לאור החלטתו של שר הביטחון בני גנץ, להקים ועדת חקירה בנושא הצוללות, התראיין היום (ראשון) פרשן חדשות 13 רביב דרוקר לתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM. דרוקר הסביר מה עמד מאחורי קבלת ההחלטה: "הוועדה היא קלף פוליטי יותר מאשר רצון אמיתי לחקור את העניין". 

מה אתה יכול להגיד על ההחלטה של גנץ?
"זו החלטה טובה וטוב שהיא התקבלה. חבל שהיא מתקבלת מהסיבות האלה, והיא יותר קלף פוליטי מאשר רצון אמיתי לחקור את העניין, אבל מתוך שלא לשמה בא לשמה". 

ההצבעה בכנסת על הקמת וועדת החקירה לפרשת הצוללות. צילום: דוברות הכנסת

אין סתירה בניהול הליך משפטי פלילי עבור חלק מהאנשים שיככבו בוועדה כזו?
"לפי מה שאני יודע אין כל סתירה, ואתן לכם קצת רקע בנושא: כשאביגדור ליברמן שעלה אצלכם היום רצה להקים משהו דומה היועץ המשפטי לא אישר לו. עכשיו, לפי מיטב ידיעתי היועץ המשפטי צפוי לאשר את הקמת ועדת הבדיקה הזו, והוא יגדר את התחומים בהם היא יכולה לעסוק, כך שהיא לא תפגע בעניין הפלילי. מכיוון שאני קצת מכיר את הנושא אני יודע שאפשר לחקור את תהליכי רכש הצוללות בצבא מבלי לגעת בשאלה מי שילם למי. אפשר לשאול כמה צריך, מי היה צריך, מי עשה את עובדת המטה, מתי יוצאת משירות, יש המון המון שאלות שאתה יכול לענות עליהם בלי להגיד את השם מיקי גנור או דויד שימרון". 

מה אתה יכול להגיד לנו על ועדה בפורמט הזה? מה הסמכויות שלה? 
"תראה, היא תהיה ועדה נכה. הועדה הגדולה הקודמת שהוקמה במתכונת של סעיף 8 א' היא ועדת וינוגרד, ואז אולמרט ניסה לחמוק מועדה ממלכתית, ולכן הוא לקח ועדת בידה ממשלתית, והממשלה העניקה לה את השיניים ואת הסמכויות שדיברתם עליהם. פה כמובן הממשלה לא תקבל החלטה כזו כי נתניהו לא יאשר, והיא תהיה ועדה נכה. מצד שני כל אנשי משרד הביטחון יצטרכו לבוא, ואיתם כל ה'לשעברים' שהגישו תצהירים של התנועה לאיכות השלטון בבג"ץ.  זאת אומרת שעמוס גלעד ודן הראל, ואולי גם אהוד ברק, גדי איזנקוט, ואלוהים יודע מי עוד ישמחו לבוא להעיד בוועדה כזו שהיא יותר רצינית מהתצהירים של התנועה לאיכות השלטון".

אם היא מזמנת את נתניהו הוא צריך לבוא?
"הוא לא חייב לבוא ויכול להגיד 'קפצו לי', אבל השאלה היא האם זה יביך אותו ציבורית או להפך. יכול מאוד להיות שהוא יעשה דה לגיטימציה לוועדה. כל האנשים שנמצאים בתהליכי שימוע אצל היועץ, כי יש כוונה להעמיד אותם לדין על עבירות שוחד לא יזומנו ולא יבואו, אבל הועדה כן תוכל לדון לעומק בשאלות החשובות".  

הדיונים הם בדלתיים סגורות?
"הם כתבו שהדיונים יהיו פתוחים לציבור ככל שניתן, אבל מהיכרותי עם הנושא לפחות 90 אחוז מהדיונים יהיו סגורים לציבור. די לראות את עורכי הדין שמתעסקים בעניין הזה מחזיקים את החומר שהם קיבלו לשימוע בכל מיני כספות מיוחדות ותוכנות מיוחדות. זה לא יעבוד שהכל יהיה פתוח, אולי ישיבות הפתיחה וישיבות טקסיות כאלה". 

בקיצור, זה תעלול יחסי ציבור? 
"אני לא מסכים איתך. אם הועדה תסיים את עבודתה ותגיש דוח שיגיד שהיה כשל רציני זה לא דבר של מה בכך זו סטמפה מאוד משמעותית שמשהו הסתבך בתהליכי קבלת ההחלטות". 

מתי בחירות?
"כרגע שלא נראה שמשהו עוצר את מרץ. אני מתקשה להאמין שתהיה פה פשרה".