האמן הרב תחומי, איתי זלאיט, שפיסל דמות מפגין, כמחווה למפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוצבה בירושלים והוסרה ביום שישי בשעות הלילה, שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית ודידי הררי ב-103FM. "הפסל מברונזה כי נועד להזכיר לכל איש ציבור, שהוא עובד אצל הציבור. אם ישכח – הפסל אמור היה להזכיר לו". הוא הוסיף: "הממשלה הופכת את המפגינים למפיצי מחלות, לחייזרים".

ספר מה קרה?
"אני צרוד ממאורעות שישי בלילה. מהצעקות, ללכת לישון, לחבק רגל של גיבור ישראל ולקום עם 30 יס"מניקים ומנוף זה פחות כיף".

אתה עבדת על פסל של שש טון ותספר.
"אני לא נגד אף אחד, אני מתעסק בסמלים ובערכים. מתפקידי להציג מראה מול ההתנהלות הזאת. למה הפסל מברונזה? אם עוד 200 שנה יהיה ראש ממשלה אחר, שישכח שהוא עובד אצל הציבור הוא יוכל לראות את הפסל ולהיזכר שהריבון נתן לו את הכוח , האזרח או אזרחית"

הפסל יפה מאוד, תאר אותו.
"הרעיון עלה, הסתובבתי עם משקל של שישה טון בראש, בבוקר של הסעודה האחרונה הבנתי מה הולכת להיות העבודה הבאה שלי. בעצם בארבעת החודשים האחרונים, צוות של 15 איש ואני עובדים בלי הפסקה, מדובר פה בנס בשישי אחה"צ. הצלחנו להכניס למקום הכי מאובטח במדינת ישראל, אולי, פסל של שישה טון, משאית ענקית שמגיעה והופכת את כל המקום במשך חצי שעה גוש ענק של שישה טון מרחף באוויר".


הפגנות נגד רה"מ בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

זה מחדל, לא נס. באותה מידה זו יכלה להיות משאית תופת.
"לשמחתנו זו משאית של אהבה ולא של תופת".

כשרוצים להציב פסל צריך אישור?
"מבחינה בטיחותית, בכל העבודות שלי הכי חשוב שאף אחד לא יפגע, כמובן שמהנדס בטיחות מאשר את כל הפסלים, השארנו מעבר של מטר וחצי, לא מפריע לתנועה. האקט עצמו הוא חלק מהאמירה האומנותית כי אם נבקש אישור לשים את הפסל לא נקבל".

למה לא?
"משטרת ישראל עברה על החוק, היא הגיעה ללא צו, הסברתי להם שהפסל לא מסכן אף אחד. אני שואל את המפקד, למה אתה לא מאפשר לי עשר שעות, למפגינים שהוא נוצר עבורם, הוא אומר ש'זה מפריע לסדר הציבורי'. אמרתי לו 'אתה מפריע לסדר הציבורי, מגיע בשבת, מחלל שבת, פוגע במאות אלפי אזרחים שומרי שבת כי כל כך חשוב לך להסיר פסל'".

זו התחסדות לחלוטין, אתה גרמת להם לעשות את זה ברגע שעשית משהו בצורה לא חוקית. תהיה מחאה ככל שתהיה, סיכנת אנשים שעברו בשבת, אתה גרמת לשוטרים לחלל שבת כי תפקידם להסיר כל דבר שלא נעשה בדרך החוק. 
"אסביר לך למה כל התיאוריה נופלת. אין לנו חוק, מספר העבירות על החוק שקרו הוא עצום, אפילו בורחים מאחריות. תשובה רשמית של העירייה, 'אנחנו לא קשורים לזה, זה אחריות המשטרה'. הנשק היחיד שלנו זה או דגל או מצלמה ובמצלמות שלי רואים את ניסים מעיריית ירושלים כאחראי שדרש את הפינוי, הם לא הסכימו להגיד מי נתן את ההוראה. אני אדם שהיה בצבא, עשה מילואים, אני אזרח שומר חוק. אני לוקח את האחריות כי אין לי ברירה, כי התפקיד שלי כאומן הוא להילחם על המקום של האזרח במדינה שרוצה לממש את הזכות הדמוקרטית שלו ולצאת להפגין, והממשלה הופכת אותו ללא לגיטימי, למסית, לשמאלני, למפיץ מחלות ולחייזר".

הפסל בדמותו של נמרוד גרוס?
"אנחנו בתקופה היסטורית, ובה הרגשתי שעל הרצף ההיסטורי של גיבורי ישראל צריך למקם על הרצף הזה את האזרחים והאזרחיות שמגיעים, אכפת להם והם שומרים על הבית. הם לא פחות מגיבורות וגיבורי ישראל האנשים האלה, יש לנו מלחמה מאוד גדולה פה בפנים, מנסים לפורר אותנו על ידי שנאה, פילוג, שחיתות, מה שיכול לשמור עלינו זה אחדות. הפסל הזה הוא כל אחת ואחד מאיתנו".

להפוך אותם לגיבורי ישראל זה קצת מוגזם. 
"הגעת להפגנות מתישהו?"

דידי: לא, אבל עברתי ליד. כי אני חושב שאם רוצים להחליף שלטון, יש בחירות. נלך להצביע ויגיד העם את דברו. מה שקורה בהפגנות זה אנטי דמוקרטיה לחלוטין. בן: הפגנות הן חלק לא פחות חשוב מהדמוקרטיה, להגיד שזה אנטי דמוקרטיה זה לא להבין דמוקרטיה.
"אני בן 42, אני אומר שאני לא ראיתי מימי חיי דבר יותר יפה ממה שקורה שם. אנחנו רק התחלנו פה מהלך. זו הייתה יריית הפתיחה".