ברקע אישורה של מליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק לפיזור הממשלה התראיין הבוקר (חמישי) ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד-תל"ם יאיר לפיד לגל"צ וביקש מכחול לבן ש"ישימו את המדינה לפני הכל וייכנסו תחתינו". מכחול לבן נמסר בתגובה: "לפיד לא היה ולא יהיה אלטרנטיבה לראשות הממשלה. אין לו שום סיכוי להקים ממשלה".

יאיר לפיד בכנס מעריב

מתי בחירות?
"כמה שיותר מהר, צריך ממשלה יעילה וטובה כמה שיותר מהר".

למה לפזר את הכנסת ולא לחכות ל-23 בדצמבר ואז להפיל את האשמה על נתניהו?
"זה לא טקטי. זו הצהרה שאומרת שאי אפשר להמשיך ככה. יש פה ממשלה שלא מטפלת בממשלה ובקורונה. כל יום נסגרים פה 200 עסקים, זה 200 משפחות שנהרסות. אנחנו רצינו להגיד שהממשלה הזו צריכה ללכת הביתה. לא אנחנו הפלנו אתמול את הממשלה, מי שהפיל, אם היא תיפול, זה אנשי המחאה. אי אפשר לעולם לומר יותר שמחאות לא משנות כלום. בסוף הלחץ מהרחובות הפיל את הכנסת". 

מי שהפיל זה נתניהו שלא רוצה את הרוטציה.
"ההגדרה המדויקת היא שהוכח שבסוף אי אפשר לקיים ממשלה כשאתה מרמה את כולם כל הזמן. המופע שלו אתמול היה מדהים. עומד אדם שמתעסק כל היום בפוליטיקה ואומר 'תפסיקו עם הפוליטיקה'. אנחנו מוכרחים להפסיק את זה, וכל עוד הוא שם זה לא ייפסק, אז צריך ללכת לבחירות". 

הרעיון שלך היה להקים ממשלה חלופית.
"אני ממשיך לדבר עם האופוזיציה, מי שבעיקר נגד זה זו מפלגת ימינה. הפעמים היחידות שבהן בימינה לא קראו לנתניהו היו כשהוא לא קרא להם. כשהוא קרא להם הם תמיד באו. אנשים צריכים לדעת שמי שמצביע לימינה מקים לנתניהו את הממשלה הבאה". 

בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך פייסבוק)
בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך פייסבוק)

"אני אומר כבר כמה זמן שהממשלה תיחתך על פי גבולות גזרה שונים לגמרי. צריך להפסיק את החלוקות של פעם כי יש לנו בעיות קשות. אנחנו נדבר עם כולם ונעבוד עם כולם, ואני יודע לדבר עם כולם, אבל אני לא טוען לרגע שזה קל. אם רוצים לעשות שינויים גדולים נצטרך להתמודד עם קשיים גדולים".

עוד אמר לפיד, כי "השנה הזו לימדה אותנו שאם אנחנו באמת רוצים שינוי צריך אנשים בראש שאפשר לסמוך על המילה שלהם, ולא כאלה שיישברו תחת הלחצים". 

אז יש עתיד רצה לבד ורק אתה במקום הראשון?
"אני ממש לא אומר שאנחנו רצים לבד. כשהיינו שלושה מנדטים פחות מגנץ הסכמתי שהוא יוביל. היום אנחנו כפול בגודל ממי שבא אחרינו, אז הפעם שהם ישימו את המדינה לפני הכל וייכנסו תחתינו. אני קורא לכל הגוש להסתכל על מה שקרה בשנה האחרונה, ולהבין שצריך את מי שיש לו ניסיון ויכולת עמידה בלחצים".

אתה קורא לגנץ להיות מספר 2?
"אני לא עושה משא ומתן קואליציוני עכשיו. מה צריך לקרות במערכת הבחירות הבאה? צריך שהגוש כולו יתאחד ויפסיק להמציא מפלגות דימיוניות ויילך עם מי שבאמת יכול להתמודד. צריך מפלגה עם ארגון שטח אמיתי ויש את זה רק לשתי מפלגות היום - הליכוד ויש עתיד". 

תאפשר פריימריז ביש עתיד?
"לא, אמרנו שתהיה בשנה הבאה ועידה, אחרי הבחירות, ומי שרוצה יוכל להתמודד. אני מאמין שאנצח". 

הצעת לאיזנקוט להיות מספר 2?
"אני חושב שכל מי שרוצה שינוי במדינה ורוצה שתהיה פה רוח אחרת וננשום אוויר נקי ופתוח, ושהשלטון לא יהיה משהו שמעכיר את חיינו, אני קורא לו להצטרף אלינו. כמובן שאיזנקוט איש מצוין ואשמח שיצטרף".

מכחול לבן נמסר בתגובה: "לפיד לא היה ולא יהיה אלטרנטיבה לראשות הממשלה. אין לו שום סיכוי להקים ממשלה. מאז ומתמיד ברח מאחריות גם כשכיהן כשר אוצר כושל. מנהיגות ממנו והלאה ולכן ימשיך לצעוק מהיציע - שם אין אחריות. גנץ היחיד שיוביל את מחנה המרכז בבחירות הבאות".