מתיחות גוברת ברשימה המשותפת לקראת ההצבעה על פיזור הכנסת הצפויה היום (רביעי) במליאה. ח"כ אחמד טיבי, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, כתב בפוסט בדף הפייסבוק שלו: "לא אסלח לעצמי ועמי לא יסלח לי אם אאריך חיי ממשלת נתניהו כשבידינו להפילה".

זמן קצר לפני תחילת ההצבעות בכנסת פרסמו חברי הרשימה המשותפת הודעה רשמית, לפיה יצביעו בעד הצעת החוק לפיזור הכנסת. הודעה זו לא כללה את חברי סיעת רע"מ, שהודיעו כי טרם קיבלו החלטה בנושא. מאתמול מפעילים בכירים ביש עתיד-תל"ם לחצים על שני חברי רע"מ
 אומרים כי ח"כ וליד טאהא מתלבט. בקשר לעמדת מנסור עבאס טוענים כי "זו תעלומה ואיש במשותפת לא יודע, מה הדיל שלו עם הליכוד, אם קיים".

נתניהו פונה לגנץ, מתוך עמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו

"לא ארשה לכך שבדפי ההיסטוריה שבקולו של אחמד טיבי או מי מחברי תע"ל או חברי הכנסת מהרשימה המשותפת נמנעה הפלת נתניהו ומדיניות ממשלתו ההרסנית, הגזענית והכושלת בטיפולה במגיפת הקורונה הכלכלית ואשר העמיקה את הפערים, חוק הלאום, הריסת בתים, הרחבת ההתנחלויות והסתה מתמשכת נגד הציבור הערבי", המשיך טיבי.

מנגד, יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, שבשבועות האחרונים דיבר בזכות שיתוף פעולה בין המשותפת ונתניהו, ביטא עמדה אחרת בראיון שהעניק לגלי צה"ל.

האם ביממות האחרונות דיברו איתכם מהליכוד לקראת ההצבעה?
"כל חברי הכנסת מנהלים מגעים, גם שני הצדדים, זה לא סוד". 

איך תצביע הערב?
"יש לנו עמדה עקרונית שאנחנו לא בכיס של אף אחד, לא בימין ולא בשמאל. מי שבא לקראתנו נבוא לקראתו. טרם קיבלנו החלטה איך להצביע, נחליט בשעות הקרובות. הימנעות זו ברירת מחדל, אלא אם יש אופציה אחרת, בהתאם למתרחש. אנחנו רוצים לקדם את התכנית הממשלתית למיגור הפשיעה באלימות. אנחנו ממתינים לשמוע שיש מסגרת תקציב לזה". 

אם תקבל מסר מנתניהו שהכסף קיים תצביע נגד פיזור הכנסת?
"מי שבא לקראתנו נבוא לקראתו". 

יש צד נוסף שמנסה לבוא לקראתכם?
"אנחנו במרחק שווה משני הצדדים. כולם מדברים עם כולם". 

עם טיבי ועודה אתה מדבר?
"כמובן, אתמול הייתה לנו ישיבה טובה ורגועה. הסברתי להם שאנחנו צריכים להיות שחקן פוליטי פעיל כדי שנוכל להפיק משהו לטובת החברה שלנו". 

אבל זה סופה של המשותפת.
"לא, המשותפת היא פרויקט של התנועה האסלאמית. אנחנו המפלגה שהובילה את הקמתה של הרשימה המשותפת, ואנחנו רוצים רשימה חזקה, צמודה לעקרונות החברה הערבית שתפעל לטובת החברה הערבית".

"אתמול הוצאתי הודעה ואמרתי שאישור התכנית למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית זה פיקוח נפש. אנשים נרצחים אצלנו ברחובות. האחריות הכללית היא על ראש הממשלה, הוא המוביל והוא יקבל החלטה", הוסיף עבאס.

ח"כ סמי אבו שחאדה תמך בטיבי ואמר: "כל צעד פוליטי שהתוצאה שלו תהיה תמיכה בנתניהו משמעותה פשיטת רגל ערכית, פוליטית ומוסרית, נתניהו הוא איש מסוכן והאינטרס שלנו הוא לשלוח אותו לדרכו החוצה מהפוליטיקה".

גם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, צידד במתנגדים לשיתוף פעולה עם נתניהו: "כל יום שהממשלה הכושלת הזו ממשיכה בתפקידה הוא אסון לאזרחים. ההצבעה בעד פיזור הכנסת היא חובה מוסרית כי את נתניהו המסית והמושחת צריך להפיל ולא להנשים".