האם בנימין נתניהו ישנה את סמכויות נשיא המדינה במידה ויבחר לתפקיד, כך שיוכל לנהל בפועל את מדינת ישראל? לפי ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד ברק, התשובה היא כן. בראיון שערך הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, טען ברק כי "נתניהו הראה ששום נוהג וגם לא תקנות חוק מעניינים אותו. הוא יכול מבית הנשיא לנהל את המפלגה הגדולה".

גולן: מה שלומך.
"אישית מצוין, לאומית על הפנים".

ענת: סומך?
"הועדה הזאת יותר טובה מכלום. הבעיה היא שהסמכות שלה מוגבלת".

נתניהו, ברק וגנץ, 2012 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
נתניהו, ברק וגנץ, 2012 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

ענת: זו הבעיה.
"היא יותר טובה מכלום, הבעיה היא שהסמכות שלה מוגבלת ויש סיכון שבני גנץ נשמע אופטימי לגביו שהיועמ"ש יגביל אותה עוד יותר. לכן אני לא מעריך שממנה תגיע התמונה השלמה והפתרון השלם של נושא כלי השיט. זה ייגמר לפי דעתי בועדת חקירה ממלכתית שיהיה הכרח להקים אותה".

גולן: איך?
"רק כשיתחלף השלטון או בהפיכתה לוועדה עם שיניים".

גולן: זה דורש אישור ממשלה, זה לא יקרה בממשלה הזאת.
"נכון מאוד, לכן מה שיקרה לדעתי שמסת העדויות של כל הבכירים תטלטל את דעת הקהל ותבהיר לו שנתניהו פועל כל יום בניגוד עניינים חמור מאוד, שמעליו יושב הענן הכבד של שחיתות. מילא היה מדובר בברק או בבוגי שמעידים כנגד נתניהו, היה ניתן לייחס לנו עניין אישי, אבל כשישמעו את העדות המפורטת של דן הראל או עמוס גלעד הציבור יבין שאין להם שום עניין".

גולן: זה יקרה במהלך מערכת הבחירות?
"אינני יודע, אף אחד לא יכול לחזות מה יקרה בתחום הבחירות .אני מעריך שלא ביבי ולא גנץ רוצים בחירות במרץ אבל הם יכולים להתדרדר לזה בניגוד לרצונם. אני חושב שנתניהו יעדיף בחירות ביוני כי יש סיכוי שמערכת הבחירות תתבצע כאשר יש לו חיסונים ויום העצמאות בדרך. יש לו מרחב יותר גדול, הוא יכול להעלות את עניין הנשיאות או לראות אם אפשר לעשות עסקה מגונה עם בני גנץ, אני לא חושב שמישהו מהם דוהר לבחירות".

גולן: נתניהו יתמודד על נשיאות?
"אני חושב שנתניהו לא עוסק לא בקורונה ולא במשבר הכלכלי. זה בסך הכול המחדל הכי חמור מאז הקמת המדינה, יש לנו פי שניים וחצי קורבנות מהאינתיפאדה השנייה. אנחנו מדינה שאין בה שום דבר, אין בה תקציב ולכן אני אומר, נתניהו מבין שהוא הולך לשום מקום והעדיפות שלו תהיה כל דבר שיחלץ אותו מהמשפט".

בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)

ענת: כולל נשיאות?
"כולל ניסיון להציע נשיאות, בהחלט, בשביל נתניהו בהליכה לנשיאות היא כאילו מפלט. אני אומר שזה דבר הזוי".

גולן: לשבע שנים.
"האפשרות שבכלל אדם כזה מעלה את עצמו היא דבר מטורף שמראה עד כמה מערכת השיפוט השתבש. זה נכון שלא כתוב בחוק שאדם שחשוד בשוחד איננו יכול להיבחר לנשיא מדינת ישראל, אבל האפשרות הזאת נראית לי מוטרפת לחלוטין. אדם שעומדים נגדו משפטי שוחד מרמה והפרת אמונים מחפש לעצמו מקלט בבית הנשיאות היא נושא שבכל מדינה נורמלית הייתה מעמידה כול אמצעי תקשורת".

גולן: נשיא או בלפור.
"אני לא מקבל את האבחנה הקצת תמימה הזאת שאם רק נתניהו יעבור לבית הנשיא מובן שכול מה שהוא יעשה זה ללטף ראשים של ילדים ויקבל כתבי אמנה משגרירים. אין שום חוק במדינה שאומר שהנשיא לא יכול להיות ראש מהפלגה הגדולה בכנסת, שמבקר המדינה הוא איש שלו, דחליל שהוא מינה, שיו"ר הכנסת הוא אופרטור שלו".

גולן: בפועל ינהל את המדינה?
"נכון מאוד, אני לא אומר שהוא ישב, אני אומר שזה יהיה יום שחור לדמוקרטיה הישראלית אם בכלל הוא יעמוד לבחירה".

גולן: איך עושים את זה?
"מי שמעריך בתמימות שנתניהו בבית הנשיא זה כמו אפרים קציר בבית הנשיא זה לא ריבלין. זה דבר אחר לגמרי כי הוא ימשיך לנהל את המדינה".

גולן: פוליטית איך עושים את זה?
"אין בחוק שום סעיף שמונע מנשיא מדינת ישראל, יש רק נוהג והיות ונתניהו הראה ששום נוהג וגם לא תקנות חוק מעניינות אותו באמת הוא יכול מבית הנשיא לנהל את המפלגה הגדולה".

גולן: מנצח בליכוד במקום להקים ממשלה הולך לבית הנשיא?
"אני לא אומר שזה יקרה. אני אומר שנתניהו עסוק רק בחילוצו מהמשפט, לא בדאגה לאזרחי המדינה. הוא אחראי למחדל הגדול בתולדותיה והיה צריך ללכת הביתה. גם עסקת טיעון איתו זה מקום בו הוא מודה בשלוש האשמות כבדות, שוחד מרמה והפרת אמונים, שיש עמן קלון. אם הוא מורשע על פי הודאתו מוטל עליו קנס כבד והוא מביע חרטה ואח"כ יכול להיות שהוא לא ישב בית סוהר זה מה שצריך לחכות לו באמת. האפשרות ההזויה שמדינת ישראל עלולה לדון בו לנשיא, היא אפשרות מוטרפת אין סיכוי שזה יהיה אותו דבר, משום שנתניהו יכול ליזום חוק בכנסת שמעביר את יחסי החוץ של המדינה אל משכן הנשיא, מה מונע ממנו?"

גולן: רצת קדימה, משנה סדרי שלטון.
"נכון מאוד. ומה אתם אומרים על החוק שעבר בכנסת שכונן את משטר ראש הממשלה החליפי הרי זה שינוי חוק יסוד".

ענת: אמרת על היועמ"ש שהוא עלול לעצור את העניין של ועדת הבדיקה שהקים גנץ, אתה חושב שהיועמ"ש מעונין בכך?
"אני חושב שהוא עשה סדרת טעויות קשות מאוד, לא הייתה הצדקה עניינית לקביעה מראש שנתניהו לא חשוד ושהעניין לא פלילי ולא לגבות מנתניהו עדות מפורטת מיד בתחילת הפרשה".

בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גולן: הוא העיד.
"היועמ"ש עשה לנתניהו אין-סוף הנחות".

גולן: למה?
"אינני בוחן כליות ולב, אפשר לשער כל אחד שישער או חולשת דעת או רצון".

גולן: מעורב בעצמו?
"או שהוא יודע או ידע או בדיעבד חושב שידע יותר ממה שהוא כרגע, אני לא מתעניין בלמה אלא במה שקורה".

גולן: זה אותו יועמ"ש שאתם מניחים את כל יהבכם בכל הקשור לתיקי האלפים.
"מה אתה אומר בזה?"

גולן: אני שואל אם מאמינים בו או לא.
"הוא הדבר היחיד שישנו כרגע, אני חושב שהוא עשה כמות בלתי סבירה ובלתי מתקבלת על הדעת של הנחות סלב לנתניהו, הוא הגיש כתב אישום כאשר נוכח לדעת שמבין 21 פרקליטים שהיו סביבו בזמן החקירות היו רק שניים שחשבו שצריך להקל. כל השאר חשבו שצריך להחמיר עוד יותר מאשר היועץ החמיר, לכן הוא נאלץ לקבל את ההחלטה ומאז ממשיך להגן על העמדה המוזרה והבלתי מובנת של מניעת החקירה הפלילית המלאה של פרשת הצוללות, המניות ודיווחי השקר".

גולן: בגידה?
"אמרתי יותר מפעם אחת, זו השערורייה החמורה ביותר בתולדות מדינת ישראל ומה שעולה הוא לכאורה על סף בגידה. האפשרות שרה"מ בישראל מחליט על דעת עצמו תוך התעלמות משר הביטחון והרמטכ"ל להסיר את התנגדותה של ישראל לאספקת צוללות מתקדמות במצרים, מספר שהיה איזה סוד מתפתל ומתסבך בעדויותיו, מסתבר שכול האנשים שאמר מכחישים בכול תוקף, הדבר הזה הוא דבר מטורף. אני תמהה איך אנשים ישרים לא מעלים את השאלות ההפוכות, איך רשתות הטלוויזיה לא דורשות בכול פעם שהוא מגיע להצהרות של האדרה עצמית מה קרה עם העניין, מה לגבי הסתירה?

גולן: מרציאנו עשתה ראיון נוקב.
"עשתה ראיון אחד אמיץ העובדה שיש אחד כזה בשנה ולא ארבעה בשבוע היא מוזרה".

ענת: התשובה היא שהוא נחקר והיועץ אומר שאין לו קשר; גולן: בעניין פולארד.
"אני חושב שצריך לברך על זה שיורדת ממנו המועקה של המגבלות אחרי כל כך הרבה שנים, כל ממשלות ישראל לדורותיהן ניסו לפעול כדי להביא לשחרורו, טוב יהיה אם הפרשה הזאת תסתיים".

גולן: שמעון שיפר שהיה בתקופת ההתפוצצות של הפרשה בוושינגטון אמר דברים חמורים עליך. 
"אני לא מכיר אותו ולא הכרתי אותו, אבל פעלתי גם כרה"מ וגם בכל תפקידיי האחרים כדי להאיץ את השחרור. אני לא חושב שאפשר לפתוח דיון על פולארד ועל מה שהיה. ישראל פעלה כפי שפעלה, אני לא חושב שהיא הייתה חפה משגיאות, אני חושב שבזמן אמת בטיפול בפרשה כאשר פולארד נעצר, היו לא מעט שגיאות שמדינת ישראל עשתה".

ג'ונתן פולארד (צילום: צילום מסך ערוץ 12)
ג'ונתן פולארד (צילום: צילום מסך ערוץ 12)

גולן: אתה עשית שגיאות כראש אמ''ן?
"אני לא הייתי קשור בשום דרך או צורה להפעלתו של פולארד נקודה".

ענת: ידעת?
"את האיש לא הכרתי, את השם לא הכרתי, ידעתי שיש מקור כנראה בארה"ב".