פרשן חדשות 12, אמנון אברמוביץ' התייחס הבוקר (שני) בראיון לגל''צ להחלטתו של שר הביטחון בני גנץ, להקים ועדת חקירה בנושא פרשת הצוללות. "גנץ היה חייב להקים ועדת בדיקה צבאית ולא ממשלתית, כזו שיכולה לכפות זימונים על כל אזרח", טען הפרשן. אברמוביץ' הוסיף כי לדעתו "מנדלבליט ידע שנתניהו לא אומר אמת. נתניהו אמר שיש סוד שגילה ליועמ''ש, ואז אמר מנדלבליט שלא גילו לו דבר".

האם הוועדה צריכה לזמן את נתניהו?
"אני דיברתי על זה שצריכה לקום ועדה על פי חוק השיפוט הצבאי, שיכולה לכפות זימונים על כל אזרח. הליכי הרכש עם עניינים צבאיים, לכן אני חושב שגנץ היה חייב להקים ועדת בדיקה צבאית ולא ממשלתית". 

ההצבעה בכנסת על הקמת וועדת החקירה לפרשת הצוללות. צילום: דוברות הכנסת

למה הוא נסוג מזה?
"אני מניח, לא רק בגלל אופיו ההססני, שכנראה נמצאו משפטנים שאמרו לו שוועדת חקירה צבאית לא נועדה לאירועים כאלה. אני חושב שהוא שגה, ואני אומר לך שנמצאו גם כאלה שהסבירו לו שהוא חייב להקים ועדת חקירה ולא ועדת בדיקה".

יש שלושה גופים שבמקביל מטפלים בעניין. זה לא צפוף מדי?
"זה לא מיותר לחלוטין משום שהפרשה לא נחקרה באמת. הייתה רתיעה, היא לא נחקרה, ולכן זה לגמרי לא מיותר. זה מעט ומאוחר מדי, אבל מיותר זה לא".

הרתיעה בגלל הסוד הגדול שדיבר עליו נתניהו?
"אני אענה לך תשובה כפולה. קודם כל, כשאתה קורא את כתב הסמכות של הוועדה הזו אתה מגלה שהיא לא צריכה לעסוק בסוגיית מכירת הצוללות למצרים. זה מפתיע ומדהים. היא אמורה לעסוק בהליכי רכש בלבד, לא בסוגיית הסוד. החלק השני של תשובתי הוא שאתה צודק. נתניהו אמר שיש סוד שאותו גילה ליועמ"ש, ואז אמר מנדלבליט שלא גילו לו שום סוד. כלומר, מנדלבליט ידע שנתניהו לא אומר אמת".

 "אם אתה קורא את מנדט הוועדה מה שדוקר את העיניים זה העובדה שמכירת הצוללות למצרים לא כלול בכתב הסמכויות של הוועדה, ואני לא יודע איך זה נשמט, בכוונה או לא בכוונה, מתוך כתב הסמכות", הוסיף אברמוביץ'. 

האם ממשלת הרוטציה הגיעה לסוף דרכה?
"לא הייתה לה תחילת דרך. נתניהו לא התכוון להעביר את ראשות הממשלה לגנץ, והוא יודע את זה. לכן, היא נדונה מראש לשבירה או פיצוץ. אני לא יודע לומר מתי יהיו בחירות, אבל עובדת העובדות היא שלא מעבירים את התקציב כפי שהתחייבו בהסכם וזה גורם נזק כלכלי אדיר רק כדי שלנתניהו תהיה נקודת פריצה לבחירות". 

תלוי חיסונים. 
"הבעיה המרכזית במשבר הקורונה היא הנושא הכלכלי והחברתי".