חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית ודידי הררי ב-103FM על ההתפתחויות האחרונות בשדה הפוליטי. בראשית השיחה, כספית אמר: "איך מתמודדים עם הצרה המוזרה של אחת משלוש המפלגות, הרשימה האסלאמית שאומרת אנחנו סיימנו את הדבר הזה המדיני, אותנו מעניין תקציבים ולהועיל לאנשים שלנו. אנחנו נלך עם נתניהו כל עוד ייתן כסף. כמו ש"ס".

טיבי השיב: "לש"ס גם האלמנט הישראלי פטריוטי חשוב להם ולא רק עקרונות הדת. התנועה האסלאמית חשוב לה גם האלמנט הפלסטיני, חשובה לה ירושלים, חשוב לה עזה. לכן, אני לא חושב שזה קולע למטרה. הח"כים הערבים, במה הם עוסקים יום-יום? 90 אחוז בעניינים חברתיים, כלכליים של הציבור הערבי וגם חוקים אוניברסליים של כלל הציבור". לדבריו, אנחנו מעל הממוצע של ח"כ בכל העבודה הפרלמנטרית, אנחנו הכי טובים.

למה לא שומעים על זה?
"קרן אברהם עשו מחקר, עקיבא נוביק בערוץ 10 עשה על זה כתבה והראה שזה בדיוק המצב. בכנסת הזאת למשל, העברנו שלושה חוקים בקריאה שנייה ושלישית כאשר יש חברי קואליציה שלא העבירו חוק אחד בלבד".

מה העברתם?
"לאסור על התניית רישיון נהיגה בתקופת קורונה, הארכת תקופת ההתיישנות של פוליסות ביטוח - משלוש לחמש שנים. אלה דברים שהם אוניברסליים, החוק לפיצוי על עיכוב טיסה".

מטוסי אל על בנתב''ג, ארכיון (צילום: מארק ישראל סלם)
מטוסי אל על בנתב''ג, ארכיון (צילום: מארק ישראל סלם)

למה נגד מנסור?
"לא נגד, אנחנו חלק מאותה רשימה. יש ויכוח, אני חושב שכשהוא (עבאס) אומר שהוא שונה מאחרים כי הוא עוסק בענייני החברה הערבית - לא צריכה להיתפס כעובדתית, כי היא אינה נכונה. הוא נמצא בכנסת רק שנה וחצי בכנסת ויש לפניו ח"כים שעשו יותר ממנו לטובת החברה הערבית".

הוא מרגיש שהוא מוליך תהליך פוליטי חדש, אחר.
"הוא אומר אפשר עם ביבי לעשות עסקים פוליטיים".

זה כל כך נורא?
"רה"מ שמקבל את ההחלטות הוא בנימין נתניהו, אני רוצה להפיל אותו ואת הממשלה, אבל בינתיים הוא הכתובת לפניות שלנו. כשאנחנו מעבירים דברים, נפגשתי כמה וכמה פעמים עם בנימין נתניהו, הרשימה המשותפת נפגשה עם בנימין נתניהו ב-2015, דרשנו ממנו דברים, אבל הוא גם הכתובת לביקורת".

נתניהו בביקור במנהלת אכיפת הקורונה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
נתניהו בביקור במנהלת אכיפת הקורונה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

מדברים על שת"פ עם המשותפת כמחבקי מחבלים ועכשיו מנסור עבאס.
"זו החולשה של השמאל לכן כשחברי מנסור אומר אנחנו לא בכיס של השמאל והימין, את זה אנחנו אמרנו הרבה זמן לפני מנסור. כשאני העברתי את חוק המואזין, עם מי ניהלתי משא ומתן? עם החרדים, זה לא בדיוק שמאל. לפני כמה חודשים הייתה הצבעה על חוק לוועדה למינוי שופטים, ביקשו שנצביע לאיילת שקד, אני אמרתי לא גדול כי ניסיתי את איילת שקד כשרת משפטים, היא ריסקה את ביהמ"ש, היא עשתה אותו לסניף של ימינה לכן נמנענו ולא הצבענו. אנחנו לא בכיס של אף אחד, אנחנו בכיס של הציבור שלנו".

המשותפת המליצה על מפלגה ציונית להקמת ממשלה, והציבור הערבי קצת זז. פחות מעניין אותו הסיפור המדיני, רואים את זה בתמיכת הסכמי אברהם.
"כל ה-15 תמכו בצורה כזו או אחרת בהמלצה, זה צפרדע שבלענו כדי לנסות ולהשפיע ולשנות את המצב של הציבור הערבי שנמצא במצוקות קשות. הנושא החשוב ביותר היום הוא הפשיעה, הריסת בתים, חינוך ולאחר מכן הנושא המדיני שבלאו הכי לא נמצא בכותרות והלאומי. אבל בחיים לא אתנתק מהזהות הלאומית שלי אבל בכנסת דחוף לטפל בחוק קמיניץ להריסת בתים, בפשיעה ובענייני סטודנטים ואת זה אנחנו עושים יום-יום. אם תשאל את הציבור אם ירצו שהחכים יצטרפו לממשלה יותר מ-50 אחוז יגידו כן אבל אם ישאלו אם הם תומכים בהצטרפות חכים לממשלה שתומכת בהתנחלויות, יהיה 10 אחוז. היה קשה להמליץ על גנץ אבל היה משא ומתן על פשיעה, תכנון ובניה, אוניברסיטה, תעסוקת ערבים".

חתימת ההסכם בבית הלבן (צילום: Reuters Marketplace: US NETWORK POOL)

לא יותר כדי להוריד את ביבי?
"אני ברמה המוסרית לא מוכן לומר תן לי 100 מיליון ואני אבטל לך את המשפט. אני לא מוכן לעשות את זה".