נערכים לבחירות: אחרי שהכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-23, כונסה הבוקר (שלישי) ועדת הכנסת כדי להכין את החוק לקריאה ראשונה, נמשכת הטחת ההאשמות בין הליכוד לכחול לבן לגבי מי אשם במשבר. בין היתר דנו חברי הכנסת בהצעה של חבר הכנסת רם שפע (כחול לבן) להגביל את מימון הבחירות בשל המשבר הכלכלי בעקבות העבודה שמדובר במערכת בחירות רביעית תוך שנתיים.

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית עו"ד אורלי עדס אמרה בדיון כי "כולם מבינים מהם האתגרים של מערכת בחירות בתקופת קורונה, מערכת בחירות רביעית. מערכת בחירות זה מגה פרויקט שנוטלים בו כמאה אלף עובדים ובתקופת קורונה יהיו הרבה יותר עובדים. האתגרים עצומים. אנחנו זקוקים להיערכות של 90 ימים כדי לאפשר קיום מערכת הבחירות ולנהל אותו באופן תקין ולשמור על בריאות הציבור. ואין לנו תקציב".

במהלך הדיון הציע יו''ר ועדת הכנסת, ח''כ איתן גינזבורג שלושה תאריכים אפשריים לבחירות לכנסת ה-24. לפי יו''ר הוועדה, התאריכים הרלבנטיים הם השנים במרץ, התשעה במרץ, וה- 23 במרץ. 

ועדת הכנסת בראשות ח''כ איתן גינזבורג (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ועדת הכנסת בראשות ח''כ איתן גינזבורג (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

בתגובה לדבריה של עו''ד עדס, השיב גינזבורג כי ההליכה לבחירות היא עניין של זמן ולכן על הוועדה להתחיל להתארגן כבר מהיום. "לא צריך להמתין ליום שבו החוק יעבור בקריאה שלישית", אמר יו''ר הוועדה.

עו''ד עדס ניסתה להסביר את הקושי המיוחד שבהתארגנות לבחירות בזמן מגפת הקורונה. לטענתה, בניגוד לבחירות רגילות בהן יש רק צורך לוודא כי מיקומי הקלפיות עדיין בתוקף, כעת יהיה צורך בהקמת כמות גבוהה של קלפיות נוספות, אשר יצריך למצוא מיקומים חדשים ולאשר אותם. בנוסף, ישנו קושי נוסף בתיאום והזזת מצביעים מקלפי אחת לאחרת.

יו''ר הקואליציה, חבר הכנסת מיקי זוהר צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי כחול לבן הוכיחה סופית "שמדובר בנבחרי ציבור חסרי אחריות ושאינם מתאימים להנהיג את ישראל". יו''ר הקואליציה הוסיף כי בחירות במאי הן פחות מסוכנות, אך כחול לבן "מתעקשים רק על מנת לפגוע בנתניהו ובליכוד".

יו"ר הוועדה הציבורית למימון מפלגות, שופטת בית המשפט העליון בדימוס איילה פרוקצ'יה אמרה בדיון: "אנחנו מביאים הצעה שהיא הפחתה ברורה במימון המפלגות ביחס למימון המקורי שהיה נהוג עד כה. בעקבות ניתוח הקשיים והצרכים הגענו למסקנה שאין מקום לנגוע בתעריף יחידת המימון המקורית. מחד, צריך להבטיח חופש פוליטי, ולמנוע קריסת פעילות פוליטית כתוצאה מארבע מערכות בחירות ואנחנו בפני מערכת חמישית. ומאידך, המשבר הכלכלי הכולל, מצריך הידוק החגורה. באיזון הכללי, הגענו לכלל מסקנה שלא לגעת בתעריף ולהותיר את הסכום הנהוג היום. המצב הכלכלי הקשה, היה הקו המוביל בדיונים. הגירעונות של המפלגות אדירים, והותרת יחידת המימון על הסכום הקבוע היום, מהווה הידוק חגורה".

ח"כ עמית הלוי (הליכוד)השיב לה: "בעצם מפלגה שתזכה ב-30 מנדטים ומעלה, ויש רק אחת כזו, תקבל פחות מימון מפלגות. ומפלגות שיזכו עד 10 מנדטים, יקבלו יותר. הצעה מתאימה ותפורה למידות של כחול לבן, זו לא הגינות פוליטית".

אתמול אמר יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ כי "אנו במלחמה בקורונה בשמירה על הביטחון בכל אחת מזירות הפעולה וכן שמירה גם מפני פוליטקיה לא ראויה שמעדיפה השרדות אישית מאשר תקציב לקשישים נכים משרדים ורשויות מקומיות. אם אכן נתניהו לא יתעשת ויגרור אותנו לבחירות אדאג שזה יהיה כמה שיותר זול כמה שיותר מהר וכמה שיותר נקי".

אתמול היה ויכוח לגבי איזו ועדה תדון בחוק, כשבכחול לבן רצו שזה יהיה בוועדת הכנסת שבשליטתם. בליכוד לא הביעו התנגדות, ויו''ר האופוזיציה, ח"כ מיקי זוהר אמר כי "ייתכן שנוח לנו שיראו מי מביא לפיזור הכנסת. מי מקדם את פיזור הכנסת ובמקרה הזה זה אתה שתפזר את הכנסת במו ידיך. אתה שתעביר את תהליך פיזור הכנסת, מה שיחזק את הטענות שלנו שכחול לבן מובילה לפיזור הכנסת".

שינויים בשיטת ההצבעה בבחירות?

בתוך כך ובתזמון מתאים במיוחד, הוועדה לביקורת המדינה מתכנסת היום גם היא, כדי לדון בהיערכות לבחירות בתקופת הקורונה. בישיבה משתתפת מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, שהתייחסה לזמן הדרוש לוועדה כדי להיערך לבחירות: "זה מגה פרויקט. המבצע האזרחי הכי גדול במדינה. זה ממש מקיף את כל מדינת ישראל. תשעים ימים נקבעים בשנת 69' כשחוקק החוק. האתגרים עצומים. אתגר של בחירות בצל קורונה הוא אתגר עצום. נעמוד ב-90 ימים. לא מבקשים יותר וגם לא פחות".

לגבי מועד הבחירות, אמר עו"ד עדס, כי "אם הבחירות יתקיימו ב-23 במרץ, שזה שלושה ימים לפני חג הפסח, ספירת הקולות תגלוש לתוך חול המועד פסח".

עו''ד אורלי עדס (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)
עו''ד אורלי עדס (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)

עדס הסבירה כי הוועדה דנה באיך לאפשר לחולים ומבודדים רבים להצביע. "אנו עוקבים אחרי הנתונים. אתמול היו כ-12 אלף חולים פעילים וכ-85 אלף מבודדים. אנו נתייעץ עם הגורמים ונערך לאפשרות שלקראת יום הבחירות נדרש לשינוי המערך ותגבור. יש לנו מחשבות להכנת ערכות קלפיות למבודדים וחולים. גולת הכותרת של הבחירות מבחינתנו היא לקיים את תהליך ההצבעה תוך כדי שמירה על בריאות הציבור. ככל שהדברים תלוים בנו ויתאפשרו נעשה זאת".

הצבעה מהרכב?

לדברי עו"ד עדס, יהיה ניתן לקיים את הבחירות ביום אחד, אבל המשמעות היא לדלל עומסים בקלפיות. פרגוד נוסף בקלפי. פתיחת קלפיות נוספות. "אנחנו בוחנים פתרון של לעשות מתחמי הצבע וסע. יגיעו באמצעות רכבים בכפוף לעמדת משרד הבריאות. אנו מפתחים מגש הצבעה שיגיע לרכב. נעשה הפרדה בין קלפיות של חולים לקלפיות של מבודדים. הם לא יהיו בקרבת מקום לקלפיות רגילות".

"פניתי ל-350 מנהלי בתי אבות בדיור מוגן. בקשתי פרטים על מספר הדיירים אפשרות להקים שם קלפיות. המטרה של כולנו לשמור על אוכלוסיית המבוגרים ולא להוציא אותם החוצה. יהיה לזה משמעויות. היה וזה ייצא לפועל מדובר בתוספת של כחמש מאות קלפיות. הם יצביעו במעטפות כפולות. זה הכבדה על מבצע ספירת הקולות. זה אחד הדברים המשמעותיים שצריך לעשות. הנציגים שלנו מתחילים למפות בתי אבות ומסמנים חדרים. הכוונה לצמצם גם את צוות הקלפי".

המנכ"לית התייחסה גם לנושא בריאות אנשי צוות הקלפי: "אנו מעסיקים ביום הבחירות כמאה אלף אנשים. אנו רוצים לבצע בדיקות לכולם עם תוצאות. שלא ייווצר מצב שאדם חולה יגיע לעבוד בקלפי. פנינו למשרד הבריאות בעניין".

עדס באה בטענות למשרד הבריאות שמבטל פגישות עם הוועדה. "אנחנו מנסים להיפגש עם צוות משרד הבריאות בעניין ע"מ לדעת מה נכון לעשות, אך כל הפגישות הן מבוטלות ואין לנו כל מענה".

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, שאל את אורלי עדס האם ישנם פטנטים נוספים כדי להקל על הקשיים כדוגמת דואר וטלפון. לדבריה, "מבדיקה משווה שערכנו, מדינות רבות דחו את את הבחירות. אלה שקיימו בחירות, לא יצרו מודלים חדשים להצבעה אלא הרחיבו מודלים קיימים: דואר, טלפון, ייפוי כוח. זו סוגיה לפוליטיקאים. אם אנחנו בפתחה של מערכת בחירות, זה לא הזמן למהפכות״.

לגבי קולות החיילים, ועדת הבחירות המרכזית בוחנת מול צה"ל אפשרות שהצבעת החיילים באמצעות מעטפות כפולות תתבצע בשני ימים נפרדים, כשבוע לפני הבחירות וביום הבחירות עצמו, כדי לאפשר לוועדה לחסוך זמן בתהליך בדיקת המעטפות הכפולות. כמו כן עו"ד עדס אמרה כי בשל תנאי התו הסגול נבחנת האפשרות להוציא את כל תהליך ספירת הקולות ממשכן הכנסת למקום אחר. "הספירה לא יכולה להתקיים במתכונת הנוכחית", הסבירה. "השטחים בכנסת הם יותר צפופים. נאמר לי על ידי מנכ"ל הכנסת שלא נקבל את כל חדרי הוועדות. יש בעיה של שטחים. יש לנו קושי לקיים פה את המבצע בתנאי השטח ולפזר אוהלים בכל מיני חניות בכנסת. זה לא ניתן להשתלט על זה. משמר הכנסת מוגבל גם בכוח אדם. אנו בוחנים לצאת מהכנסת לצורך המצבע. לרווח שטחים. רצינו לבקש במקור הארכת זמנים לצורך הספירה לארבע עשרה ימים. אבל מדובר בחקיקה בחוק יסוד".

נציג משרד הבריאות כי "לא ניתן לאשר יציאה של אדם חולה. צריך למצוא רעיונות חדשים להצבעה".