שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי שוחח היום (שני) עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM על הצהרתו של רה"מ בנימין נתניהו בעניין פיזור הכנסת ותקף: "מי שיקבע מתי הולכים לבחירות זה נתניהו, השיקול היחיד פה הוא פוליטי. הדבר הנכון לאזרחי ישראל הוא שאנחנו נפעל ככל שניתן למען תקציב 2021. אם לצורך העניין הזה צריך לפזר את הכנסת, נפזר את הכנסת". 

נתניהו על הבחירות: "נתנגד לפיזור הכנסת"

מה יהיה באשר לפיזור הכנסת?
"גנץ יקבל החלטה מחר בערב או ברביעי בבוקר וכחול לבן תתיישר מאחורי ההחלטה שלו. יש מספר אופציות שעלו באשר לימים הקרובים ובכלל, ואנחנו מפקידים בידו את ההחלטה, לא מקנא בו אך זו החלטה מנהיגותית באשר היא תהיה והוא יקבל אותה נכון".

סליחה על השאלה המצחיקה, אין דמוקרטיה בסיעה? לא מצביעים על דברים עקרוניים?
"לא, לא מצביעים על דברים עקרוניים, גם בליכוד ובטח שלא ביש עתיד ובימינה לא מצביעים על דברים כאלה, אולי בעבודה אבל בסופו של דבר מדובר פה על הכרעה בין ברירות, המנהיג שהוא מתייעץ עם כל אנשי הסיעה, ולזכותו של גנץ הוא מתייעץ באופן פתוח וקשוב, מוכן לשמוע כל דעה, בסופו של דבר יש הכרעה ונתייצב מאחוריה".

ואם הוא יתייעץ איתך, לא רוב החברים, מה תגיד לו?
"דעתי ידועה לו ואני מפרט אותה ככל שניתן. הדבר הנכון לאזרחי ישראל הוא שאנחנו נפעל ככל שניתן למען תקציב 2021. אם לצורך העניין הזה צריך לפזר את הכנסת, נפזר את הכנסת. אם יש פתרון אחר שהוא פתרון פוליטי נכון לתקציב לשנת 2021, אנחנו צריכים לדחוף אליו כי זה לא רק התקציב, זו גם ממשלה מתפקדת, מינויים למשרדים ולמשרות השונות וחקיקה בוועדת השרים לענייני חקיקה וכל דבר אחר שאנו יכולים לדחוף כדי שישראל  תקבל את השירות שמגיע לה לקבל מהממשלה שלה".

אז היום היה איזשהו מתווה, יגישו בממשלה את ההצעות גם לשמונה ימים השנה וגם לשנה הבאה, הכנסת תדון בהן, את 2021 יגרמו ב-21 למרץ.
"הבעיה שלנו היא לא התאריך, הבעיה היא האם אפשר להאמין לראש הממשלה ואני אמר את זה בצער רב כי הרי כבר נקבעו תאריכים ואפילו נחתמו קודם לכן, יש הסכם והוא פורסם ואפילו רה"מ בקורונה בקולו ובדמותו בשידור ישיר לאומה סיפר שהוא יכבד את ההסכם, יגיש תקציב וכן הלאה, אבל נתניהו לא עמד בהסכם ועשה מה שצריך לעשות כדי להפר את ההסכם הקואליציוני בכל דרך אפשרית. הנה אנחנו מתקרבים לסוף השנה, אין תקציב לא לשנת 2020 ולא לשנת 2021. אם מגיעים לפשרה כזו או אחרת זו לא השאלה וזה לא מה שמטריד אותנו, מה שמטריד אותנו זה האם ניתן למסמר הבנות עם ראש ממשלת ישראל או לא, שים לב, אני אומר משהו הזוי ולהאמין שהן אכן ייצאו לפועל, האם ניתן לסמוך על רה"מ שהוא יקיים את הבטחותיו ויעמוד במילתו והבטחתו לציבור הישראלי. התשובה היא מצערת, ומכיוון שזו התשובה אנחנו צריכים למצוא פתרונות שהם פתרונות פוליטיים".

"אנחנו התחתנו, אבל באנו בברית הזו שהיא לא ברית נישואים אלא הסכם למען אזרחי ישראל, אני חושב ששני הצדדים שם גילו בגרות, גם רה"מ וגם רה"מ החליפי ואמרו לטובת מדינת ישראל, אחרי שנתיים של חוסר הכרעה פוליטית, כאוס, בזבוז כספים ובשיאו של משבר הדבר הנכון הוא לאחד כוחות. שום דבר לא השתנה מאז, הנסיבות נשארו אותן נסיבות, המשבר הכלכלי לצערי החריף, הקורונה עדיין פה מרימה ראש בכל העולם, והנה בעיצומו של כל זה רה"מ חושב שהדבר הנכון הוא לא לאשר תקציב ל-20, ו1 לא כי יש פה שיקול כלכלי רב עוצמה כמו שניסו למכור לנו".

לפני שנחתם ההסכם וגנץ החליט לשבור את המילה שנתן לבוחר וללכת לממשלה הזו והוא עשה זאת ממניעים של טובת המדינה, אין על זה בכלל ויכוח. בדקו אנשיו וישבו עם כל מיני אנשים שעבדו עם נתניהו הכי קרוב, בכיר ועכשיו. וכולם אמרו לו הוא יפר את ההסכם, אל תאמינו למילה, הוא ימצא מתחת לאדמה סיבה, אז עוד לא ידעו שלא סתמתם את הלקונה של התקציב. אז אם זה ככה ואם רמזת מקודם שגם אם עכשיו תגיעו להסכמה הוא לא יכבד אותה, למה לתת לו את כל הזמן הזה להתאושש, כמו שאשכנזי אמר, הייתם הולכים לבחירות בסוף אוקטובר במועד יותר טוב.
"יכול להיות, אני מסכים איתך בנושא שאנחנו צריכים לקבוע מה הולך לקרות ולא בהכרח לחכות שרה"מ יחליט כך או אחרת, ובמבחן הזה נעמוד. אם נחליט שצרך לפזר את הכנסת השבוע כי זה הדבר הנכון אנחנו נעשה את זה, ואם נחליט שבעוד חודשיים, נעשה את זה אז. אנחנו יכולים גם לתת לנתניהו להוכיח לציבור שהוא אכן לא עומד במילתו, מתעלל באזרחי ישראל ולא מאשר את תקציב 2021, ויראה הציבור כולו וישפוט בבחירות שייראו אחרי זה. יש כל מיני תצורות לשאלה איך אנחנו קובעים את עתידנו, אכן נעמוד בזה. מי שיקבע מתי הולכים לבחירות, אם בכלל, זה ראש הממשלה. ידע הציבור וישפוט האם הוא רוצה שהוא יהיה ראש הממשלה גם בבחירות הבאות".

אתם מגישים גם ברביעי חבילה של הצעות על שיוויון ומניעת אפליה, שכל אחת מהן הוא נושא בפני עצמו לדיון אך החבילה מוגשת כהתרסה לקואליציה? כי גם החרדים מתעצבנים מזה מאוד.
"זו חבילה נכונה שעומדת ביישור קו עם מצע וערכי כחול לבן, אנחנו נמנענו מלעשות דברים כאלה כל עוד היינו כבולים בכבלים הקואליציוניים, כשאתה נכנס לממשלת אחדות או בכלל אתה מוותר על דברים משלך לטובת האחידות והמשמעת הקואליציונית. ברגע שהיא הופרה והותרו כל הנדרים, ברגע שאנו מבינים שהצד השני לא באמת רוצה לקיים את ההסכם, הולך ופניו להונות גם את אזרחי ישראל, אנחנו חופשיים לעשות את הדברים הנכונים ואת הדברים שמתאימים למצע שלנו. אין פה התרסה, כל אחד מהחוקים האלה הוא חוק נכון, ראוי, ואני מקווה שאכן הם יעברו בכנסת".

האם יש קבוצות בתוך כחול לבן כפי שמדווח? כאלה שרוצים לצאת, להיכנס, שאומרים אם גנץ יישאר ואנחנו נעזוב, ומה עושים עם השרה עומר יענקלביץ'?
"התשובה היא יש דעות שונות, גנץ כמנהיג מעודד מאוד את השיח הפתוח, אין מחנות. ברגע שנתכנס להחלטה של יו"ר המפלגה בני גנץ זו תהיה עמדה אחידה של כחול לבן, אף אחד לא יקים מפלגה עצמאית או יפזול ימינה או שמאלה או יילך למחנה כזה או אחר. באשר לדבריה של יענקלביץ', הם נידונו היום בישיבת סיעה, היא אמרה את דעתה וכך גם אחרים, ובני גנץ סגר עם העמדה הרשמית של כחול לבן, אנו בעד תמיכה בהחלטות היועמ"ש בהתאם למדיניות כחול לבן של תמיכה במאחזים החוקיים ביו"ש והסדרה שם תתבצע בעבודה מסודרת, עבודת מטה שהתחילה במשרד הביטחון והיא מונחה על ידי שיקולים מדיניים אסטרטגיים אבל בכפוף להחלטות והנחיות היועמ"ש".