אחרי הסכמים עם איחוד האמירויות, סודן ובחריין, האם מדינת ישראל בדרך להסכם גם עם סעודיה? הבוקר (שני), נחשף כי ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד יוסי כהן טסו לפגישה עם יורש העצר הסעודי ועם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו. בעקבות החשיפה, שוחחה שמרית מאיר עם בן כספית וינון מגל ב-103FM ואמרה: "העניין הגדול הוא לא הפגישה, אלא העובדה שזה הותר לפרסום". הפרשנית הוסיפה כי "הפגישה היא איתות לכולם שסעודיה משחקת תפקיד מלא במשחק הזה של הנורמליזציה בין ישראל ומדינות ערב".

בן: המאבק בסעודיה.
"אני מניחה שזאת לא הפגישה הראשונה בין נתניהו לבין סלמאן ובוודאי לא בין יוסי כהן לסעודים, אבל עצם העובדה שהדבר הזה הותר לפרסום ולא נגרס על ידי הצנזורה שוב, והיה ברור שזה על דעת הסעודים, כי וודאי לא היו מביכים אותם בעניין זה זו הדרמה בעצם. כמובן שעצם העניין לכשעצמו, ערב ההשבעה של ממשל ביידן, הצדדים עושה מקצה שיפורים והתארגנות כדי להגיע לדבר הזה מוכנים. אז אחד הדברים הנחמדים זה שהפגישה מתקיימת בעיר העתידנית הסעודית בהשקעה של 500 מיליארד דולר. מטורף, בחוף הים האדום שזה הפרויקט שרשום על שמו של בן סלמאן, אולי היעד התיירותי הבא, לך תדע, של הישראלים." 

מלך סעודיה סלמאן ובנו מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)
מלך סעודיה סלמאן ובנו מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)

ינון: מול מצרים?
"כן על גבול ירדן".

בן: טיסה קצרה.
"ממשל ביידן נערך לסוף ינואר שהוא ייכנס לתפקיד. ראינו היום את המינויים המסתמנים בממשל ביידן. גם שר החוץ וגם היועץ לביטחון לאומי, אצל כולם ברור עניין זכויות האדם בסעודיה ותפקידה האזורי בכלל, יתייחסו אליהם באופן שונה מהותית מהאופן של טראמפ. הם נכנסים לתקופה מאוד הגנתית. מתחושה של ביטחון הם עומדים בפני תקופה יותר מסורתית, בה על כל דבר עומדים להם על הראש. הם צריכים להגיע אל התקופה הזאת ובמיוחד בן סלמאן שעדיין לא מלך, עדיין יורש עצר מאותגר מבפנים ומבחוץ".

בן: את אומרת שמתחבקים איתנו עכשיו כדי להתייצב מול ממשל ביידן ביחד?
"נכון, אנחנו חווים את עצמנו כמי שנכנסים עכשיו לכוננות ספיגה לקראת הממשל החדש, אבל יחסית לשאר השחקנים האזוריים אנחנו במצב מעולה, הכול יחסי. אני חושבת שיש רצון לתאם עמדות איך אנחנו, כי הנחת היסוד היא שממשל טראמפ לא ימתין זמן רב.  צריך לקבע את מורשת טראמפ באזור, שזה הברית האזורית בין ישראל ומדינות המפרץ, לחזק אותה. אני לא יודעת אם הדבר הזה יקפוץ, אם זה צעד הכנה לקפיצה, שהיא תהליך של נורמליזציה או מגעים או פגישה פומבית או שעצם הפגישה היא איתות לכולם שסעודיה משחקת תפקיד מלא במשחק הזה של הנורמליזציה בין ישראל ומדינות ערב. בכל מקרה זו בהחלט הדרמה הגדולה של היום. זה עניין שלאור התצוגה שגנץ עשה ביממה האחרונה, אני בספק אם הוא ידע על זה כי אם הוא ידע על זה ובכל זאת החליט שמה שחשוב לעשות זה כותרות, זה באמת שיקול דעת מאוד מוזר. אם הוא לא ידע זה גם אומר די הרבה בהקשר הזה, אם דבר כזה קורה ושר הביטחון ושרי החוץ לא יודעים".

בן: יכול להיות שהסעודים חוצים את הרוביקון הציבורי ומוכנים לצאת מהארון בעצם; ינון: חצו, חשפו פגישה.; בן: אנחנו לא יודעים מי חשף.
"אני חושבת, אם הם הוציאו את זה החוצה בלי אישור הסעודים, זה מעשה שלא יעשה ונתניהו לא היה מסתכן בדבר כזה. סביר להניח שזה היה על דעתם. אחד הרעיונות של היועץ הנכנס לביטחון לאומי של ביידן זה במקביל לתהליך של חזרה להסכם הגרעין זה לעשות שיחות אזוריות עם כל המשתתפים, כל אחד יגיד מה הקווים האדומים. ישראל ומדינות המפרץ רוצות להגיע לנקודה הזאת כשהן רואות עין בעין".