במאמציו הנואשים לשמור על הסיכוי לרוטציה עם בנימין נתניהו, עלול בני גנץ לגלות שאיבד את מפלגתו. הדיל המושחת שכרת עם נתניהו, שבמסגרתו ימונה מקורבו הוד בצר למנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי, עורר זעם רב וסערה גדולה בקרב שרי וח"כי המפלגה במהלך סוף השבוע.

העימות בין השר ניסנקורן ויו"ר הכנסת לוין. צילום: ערוץ הכנסת

גנץ מידר את שני שותפיו להנהגת כחול לבן, גבי אשכנזי ואבי ניסנקורן, מהמהלך הבעייתי הזה. הוא ידע למה. בפעם הקודמת שניסה להעביר אותו, טורפד המהלך בידי שניהם. "מזעזע לחשוב שהוא בכלל לא מבין מה לא בסדר בזה", אמר בסוף השבוע גורם במפלגה (שאינו ניסנקורן או אשכנזי), "באיזו מהירות הוא מאמץ את דפוסי ההתנהגות של נתניהו ויורק בפרצוף של מצביעיו. הרי נבחרנו כדי להביא דרך אחרת".

בצר להם מנסים אנשי גנץ לגייס תמיכה במהלך הבעייתי בקרב אנשי ימין. גם זה לא מסתייע. גנץ מכר את כל העקרונות שעליהם נשבע כדי להעביר את נטל משכורתו הגדולה ותנאיו המופלגים של הוד בצר מקופתה הנקובה של כחול לבן לאוצר המדינה. "במה הוא שונה מנתניהו?", שאלו בסוף השבוע גורמים בכחול לבן.

שר המשפטים ניסנקורן, שממשיך להמתין למינוי מנכ"ל למשרדו, עניין קצת יותר דחוף מהתפקיד הפיקטיבי שעומד לקבל הוד בצר, יחרים כנראה היום בבוקר את ישיבת הממשלה. ניסנקורן לא ענה לשאלות וגם דוברו מילא את פיו מים. שר התקשורת יועז הנדל, חששן קצת פחות, הודיע שלא יגיע לישיבת הממשלה לאור "סדר יום לא ענייני".

הנדל זועם משתי סיבות: העובדה שהמינויים במשרדו עדיין תקועים (יו"ר הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין), אך בעיקר העובדה שרפורמת הנחת הסיבים האופטיים שהוא מנסה להוביל כדי לקדם את המשק הישראלי עדיין תקועה בקטטה בין כחול לבן לליכוד. כדי לפרוס את הסיבים גם ביישובי הפריפריה הרחוקים, יש צורך להקים קרן ממשלתית שתמומן על ידי חלק מרווחי חברות הסלולר הגדולות.

הנושא מצריך חקיקה, והיא תקועה. הנדל הזדעזע לגלות בסוף השבוע שגנץ מעדיף לפתור את בעיית הג'וב הפיקטיבי של מקורבו, לעומת פתרון בעיות בוערות יותר למשק ולכלכלה.

נכון לרגע זה, גנץ נהנה עדיין משאריות של גיבוי בקרב רוב חברי הכנסת ושרי המפלגה, אבל מתחת לפני השטח התסיסה הולכת וגוברת. "הוא מהמר על כל הקופה", אמר אחד מהח"כים של כחול לבן בסוף השבוע. "הוא מרגיש שניסנקורן ואשכנזי הם נטל על גבו, הוא רוצה להיאחז במצב הקיים ולקוות לנס שהרוטציה תתקיים, שום דבר אחר לא מעניין אותו".

יכול להיות שיעניין את גנץ לשמוע שמאחורי הקלעים מעלים לא מעט בכירים בכחול לבן את האפשרות לקרוא לפריימריז במפלגה. אם מצבה של המפלגה בסקרים ימשיך להתדרדר, כמו גם תדמיתו של גנץ, אין סיבה שלא ייפתח המאבק על הנהגתה.

יש לציין שהיוזמה הזו לא מגיעה מכיוונם של ניסנקורן או אשכנזי, שנותנים בשלב הזה לגנץ גיבוי מלא, אלא מגורמי שטח מתוסכלים. ההתנהלות של גנץ, הרפיון הכללי, המחסור במנהיגות והעובדה שהמפלגה נראית כמו עדר כבשים פועות הנגרר אחרי גחמותיו של נתניהו, מדליקים את השטח של גנץ מאחורי גבו. במציאות שבה ניסנקורן ואשכנזי ממודרים וההחלטות נופלות בין גנץ להוד בצר והשרה עומר ינקלביץ', לא יוכל גנץ להמשיך ליהנות מגיבוי ממפלגתו שלו. בקצב ההתפתחויות הנוכחי, בעייתו העיקרית בהמשך השנה לא תהיה נתניהו, אלא הבית הפוליטי שלו.