יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, התייחס בשיחה עם בן כספית במסגרת פסגת העסקים של מעריב 2020 לסוגיית פתיחת מערכת החינוך, ואמר כי הוא תומך במהלך. כשנשאל האם היה מצליח למנוע מגנץ לבזות את עצמו לו היה לצדו בשלב זה, השיב: "אם הייתי שם כל זה לא היה קורה".

אתה מסכים שצריך לפתוח את מערכת החינוך?
"לגמרי. נפגשתי עם עשרות אנשי מקצוע, נסעתי לרשויות מקומיות שפותחים בהם את הלימודים חמישה ימים בשבוע ודיברתי עם כל הגורמים המקצועיים. את מערכת החינוך צריך לפתוח מ-א' עד י"ב, אבל זה צריך להיות עם הגבלות. צריך להיות ברור שהקפסולות לא יתערבבו, וצריך לעשות את הדבר הזה שהממשלה הזו לא יכולה לעשות - לתת אמון באזרחים. ברוב העולם מערכת החינוך פתוחה, כולל במדינות אדומות".

יאיר לפיד בכנס מעריב

נתניהו הכריז על תחילת הסוף של הקורונה ומביא חיסונים.
"תראה, לפייזר הגענו באיחור ניכר. עם מודרנה עשו עבודה טובה וזה טוב שפנו גם לרוסים. אני מקווה מאוד שלא תהיה תנועה נגד חיסון. מה הבעיה עם חגיגת החיסונים של נתניהו? העניין הוא בזה שזה ייקח המון זמן. אף חיסון לא קיבל אישור של ה-FDA. צריך לפתח חיים עם הקורונה, אנחנו צריכים חיסון כלכלי וחיסון נגד סגירת עסקים. 80 אלף עסקים נסגרו בשנה האחרונה, אנחנו בגירעון יותר גדול כמעט מכל מדינות העולם, אנחנו לא במצב טוב יותר ממדינות אחרות".

אם היית עכשיו ליד גנץ היית מונע ממנו לבזות את עצמו?
"כן, אם הייתי שם כל זה לא היה קורה. בגלל זה רציתי להיות שם וכאבתי את הכאב של פירוק כחול לבן. האמת היא שהייתי נגד כניסה לממשלה ונגד פירוק כחול לבן. לא אכנס למלחמות העבר, מה שאנחנו רואים עכשיו זה מופע מביש ומביך של אנשים שעסוקים בעצמם במקום להיות עסוקים בחינוך, כלכלה, בריאות וכל מה שבאמת חשוב לציבור הישראלי. חוץ מקבינט הפיוס, האם צמח משהו לאזרחי ישראל מזה שנותנים גיבוי לראש ממשלה עם כתבי אישום? כלום, הם הפכו להיות כמו נתניהו, פוליטיקאים שעסוקים בעצמם ובג'ובים שלהם".

השמיים לא נופלים, דירוג האשראי לא ירד. אולי הם עושים משהו נכון?
"לא ברור לי נושא דירוג האשראי. אי אפשר לרמות את המספרים, אנחנו נהיה ב-14% גרעון, האבטלה תהיה בין 16 ל-20% בסוף השנה, יהיו קרוב למיליון מובטלים על בסיס קבוע. זו התרסקות. הממשלה הזו היא גוף בלתי ניתן לניהול".

יאיר לפיד בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)
יאיר לפיד בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)

מה אתה יכול לומר על האירועים מול המשפחות השכולות וההשוואות לנאצים? איך תרבע את המעגל? אתה לא דמות מפייסת.
"אני לא רץ בשביל עצמי לראשות הממשלה. המטרה היא שיהיה כאן ראש ממשלה שלא מייצר קבינט פיוס מזויף. פוליטיקה היא עימות משוכלל, אתה רב עם אנשים בלי לזרוק עליהם אבנים. צריכה להיות הבנה שהאחריות היא קולקטיבית, יש לנו מספיק אויבים ולא צריך להיות אויבים אחד של השני. אם אהיה מחר ראש ממשלה אהיה ראש ממשלה של כולם, ואזמין את כולם לממשלה, כי בזמן הקורונה כולם חייבים להיות מחויבים לממשלה. בתור בן של ניצול שואה, השוואה לנאצים לא מקובלת עליי. כתבי האישום מפרקים את המהות שלנו  מבפנים, אבל הבעיה הגדולה עם נתניהו היא שהוא מתפרנס מלסכסך בינינו, רק בגלל זה אסור שהוא יהיה ראש ממשלה".

בנט יושב במקום שבו אתה היית רוצה לשבת. אתה רואה בו שותף פוטנציאלי לממשלה בלי נתניהו או שהוא יילך עם נתניהו?
"זה מה שכנראה יקרה, כי זה מה שתמיד קרה. בעבר, הפעמים היחידות שבהן בנט לא נכנס לממשלת נתניהו היו כשנתניהו לא קרא לו. הוא יקרא לו ובנט ייכנס. מי שמצביע לכנס מקים את ממשלת נתניהו הבאה, ואסור לעשות את זה כי זה מסוכן לעתיד החברה הישראלית".

למה אתה לא מסכים להקמת ממשלת חירום תחת יעלון?
"מסכים מיד, אבל אין לזה היתכנות. אם הוא ראש ממשלת ישראל אני רגוע. יעלון הוא אחד מארבעה-חמישה אנשים בישראל שיכולים להיות ראשי ממשלה. כל פעם ששואלים אותו הוא אומר שהוא מעדיף שלפיד יהיה ראש ממשלה".