בארבעת החודשים האחרונים מאז החתימה על הסכמי אברהם על מדשאות הבית הלבן בוושינגטון, ישראל וערב הסעודית משחקות את אותו המשחק באולפני הטלויזיה, עושות צעד זו לקראת זו ומיד חוזרות לאחור. כמו דמויות אהובות בסיטקום, נראה כי שבוע אחד הן יתקרבו זו לזו ובשבוע שלאחר מכן בדרך כלל בגלל אי הבנה ותקשורת לקויה הן יתרחקו. רק שבמקרה הזה, בניגוד לסיטקומים, ההשלכות הן הרבה יותר חמורות.

הפרק האחרון ביחסי ישראל-ערב הסעודית התרחש ביום ראשון האחרון בבחריין, כאשר שר החוץ גבי אשכנזי והנסיך הסעודי טורקי בין פייסל, שכיהן בעבר כראש המודיעין במדינה וכשגריר בחריין בארצות הברית ובבריטניה התארחו אצל שר החוץ של בחריין עבדולאטיף אל זייאני.

גבי אשכנזי ושר החוץ הבחרייני (צילום: צילום מסך)
גבי אשכנזי ושר החוץ הבחרייני (צילום: צילום מסך)

העובדה שאשכנזי בכלל השתתף בטקס שנערך במנאמה, גם אם רק באמצעות קישור בוידאו, היא ראויה לציון, במיוחד בשל העובדה כי נכח בפאנל הנסיך הסעודי אשר ידע מראש כי שר החוץ הישראלי ישתתף בדיון שנושאו הוא "שותפויות ביטחוניות חדשות במזרח התיכון". אך תחושת הביטחון של השר הישראלי הייתה אשליה בלבד.

הנסיך בין פייסל האשים את ישראל בהיותה "המושבה המערבית" האחרונה במזרח התיכון, בקיום מדיניות אפרטהייד בשטחה, בכך שהיא איננה דמוקרטיה וכן האשים את ישראל בהריגת חפים מפשע והריסת בתים.

לשמוע טענות כאלו נחשב לאבסורד כשהן מגיעות מנסיך סעודי, מדינה בה זכויות האדם הן כה נחשלות עד שנתינת אישור לנשים לנהוג ברכבים נחשבה לפני מספר שנים לצעד גדול קדימה. בנוסף, האשמות השווא של הנסיך הן הרמה להנחתה עבור כל דיפלומט מנוסה, אך אשכנזי בעל ניסיון של שבעה חודשים בלבד במשרד החוץ, והוא וצוותו התכוננו לפאנל בו יתעסקו רק ביחסיהם הטובים של ישראל ושותפותיה החדשות, איחוד האמירויות ובחריין.

אשכנזי המשיך למרות הביקורת של פייסל ואמר כי השלום עם איחוד האמירויות ובחריין לא היה מגיע ללא אישורה של סעודיה וטען כי מאז חודש אוגוסט, הסעודים משחקים עם ישראל, פעם מתקרבים ופעם מתרחקים.

החתימה על הסכמי השלום בבית הלבן (צילום: רויטרס)
החתימה על הסכמי השלום בבית הלבן (צילום: רויטרס)

אך היחסים הקרים החלו להתחמם בעשור האחרון. בקיץ האחרון, הנסיך הסעודי מוחמד בין סלמאן נתן את אישורו להסכמי אברהם, למרות דיווחים שונים, לפיהם אביו, המלך סלמאן לא היה מודע למהלך. כשבועיים לאחר חתימת ההסכם בין האמירויות לישראל, הודיעה סעודיה במפתיע על מתן אישור לטיסות לישראל וממנה לעבור מעל שמי המדינה. באוקטובר האחרון, מפקד המודיעין לשעבר הנסיך בנדר בין סולטאן בין עבדולזיז, יצא נגד ההנהגה הפלסטינית בשידור בטלוויזיה הסעודית וכינה אותם "כישלונות שתמיד מהמרים על הצד המפסיד".

הסעודים מעולם לא הסתירו את תמיכתם בפתרון שתי המדינות, אך בשבועיים האחרונים חלה האצה במגעים בין המדינות. ראש הממשלה נתניהו והנסיך בין סלמאן נפגשו בסעודיה ודנו בנורמליזציה, אך גם באיראן ובדרכי ההתמודדות מולה מצד שתי המדינות. הפגישה עצמה הייתה מחזה נדיר של אחדות בין שתי מדינות שנחשבות לאויבות.  התזמון של המפגש הוא כמובן לא מקרי. הוא נועד להעביר מסר לנשיא הנבחר ג'ו ביידן ולדרך הפעולה הרצויה ממנו בנושא איראן מצד המדינות.

בסוף אוקטובר דיווח הג'רוזלם פוסט כי ראש המוסד יוסי כהן אמר בשיחות סגורות כי אם ביידן ינצח בבחירות לנשיאות ארה"ב, הסעודים יזהרו יותר בהתחשב בנורמליזציה. הסעודים היו רוצים למנף את הנורמליזציה עם ישראל לתועלתם הפוליטית הגדולה ביותר, במיוחד מכיוון שביידן הבהיר שהוא הולך להיות קשוח בהרבה ממה שהיה טראמפ.

יוסי כהן ובנימין נתניהו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
יוסי כהן ובנימין נתניהו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

מכיוון שהסעודים רוצים כמובן להרוויח מהצעד הדרמטי וההיסטורי של הנורמליזציה עם ירושלים, כל מהלך לעבר ישראל דומה יותר לשני צעדים קדימה וצעד אחד אחורה. מה שישראל יכולה להבין מכך הוא שבסעודיה לא מוכנים לכונן עדיין יחסים גלויים בין המדינות. ישראל צריכה להמשיך ולעשות צעדים זהירים על מנת להטות את הכף ולגרום לסעודיה ללכת על כל הקופה ולהכיר ביחסיה עם ישראל באופן רשמי.