מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, סיים את ביקורו בישראל, שכלל בין היתר הכרזה דרמטית על אודות סימון מוצרים מהתנחלויות, שעוררה סערה. הוא שוחח הבוקר (שישי) עם ג'רוזלם פוסט, ובאשר להכרזה על ריבונות בשטחים נוספים בישראל, נמנע מלענות, אך הצהיר: "נמשיך לפעול על מנת לגרום למדינות נוספות להבין כי הסכמי אברהם יטיבו עמן".

פומפאו הוא הבכיר האמריקאי הראשון שביקר ביהודה ושומרון, כמו גם בגולן. בביקורו ביקב פסגות בשער בנימין, שם הודיע חגיגית כי מוצרים מהתנחלויות עתה יסומנו בתווית "תוצרת הארץ", והודיע על הגדרת ארגון ה-BDS כאנטישמי. לאחרונה, צעדים נוספים הקשורים בישראל ננקטו, כמו גם הגברת הלחץ על איראן והסכמי אברהם. הוא צפוי לסיים את תפקידו בעוד כחודשיים, בהתאם לניצחונו בבחירות של המועמד הדמוקרטי, ג'ו ביידן. במבט לאחור, נשמע היה מרוצה מפועלו עד כה.

במהלך ביקורך לא דובר מספיק על איראן. האם כל האפשרויות למניעת המשך העשרת האורניום מצדה כשירות מבחינתכם? 
"בוודאי. הממשל בראשות טראמפ הבהיר זאת במשך ארבע שנות כהונתו. אין סיבה שזה ישתנה בקרוב. להרגשתי, הצלחנו בעניין. אני זוכר כשבחרנו לסגת מההסכם ב-2015,  העולם אמר 'זה לא יעבוד, הסנקציות האמריקאיות בלבד לא יועילו'. ובכן, הן צמצמו משמעותית את היכולת של איראן, הם אמנם עדיין בפעילות, אך לא כמו בעבר, כשסייענו במימון ובמשאבים". 

הוא הוסיף: "טראמפ עשה כמה דברים: האחד, הוא מנע מהם תקציב, מה שהעביר מסר חד משמעי במזרח התיכון, שהקל בהוצאה לפועל של הסכמי אברהם. באמצעות ההסכמים, בודדנו את איראן מידידותיה באיחוד האמירויות, בחריין וסודאן. מעבר לכך, ההבנה הבסיסית של טראמפ על כך שאיראן היא שחקן מרכזי הגורם לאי היציבות במזרח התיכון, וההבנה כי יש צורך בפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני, היוו תנאים מטרימים לכל התקדמות במזרח התיכון". 

רבים בישראל מודאגים מכך שביידן ינסה לחזור להסכם הגרעין. קיימת הצעה בקונגרס המותירה לישראל להתחמש, כך שתוכל להגן על עצמה באם איראן תתקרב ליעדה. האם ממשל טראמפ יהיו מוכן לשקול את זה בחודשים הקרובים? 
"אני לא רוצה להיכנס לקבל ההחלטות שלנו. אנו עקביים במה שעשינו עד כה, כשניסינו לבנות קואליציה נגד איראן, והצלחנו לעשות כן. יצרנו הזדמנויות שהובילו להפחתת הסכנה הנשקפת לישראל, ונגד ארצות הברית כולה. אינני יכול להגיב בעניין החלטות הקשורות בנשק מסוים, אך די בכך שנמשיך בקו אתו התחלנו, אנחנו תומכים במדיניות שגיבשנו ונמשיך לעשות כן כל עוד המדינה תדרוש זאת". 

כמה קשה יהיה לממשל הבא לסגת ממדיניות זו? 
"אני לא יודע. אך אוכל להגיד שאני בטוח שההחלטות שקיבלנו במזרח התיכון היו הנכונות ביותר. איראן לא הייתה צריכה להיות מתוגמלת עבור חוסר השקיפות שלה בעניין הגרעין, או בעבור הטרור. מנקודת המבט שלנו, כל מה שעשינו עד עכשיו הוביל לכך שהמזרח התיכון יהיה בטוח יותר, בייחוד כלפי ישראל". 

האם מתוכננים צעדים נוספים בקרוב, הנוגעים לשליטת ישראל ביהודה ושומרון או ירושלים? בישראל ישנן תוכניות לבניה במזרח ירושלים, כמו גם תוכניות להחלת ריבונות בין ירושלים למעלה אדומים (אזור E1). האם יש סיכוי שריבונותה של ישראל תוכר גם באזורים אלו? 
"אני לא אדון במדיניות הנבחנת, אך המדיניות של ארה"ב כלפי ישראל צפויה להימשך". 

היו דיווחים על כך שרצית להתמקד בארגוני זכויות אדם בשל נטייתם האנטי-ישראלית. האם זה אומר שגם ארגונים דוגמת אמנסטי, המעודדים חרם על התנחלויות, יאבדו תמיכה אמריקאית? 
"אני חושב שהמדיניות היא ברורה, ואנחנו נמשיך לדבוק בה. כל עוד זה ישים – ניישם". 

הרשות הפלסטינית בחרה לשתף פעולה עם ישראל בעבור תשלום לטרוריסטים שנכלאו ומשפחותיהם. האם ישנן שיחות חוזרות עם הממשל האמריקאי? האם מנסים לעודד את הצעדים האלו?
"ניסינו לעודד אותם במשך ארבע שנים, ועודנו מנסים להעצים את הקשר עם הרשות. אם בוחנים את החזון לשלום שהצבנו, הוא תיאר בבירור עתיד מזהיר יותר לפלסטינים, ועדיין הרשות סירבה לדון בכך, זה מצער עבור הפלסטינים. אנחנו מקווים שרצונם של הפלסטינים יבוא לידי ביטוי דרך הרשות, ואם כן, אני מאמין שהם יסכימו לדון בכך פעם נוספת. היו חילוקי דעות לאורך השנים, אך באמצעות משא ומתן נוכל להגיע להבנות משותפות, שרלוונטיות לאלו שחיים בעזה ובשטחי יהודה ושומרון. הם חיים בתנאים קשים מאוד, וזה נובע מהנהגה כושלת".

מה הצעד הבא אחרי הסכמי אברהם? האם נוכל לצפות להכרה ממדינות נוספות בקרוב?
"אני לעולם לא רק חוזה, אני פועל לשם כך. נמשיך לנסות לגרום למדינות נוספות להבין כי זהו אינטרס גם עבורן להצטרף להסכמים. מנהיגים יגיעו למסקנה כי זוהי ההחלטה הטובה ביותר עבור העם שלהם, ואני מקווה שמדינות נוספות יצטרפו בקרוב. אני מאמין בכל ליבי כי מדיניותו של טראמפ יצרה את התנאים עבור אותם מנהיגים לקבל את ההחלטה הטובה בנושא, ואם כך יהיה, זה יהיה מדהים. לאזרחי המדינות הללו יהיה טוב יותר כשיווצרו עבורן הזדמנויות חדשות. הם יקבלו גישה לטכנולוגיה טובה יותר, כמו גם ביטחון. מדינות המזרח התיכון צריכות להבין שישראל היא חלק מהפתרון באזור ושהסכמי אברהם הם הצינור לכך".