שגריר ישראל באו"ם לשעבר, רון פרושאור, שוחח היום (חמישי) עם אריה אלדד ורוני בר און ב-103FM, בעקבות הצהרתו של מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו: "בפעולה אחת הוא הצליח לצאת נגד הדמוקרטים והאירופאים והאו"ם". 

אתה דיפלומט, אז אני מרשה לעצמי להוסיף, גם נגד ישראל.
"מה הוא עשה פה? הוא בעצם בא ואמר, 'אוקיי, אני, כמו אובמה בהחלטה 2334'. מסמנים את המוצרים מההתנחלויות כתוצרת הגדה המערבית משנת 2016, זו פעולה של אובמה, שכמובן אנחנו אמרנו, 'זה לא נגמר', אבל כולם עכשיו חוצים את הקווים האדומים, והוא עושה את הפעולה הזאת. הוא מכניס לאו"ם, כי בגדול האו"ם קיבל בהחלטה של מועצת זכויות האדם, שפרסמו אותה בפברואר השנה, רשימה שחורה של כל העסקים שבגדול מי שעושה בעצם עסקים ביהודה ושומרון, יחטוף סנקציות. מה אולמרט עשה בזמנו בחוכמה? הוא אמר, 'הסימון יהיה במסמכי המכס בלבד, לא על המוצר עצמו'. מה עשו האירופאים? הם בגדול הפכו את זה, ועשו את זה על המוצרים וזה בעצם מן חרם צרכנים על מוצרים שמגיעים מישראל בגדול".

אלדד: בעוד 50 יום יגיע ביידן ויהפוך את זה. בר און: אני תמים דעים עם אריה שלא צריכים להחרים בשום אופן את העניין הזה של המוצרים מההתנחלויות, חד משמעית. רק אני אומר, זו הצגה, מה שנקרא, 'אתרוגים אחרי סוכות', 'לקוח מוגבל בבנק, ועכשיו הוא ממשיך להוציא צ'קים על חשבון המוגבל שלו'.
"אז רגע, בואו נחשוב על זה עכשיו פוליטית. אם ביידן הופך את ההחלטה של טראמפ, הוא פותח ברגל שמאל עם ישראל, אם הוא לא הופך את ההחלטה, הוא הסתבך עם הגורמים שלהם הוא זקוק כדי למשול".

פגישת שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו. צילום: זיו סוקולוב / שגרירות ארה״ב

אנחנו כדור המשחק בין שלטון טראמפ לשלטון ביידן. עוד כלי בגלגלים של העגלה. אבל לפחות הרווחנו בסיבוב הזה מאוד.
"כמו שהיה 'Anything but Obama', אז יכול שביידן יגיד 'Anything but Trump', אבל לנו אין ספק, שבכל אופן האמירה הזאת היא חשובה, ונראה איך זה ישרוד פוליטית".

יכול להיות לדעתך שאנחנו עוד צפויים לאיזה ביקור קצר של טראמפ שבכלל ישנה פה את פני המזרח התיכון בהצהרות שלו, חודש וחצי לפני שהוא הולך הביתה?
"האמת, לא חשבתי על זה. אני חושב שהוא מעדיף את מגרשי הגולף שם באזור פלורידה".

אם היית היום מנכ"ל משרד החוץ, מה אתה אומר? במשרד החוץ היום היו שירה וריקודים או חוסר התלהבות?
"יש פה המון דברים שנעשים על ידי האמריקנים שזה שינוי פרדיגמה, הם לא מפחדים להתעסק עם הדברים האלה, שזה היה צלם בהיכל, זה לא רע לאתגר את הדברים האלה, לא בטוח שלטווח ארוך, זה יחזיק מעמד".

רון פרושאור בכנס לימוד (צילום: יבגניה באסירובה)
רון פרושאור בכנס לימוד (צילום: יבגניה באסירובה)