ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, שוחח הבוקר (חמישי) עם גיא פלג וניסים משעל בתכניתם ב-103FM. בדבריו התייחס ברק לסערת ההפגנה מחוץ לבית הוריו של סרן תום פרקש ז"ל ולנושא ההפגנות בבלפור אשר לטענתו "מטריף את נתניהו יותר מכל דבר אחר". בנוסף התייחס ברק למצב הפוליטי במדינה ולתקיפה בסוריה לפני יומיים, ומתח ביקורת על העובדה שדובר צה"ל מפרסם את התקיפה: "לא רואה שום הצדקה עניינית לכך למעט האדרת שמו של נתניהו". בסיום דבריו אמר ברק, כי יידרש תיקון עמוק ומשמעותי לאחר לכתו של נתניהו.

ניסים: הפגנה, איך אתה מרגיש עם זה?
"הממשל הזה של נתניהו עוסק בהסתה שיטתית בפילוג ושיסוע של הציבור ודה לגיטימציה של כל מי שחושב אחרת והדבר הזה צריך להיפסק. לכן ההפגנות חייבות להתמשך חרף החורף והעייפות, ההפגנות הן הדבר הכי חשוב שקורה".

ניסים: זה משפיע עליו?
"אני שמח לשמוע שמשפחת פרקש לא מתקפלת, אומרת שימשיכו להפגין אצלם. התגובות, הרי התגובה הגיעה מהליכוד שלפי ההסתכלות על מה שעולה ממה ששומעים בתקשורת הוא גם שולח וגם מממן את המקורות של ההכפשות וההשמצות. הליכוד מגנה זה בדיחה, ביבי מגנה בלשון רפה ובפיגור, מעלה את הנימוק ההזוי ש-300 מטר מהבית שלו אסור להפגין, הרי הבית הזה הוא לא בית פרטי הוא לא כמו הבית הפרטי של אהוד אולמרט, שרון, שלי או של רבין ופרס, בית שממומן על ידי המדינה".

נתניהו בעדכון מקבינט הקורונה

ניסים: בית פרטי שלו.
"הוא לא בית פרטי, הוא בית שאתה ואני ופלג משלמים בעדו יחד עם כל אזרחי המדינה משום שהעומד בראשות הממשלה הכריז עליו והתעקש בוועדות ובדיונים שזה בית שממנו עובדים. מקום העבודה של רה"מ הוא המקום להפגין".

גיא: אתה הכרת את אחיו המנוח של רה"מ יוני נתניהו זכרו לברכה, האם אתה חושב שהשימוש שעושה בו רה"מ במקרים דומים, יש בזה מן העניין?
"אני לא בטוח שזה מן העניין, אני לא בטוח שזה דבר חשוב מאוד ההעלאה של זה על ידי מבקריו, יוני כבודו במקומו מונח. איש יוצא דופן - הוא לא דומה בהתנהגות הזאת לנתניהו, בהחלט יכול להיות שיוני היה מתהפך בקברו אילו היה יכול ומתבייש בו אילו היה חי אבל אני לא חושב שזה נושא נכון לדון דרכו".

ניסים: עד כמה ההפגנות משפיעות עליו? הוא אומר שזה לטובתו.
"ככה טוען כל אחד שחושש מהפגנות, הרי לולא היה חושש לא היה מתעסק בזה ולא היו שרים שיוצאים מקבינט הקורונה ואומרים שסומרות שערותינו, בפנים אין דיון על קורונה ואין דיון על פתרון לאסון האנושי והכלכלי שנופל על אנשים, נתניהו מתעסק אך ורק בהצלתו ממשפט ואת זה אומרים שרים מרכזיים, שמענו השבוע שהיה דיון של שבע שעות וברוב השעות עסקו בהפגנות, לא נותנים לעבוד בחללים סגורים בגוף עסקי שלא מקבל קהל, או 10 אנשים בגוף שמקבל טיפה קהל משום שאם יתנו לאנשים האלה לעבוד ולהתפרנס יאלצו לאפשר גם את ההפגנות. אני אומר אל תעשו לו הנחות, הדבר שהכי מטריף את נתניהו זה ההפגנות, הצורך להסתובב מסביב להיכנס ולצאת בצורת הסוואה לבית שלו בבלפור, הרעש הזה שאי אפשר להתעלם ממנו ובג"ץ אישר, זה הדבר שהכי משפיע עליו ולא רק עליו לדעתי גם ביהמ"ש שנתון להתקפות אישיות מאוד על השופטים והמוסד כולו כל אלה אוכפי החוק בכל סוגיהם צריכים את ההפגנות האלה כביטוי לכך שהציבור בעצם יחד איתם והיום זה 30,000 ".

גיא: מר ברק אני רוצה להעיר היבט נוסף, אביו של תום פרקש ז"ל אמר ומתח ביקורת מאוד חריפה על תפקוד המשטרה באירוע, הם נתנו לדברים להתרחש, "הם הגיעו אחרי חצי שעה, ההתנהלות שלהם רופסת", יש לך ביקורת?
"ההתנהגות הנגלת היא באמת מוזרה ומביכה מאוד אבל אני לא מאשים את השוטרים בסוף הם אנשים שנמצאים בשירות הציבור ואין להם ברירה הם נתונים במצוקה בין ההוראות שמקבלים לבין הרצונות של ראשי המשטרה וחלק מראשי המשטרה שעוסקים בלרצות את אוחנה שעסוק בלרצות את נתניהו ומזה נובעת ההתנהגות המאוד מביכה ומאוד מוזרה הזאת. המרדף אחר גופי פלסטיק דמויי צוללת מנופחים באוויר כאילו היה איום על ביטחון המדינה, האיום הוא זה שאין חקירה פלילית ומסודרת בנושא הזה ולא בגלל הצוללות מפלסטיק או מגומי".

ניסים: בני גנץ החליט להקים ועדת בדיקה, יש שם שופט בדימוס שאמור לעמוד בראש זה. מזה פלילי לא יצא.
"אי אפשר לדעת, קודם כל הוועדה הייתה צריכה לקום מזמן לפני חצי שנה, כחול לבן שם את זה כדבר עיקרי אני זוכר את ההתחייבויות שלהם".

גיא: היו עוד כמה התחייבויות.
"אבל אל תזלזלו בכוח של הדבר הזה, ועדת בדיקה שזה מה שהוא מבקש להקים יכולה לקרוא לכל אזרח במדינה ולהכריח אותו להעיד כולל את רה"מ ואת שמרון וגנור, כל אחד, גם אם הם בודקים".

ניסים: המשטרה כבר בדקה את זה.
"אתה טועה היות ואני נתתי עדות במשטרה אני שאלתי את השוטרים למה אתם לא בודקים ברצינות את הדברים עצמם ולא שאלות טיפשיות מסביב ואחד השוטרים שליווה אותי החוצה מהעדות אמר לי 'מר ברק בהתבטאויות שלך בחקירה אתה חושב שאנחנו חוקרים מה שאתם רוצים, הוא אומר אתה טועה אנחנו חוקרים מה שמתירים לנו לחקור'. היועמ"ש היה מעורב עמוקות בניווט החקירה הזה יש כאלה שאומרים עד כדי מעקב אחר המסכים".

ניסים: ואולי המסקנה שלו נכונה שנתניהו לא מעורב?
"זה החלטה טראגית ממש גם עבורו אישית".

גיא: מה מקורה? היועמ"ש מאשים את נתניהו בקבלת שוחד.
"היועץ הזה התקפל בפני הלחץ של 19 מתוך 21 הפרקליטים שעובדים איתו, אמרו לו שזה חייב להיות שוחד רובם אמרו שזה חייב להיות שוחד בכל התיקים. הוא עשה הנחות סלב ענקיות, הוא בעל כורחו נדחף, הוא איש חכם וטוב וחכם אף אחד לא האשים אותו בחוסר מקצועיות אבל הוא נאלץ להגיש כתב אישום ולא הייתה ברירה, עשה אין סוף הנחות לפני ואחרי. מה יעילות החקירה? ברגע שהיא מקבלת את התצהירים שהצהירו רוב אנשי הביטחון הבכירים בעשור האחרון יתחילו לקרוא לאנשים להעיד, אני מטיל ספק אם אחרי שוועדה כזו תעבוד יהיה אפשר להימנע מוועדה ממלכתית או חקירה פלילית. אני עוד לא בטוח שהיא תפתח מכיוון שנתניהו מבין זאת והוא יעשה את כל מה שהוא יכול וישען על הנכונות המפתיעה הייתי אומר של גנץ לשקול כל הצעה של נתניהו בכובד ראש וכמו שנוהגים להתבטא, הוא יעשה את כל מה שהוא יכול כדי שלא תהיה ועדת בדיקה של משרד הביטחון".

גיא: אתמול מדינת ישראל לקחה אחריות על תקיפה בסוריה והפיצה עדות של התקיפה. במשך הרבה מאוד שנים מדינת ישראל לא הייתה לוקחת אחריות על מקרים כאלה. השינוי קשור בלחצים פוליטיים?
"אני חושש שכן. או חושד שכן. אני לא יכול להגיד שאני יודע, שינוי המדינות הזה אני לא מוצא לו הסבר אפשרי, הסיבה שמספרים לנו שזו הדרך האמיתית להרתיע את הצד השני וההפך הוא הנכון ההרתעה הכי אפקטיבית היא שהצד השני יודע, הם לא טיפשים, יש להם ניסיון ויכולת לזהות מי עשה את זה והצד השני יודע היטב ומורתע בעיקר על ידי היכולות ובין היתר על ידי החוסר יכולת לצפות את זה את העוצמה ומה שקורה ועל ידי הקושי להדביק את זה לכתובת מסוימת. אני מזכיר שהזיהוי והגאווה בזה יוצרת סוג של לגיטימציה בעיני הצד השני לעשות דברים דומים היות ואין לו יכולת של כוח אווירי ודבר אחר הוא יכול לפנות לדברים אחרים למשל טרור. היות ואתה לא יכול להגן על כל המקומות בטרור אתה מגדיל את הסיכוי שנשלם מחיר דרך פעולות טרור אחרות כולל במקומות אחרים בעולם. זה דבר שאי אפשר למצוא לו שום הצדקה עניינית או אני לא רואה שום הצדקה עניינית חוץ מהאדרת השמות והיוקרה של מי שכאילו אחראים לזה ובראשם רה"מ שהפך את זה ממש לדרגת אומנות של האדרה עצמית".

ניסים: אתה מבין יותר טוב מאיתנו בשטח עצמו, הייתה תקיפה חריגה בעוצמתה, איך אתה מבין את התקיפה הזאת? עולים מדרגה בניסיון למנוע מהאירנים להתבסס.
"הדברים האלה תלויי פרטים ואני סומך על היושרה של הרמטכ"ל וגנץ ובסוף זה שהוא חלש פוליטי מול נתניהו לא הופך אותו לאיש לא מדויק או שקול בהערכות מצב של מבצעים. במקומות שמבצעים עברו את האישור של מפקד חיל האוויר ראש אמן כוכבי וגנץ אני מעריך ומאמין שכל הדברים האלה נעשו בשיקול דעת אחראי ונכון. הפעולה עצמה הפרסום שלו? אני לא יודע עד כמה הוא היסחפות או קבלת דרישה לחשוף את הפעולות כי חשוב להתריע ולהפחיד לעורר את העם האירני נגד הנהגתו, הכול דברי הבל שלא קורים במציאות, ההרתעה מושגת כאשר אתה מבצע ושותק.".

תקיפת צה"ל בסוריה. צילום: דובר צה"ל

גיא: יש לך ראיה פוליטית מאוד מפוקחת - אנחנו רואים את הסקרים שכחול לבן כמעט נמחקת, האם אתה חושב שלקראת הבחירות הצפויות המחנה הזה שאתה נמנה עליו צריך דם חדש? או להחליף הנהגה?
"אני חושב קודם כל שנתניהו לא רוצה בחירות בניגוד למה שכולם חושבים, בני גנץ לא רוצה בחירות בניגוד למה שהוא אומר לפעמים, זה לא אומר שלא תהיה הכרזה על בחירות בעוד כמה שבועות אבל אני לא חושב שהם רוצים עם זה".

ניסים: נתניהו השלים עם רוטציה?
"אני לא חושב שהוא השלים עם רוטציה אלא עם זה שהמשפט כנראה ייפתח".

גיא: נפתח.
"מבחינת הישיבה הראשונה ובשלב ההוכחות, אני חושב שהוא משלים עם הדבר הזה והוא עדיין רואה יעד מרכזי לא בבחירות אלא בביטול המשפט והוא עורב להזדמנות לפטר את היועמ"ש אם יעשה טעות קשה ויספק לו עילה, הוא היה מאוד ישמח אם גנץ היה יוצא מהממשלה ומפנה את משרד המשפטים ומאפשר לו למנות שר משפטים לרוחו הוא היה שמח מאוד להתפטרות של היועמ"ש משום שיאפשר לו מיד למנות דחליל לתפקיד והוא תוך שלושה ימים ידרוש או יקבע עיכוב הליכים ויבטל את המשפט. לא נסתרת מנתניהו אפשרות בהמשך השנה להציע הצעה של עיכוב הרוטציה ובלבד שאני נבחר לנשיא. דברים שבכתב ידו של נתניהו מתועדים בתוך בלפור אז התוכניות הללו מעשיות לגמרי. גנץ ימשיך להיות צל עובר אבל במכונית יותר גדולה".

ניסים: בלפור תישאר נחלתו?
"אני לא יודע, הכול יכול להיות, לכן נתניהו איננו מרוכז בבחירות אלא במציאת כל הדרכים לעקוף את הבחירות ולכן כל כך חשוב ההפגנות וחשובות ההפגנות בעניין הנבצרות שלו וההכנסה לתוקף של ניגוד העניינים".

ניסים: מה יקרה אחרי שנתניהו ילך?
"גם בארה"ב טראמפ הובס אבל הטראמפיזם לא הובס. הביביזם לא ייעלם מהר, ייקח שנות דור לתקן אבל התיקון הזה מחכה לנו, ואם לא יעשו את זה חברי הליכוד ולא יעשו את זה אנשי כחול לבן וגנץ והיועמ"ש ולא יעמוד לו בג"ץ אז האזרחים יעשו את זה".