שגרירי ישראל ואיחוד האמירויות בארה"ב, רון דרמר ויוסף אל-עותיבה, נפגשו לראיון משותף היום (שני) ברשת MSNBC האמריקאית. השניים נשאלו על החשיבות הגדולה של הסכם השלום עבור שתי המדינות בפרט, ועבור האזור בכלל. השניים התייחסו לסוגיות כלכליות, מדיניות, צבאיות ועוד.

בין השאר, התייחס רון דרמר לסוגיית מכירת מטוסי ה-F-35 לאיחוד האמירויות והבהיר: "ישראל רואה באיחוד האמירויות בעלת ברית, ולכן זה לא פוגע בעליונות הצבאית שלה במזרח התיכון". אל-עותיבה הבהיר מה הסיבות שהביאו את מדינתו להכיר בישראל: "כמובן שישנן סיבות כלכליות, אך האזור משתנה וכעת יש תמיכה נרחבת בהסכם באיחוד האמירויות. בנוסף, רצינו להשיג שליטה על תהליך הסיפוח שעמד על הפרק".

רון, מה החשיבות הגדולה הסכם השלום האמירויות וההכרה בישראל?
"זה הישג ענק. זו הפעם הראשונה ב-25 השנים האחרונות שמדינה מוסלמית מכירה בישראל. לאחר מכן נאלצנו להמתין תשעה ימים בלבד להכרה של בחריין. זה משנה את האזור. זה מתקדם מהר יותר אפילו ממה שחשבנו. זה משפר את האזור".

בתחילה עוררה פרשת מכירת מטוסי ה-F-35 לאיחוד האמירויות סערה רבה בישראל, אך כעת נראה שאתם מכירים בה ומעוניינים ביריבה נוספת מול איראן באזור.
"זה נכון לחלוטין. המחויבות של ארה"ב לעליונות הצבאית הישראלית היא חשובה מאוד. גם במהלך עסקת מכירת מטוסי החמקן לאמירויות, שמרנו על העליונות הצבאית שלנו. זה לא מובן מאליו שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ מפרסמים הודעה משותפת, אבל החשיבות של המהלך הזה הביאה אותם לכך. אנו מתמודדים עם איום של איראן גרעינית - זה מדיר שינה מעיני. המשטר האיראני נחוש להשמיד את ישראל ופועל לשם כך ומעורר אי יציבות בכל המדינות השכנות הערביות של ישראל. גם אנחנו וגם איחוד האמירויות מצפים שהממשל החדש ידון עמנו לקראת השיחות על המשא ומתן להסכם הגרעין החדש".

אתה אומר שנתניהו וגנץ, כמו גם אתה, מרגישים שישראל תרגיש בטוחה יותר אם הנשקים המתקדמים ימכרו לאיחוד האמירויות.
"אנחנו רואים באיחוד האמירויות בעלת ברית חשובה במאבק נגד איראן ולא רואים במכירת המטוסים אליהם כהפרה של מחויבות ארה"ב לעליונותה הצבאית בישראל".

יוסף אל-עותיבה, בוא נדבר על השתלשלות האירועים - כיצד הגעתם להיות המדינה הערבית הראשונה שמכירה בישראל מאז 1994? מדוע עשיתם זאת?
"להחלטה שלנו להכיר בישראל יש שתי סיבות. הסיבה הראשונה היא שהאזור משתנה, הגישה משתנה, אנשים רוצים דברים שונים - עבודה, פרנסה, תקווה. יש לנו תמיכה ציבורית רחבה לכך. האמיראתים הצעירים מביעים תמיכה של 80% בהסכמי אברהם. זוהי הכרה והוכחה שהאזור עובר שינוי משמעותי".

מה היתרון הכלכלי לאיחוד האמירויות מהסכם השלום? מה היתרון לאזור כולו?
"מה שמסייע לכך הוא ויש המון התלהבות מהמון חברות עסקיות ישראליות. הסיבה השנייה שזה קורה כעת, 26 שנה אחרי הסכם השלום עם ירדן הוא השיח על הסיפוח של השטחים - כעת ישנו שיתוף פעולה משמעותי בינינו בנושא - אנחנו לוקחים אחריות על המצב ביחד, בצורה משותפת. לפני שנתיים, רון ואני נפגשנו בחשאי וזה היה יכול להיות כותרת רצינית בעיתון, עכשיו אנחנו יחד בטלויזיה ואף אחד לא מתרגש".