות מובילים את כלכלת ישראל בדרך בטוחה ונכונה. כאשר מצד אחד מוענק סיוע נרחב למובטלים, לעצמאים, ולשכירים, ומצד שני אני מוודא עם כל משרד האוצר שמסגרת האשראי ומסגרת התקציב תישמר. 

השר כ"ץ, זה לא מפריע לך? הרי לא יכול להיות שלא שמת לב לעניין הזה.
ממש לא מפריע לי. כמו שאמרתי, אנחנו מובילים את הכלכלה וההחלטה של חברת דירוג האשראי, מהמובילות ביותר בעולם, להשאיר את הדירוג של ישראל באותה הרמה היא תעודת כבוד. אני רוצה לומר שאין להם הרבה סנטימנטים כי לקנדה, איטליה, ועוד כמה מדינות נחתך הדרוג. 

אתה יודע שעם זה אף אחד לא יכול ללכת למכולת. אין תקציב, צמרת האוצר מפוררת, אז ממה בדיוק הם התרשמו שם? 
מסתמן שהחברה הזו, שאין לה סנטימנטים והיא בודקת לעומק, וזו התוצאה.

אבל אנחנו עובדים בלי תקציב, אז איך חברת דירוג אשראי כה חשובה לא מתייחסת לזה?
את לא יודעת איך, אבל הם מסתכלים על כל המסגרת: התוכניות, הנמלים, הרכבות, על השלום, הם מסתכלים על כל המסגרת ורק ככה הם קובעים האם מדינת ישראל תוכל להתאושש והתשובה היא כן. אני אומר שוב - זו הייתה תשובה ניצחת לכל אותם 'פרשנים מטעם', שרק שלשום ישבו באולפנים ואמרו שהדרוג שלנו הולך לרדת, שהכלכלה קורסת ושמשרד האוצר מתפורר. לא דובים ולא יער. 

מה זה בכלל משנה למאות אלפי המובטלים ששומעים אותך הבוקר?
זה משנה להם מאוד כי אנחנו נותנים להם תוכניות סיוע נרחבות שגם הם ראו אותן בחיוב ולא אמרו כמו שכאן אומרים 'מבזבזים כספים'. דבר שני, זה בעצם מאפשר לנו להמשיך ולגייס כסף זול ואשראי זול, ובכך לתת לתושבי ישראל ולעסקים להמשיך להתקיים ולהתפתח בתקופת המעבר הזו. אם היו מורידים את הדרוג זה היה נותן מכה קשה לאשראי ומייקר את הכל. אנחנו עובדים נכון לחזק את התשתית הכלכלית של מדינת ישראל, ומי שטוען את ההפך טוען את זה או מחוסר ידיעה או משיקולים פוליטיים. מסתבר שחברת דירוג האשראי לא מתרגשת מעזיבתו של גדול הדור מרידור שעזב את משרד האוצר. הם דיברו עם כל מי שצריך לדבר, מהכלכלנית הראשית ועד לחשב הכללי ולנגיד בנק ישראל, הם דיברו גם איתי ושאלו שאלות נוקבות וחשובות.

אתה יודע מה באמת שואלים המובטלים הבוקר? למה שר האוצר מתעסק במי הדליף עליו דברים ואמר שהוא הורדוס, ומפעיל את העוזרים שלו בכדי שיצלמו מסכי טלפונים, ומדבר ככה על שאול מרידור. תגיד, זה מה שנראה לך שיביא להם פרנסה?
תראה, אני אגיד לך בדיוק מה הם אומרים הבוקר: הם אומרים כל הכבוד לשר האוצר הזה, על זה שהוא מצפצף על הביקורת הלא עניינית, שנותן לנו דמי אבטלה עד אמצע שנה הבאה ולא אומר שהם לא רוצים לעבוד. למרות כל הביקורת אני קודם כל דואג למובטלים, לעצמאים, ולבעלי העסקים. לגביי עניין הפקידים אגיד בצורה ברורה שמדובר כאן בעניין של משילות. אני מקיים דיונים רבים עם אנשי מקצוע, וכל אחד אומר את דעתו, אבל ברגע שמתקבלת ההחלטה העניין צריך להסתיים ויש לקבל את המדיניות של הממשלה שקיבלה את האמון הציבורי. 

אז אין משילות באוצר? הפקידים עושים מה שהם רוצים? 
לא, ואני מוודא שלא. אולי היו שנים שככה התנהלו, אבל זה לא קורה עכשיו. דיונים כן, החלטות כן, אבל ברגע שמתקבלת החלטה ויש מדיניות..

שר האוצר, אולי אתה לא יודע לנהל אותם? אולי אתה לא יודע להפעיל אותם? 
אתה יודע..ההבדל ביני לבין כל מיני אנשים, שמציגים את עצמם בכרטיסי ביקור דמיוניים, הוא שכרטיס הביקור שלי מוטבע על אדמת המדינה הזו, על הכבישים שלה, הנמלים שלה, ועל השמיים הפתוחים שלה. 

למי אתה מתכוון?
לכל מיני אנשים שמספרים שהם עשו ויעשו ואולי... אני אומר שתצאו החוצה לכבישים, ותראו איך חיברתי את הגליל והנגב בכבישים וברכבות, תראו את השמיים הפתוחים...

שר האוצר, אתה לא עונה לנו על השאלות.
אתם מחפשים את הפיקנטריה, ואני מדבר פה על המהות. 

לא. אנחנו שואלים שאלה ורוצים לדעת למי אתה מתכוון.
לכל מיני אנשים.

מי האנשים האלה?
תגידו, בפוליטיקה חסר אנשים? הרי הם באים ואומרים 'אנחנו נעשה ואנחנו נעשה', בשעה שאני באמת עשיתי. עשיתי מול האיומים הכי קשיים והלחצים הכי קשים שהיו כאן. אני יכול להגיד לכם בצורה ברורה שראש הממשלה נתניהו ואני נכנס להיסטוריה היהודית בתור בוני הנמלים הכי גדולים בתולדות ארץ ישראל. נבנו כאן נמלים, ושודרגו הנמלים הקיימים, ומדינת ישראל הולכת להפוך למרכז בינלאומי של תובלה ימית. תשמעו, אני לא הורדוס, ובוודאי שלא בניתי כמוהו, לא בניתי את המקדש, אני גם לא שלמה המלך שהיה החכם באדם וידע את שפת החיות, אני בקושי יודע לקרוא לכלב שאבי הנחמד שלנו לבוא ולהצטרף אליי לטיול. בואו תהיו רציניים רגע. 

תגיד, אתה מתכוון לפטר את היועץ המשפטי של המשרד?
תשמעו, אני לא רודף אישית אף אדם, אבל כשיועץ משפטי יושב בקבינט קורונה ומדליף דברים שאמרתי ומעניק להם גוונים ונופך כזה או אחר זו עובדה, וזו עובדה חמורה. אני לא מוסמך לפטר יועץ משפטי, וזו אחריותו של היועץ המשפטי לממשלה להחליט מה לעשות. 

אנחנו רוצים לדבר איתך גם על פרשת פייזר. ראש הממשלה השיג את זה כהישג אדיר בשעה שלא סגרתם את החוזה עם החברה, ושילמתם 120 מיליון שקל על השתדלות של חברה שלא מבטיחה לכם כלום. 
אני לא אכנס לפרטים, ואגב מי שמוביל את המשא ומתן זה משרד הבריאות בעוד אנשי האוצר מלווים את זה בכל ההיבטים התקציביים. אף אחד לא פישל כאן, היו מגעים, וברגע הקריטי בדיון בו השתתפתי חודד העניין שיש לראש הממשלה את היכולת להגביל את אספקת החיסון במועדים מוקדמים. עכשיו, צריך להבין שצורת ההתקשרות היא תמיד מותנת אני חושב שבעקבות השיחות של ראש הממשלה קרה כאן דבר גדול - הודקה המחויבות.  

לסיום, למה לא פותחים את הקניונים?
אני נאבקתי על פתיחת חנויות הרחוב וכרגע מבקש לקיים את החלטת קבינט הקורונה לפתוח את השווקים, מרכזי הקניות הפתוחים, ואת הקניונים שיודעים להישמר. העניין הוא שפקידי בריאות באים בישיבות וקובעים, וראש הממשלה נזף בהם בישיבה האחרונה - הרי אין כאן דבר כזה שמישהו מודיע מראש אני כן ואני לא. כולנו צריכים להישען על ההחלטות, ולהיות רתומים יחדיו לשמירה על הבריאות.