74.3% מהישראלים מאמינים שג'ו ביידן, הנשיא הנכנס של ארצות הברית, יהיה פחות ידידותי למדינת ישראל מאשר הנשיא היוצא דונלד טראמפ. כך עולה מסקר חדש שפרסם היום (שני) המכון הישראלי לדמוקרטיה. 

הסקר כולל 607 משיבים, המציגים דגימה סטטיסטית של מבוגרים באוכלוסייה הישראלית, שנשאלו עד כמה ידידותי יהיה ממשל ביידן מדינת ישראל לעומת הממשל היוצא של טראמפ. 

התוצאות היו כאלה שכמעט שלושת רבעי אחוזים מאמינים שביידן יהיה פחות ידידותי לישראל, לעומת 12.5% מאמינים שהוא יהיה יותר ידידותי. 13.2% השיבו שהם לא יודעים לענות השאלה. 

כשנשאלו האם ביטחון ישראל יהיה שיקול מרכזי עבור ביידן בעת שיגבש את המדיניות האמריקאית, 37% ענו שבמידה גבוהה או גבוהה מאוד, לעומת 47.3% אמרו שבמידה פחותה או פחותה מאוד. 15.7% אמרו שהם אינם יודעים להעריך.

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

הסקר ביקש גם מההמשיבים לענות על שאלות בנוגע לפוליטיקה הישראלית. 62% מהאנשים השיבו כי ראש הממשלה נתניהו אינו אמין לדעתם וכי אין לו קרדיט ציבורי, לעומת 33.2% שחושבים כי הוא אמין ויש לו קרדיט.

כלפי ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, 59.6% מהמשתתפים השיבו כי הוא אינו אמין, לעומת 3.9% בלבד החושבים כי הוא אכן אמין. האחוזים שנותרו, גם לנתניהו וגם לגנץ, מעידים על כך שהם לא יודעים או שסירבו להשיב.

שאלה נוספת שעלתה בסקר מתייחסת לשיתוף הפעולה הנוכחי של נתניהו עם יו"ר רע"מ וחבר הרשימה המשותפת, מנסור עבאס. 28.9% מהמשיבים היהודים ו-40% מהמשיבים הערבים ציינו כי הם תומכים במהלך.

בחלוקה המפלגתית, 51% מתומכי יהדות התורה מצדדים במהלך, בעוד ש-41% מתומכי הרשימה המשותפת ו-37% מתומכי ימינה היו בעד המלך. המפלגות שאחוז תומכיהם במהלך היה הנמוך ביותר הם ש"ס, שעמד על 6% בלבד וישראל ביתנו, שרק 25% מתומכיה היו בעדו.

הסקר נערך שבוע שעבר וטווח הטעות שלו הוא של 3.7%.