מפכ"ל המשטרה לשעבר, אסף חפץ, שוחח היום עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, התייחס למועמדים הנוכחיים לתפקיד מפכ"ל המשטרה והסביר את פעולות המשטרה בהפגנות המתקיימות בבלפור נגד ראש הממשלה אל מול הפגנות של קבוצות אוכלוסייה אחרות.

דברי השר אוחנה במליאה, קרדיט: ערוץ כנסת

יש דיבור שהיום או מחר השר לבט"פ יגיש את המועמדים שלו לתפקיד המפכ"ל.
"הגיע הזמן, הלוואי. אני מקווה שזה באמת יהיה ולא רק דיבורים".

בן: יורם הלוי שהיה מועמד בגלגולים הקודמים, מפקד משמר הגבול?; ינון: מה לגבי ידיד?
"אני חושב שכולם בהחלט ראויים, יש להם ניסיון גדול ורב, יורם הלוי גם היה מפקד ימ"מ ועבר בכל התפקידים האפשריים".

מכיר אותם?
"את יורם הלוי ואת מפקד משמר הגבול אני מכיר בצורה מצוינת, את דורון ידיד קצת פחות. אבל לדעתי, מעבר לדברים השנויים במחלוקת, אני חושב שידיד בהחלט לא פסול מהתפקיד והוא עושה עבודה רבה בירושלים, מקווה שגם טובה".

שמעת על הנער שנעצר בהפגנה בגלל שזרק מטבע?
"אני מקווה שבנושא של המטבע יזרקו אותו מכל המדרגות בביהמ"ש. אני לא חושב שיש מקום להתעסק עם הגשת כתב אישום, אלא אם יש דברים שאני לא יודע. בשימוש במכת"זיות ובכוח בכלל, צריכה המשטרה לפעול בשום שכל ולראות איפה ההפגנות מסוכנות, איפה להפעיל ואיפה לא להפעיל. להערכתי, אני הייתי פועל פחות באגרסיביות כי אני חושב שהמשטרה צריכה להכיל את ההפגנות, אלא אם חוצים כל קו אדום".

אתה לא חושב שיש איפה ואיפה בהפעלת הכוח של משטרת ישראל מול אוכלוסיות שונות?
"ברור שזוכים ליחס שונה כי ההתנהגות שונה. יש הבדל אם ההפגנה מסכנת את השוטרים, את האזרחים או שהיא לא מסכנת. ברגע שהיא מסכנת, האמצעים הרבה יותר חריפים. לכן הפגנה של ערבים, אתיופים של כל מי שמסכן את האזרחים..."

מי שאלים?
"נכון, בדיוק".

כותבים לי שדרדרו עגלות זבל על השוטרים בהפגנת החרדים ואז הפעילו את המכת"זית.
"בעיקרון צריך לעשות הכול כדי לא להשתמש בכוח, לא באלימות ולא באנטיות. להכיל את ההפגנות".

למנות מפכ"ל מתוך המשטרה הנוכחית או מבחוץ?
"אני חושב שיש מועמדים טובים, רוני אלשיך היה מועמד מבחוץ שלדעתי נתן תרומה בלתי רגילה למשטרה ובלב שקט אפשר לשים מישהו מבפנים. שלוש השנים של רוני אלשיך היו מצוינות. הוא בא מתרבות אחרת ובהחלט תרם את חלקו האדיר למסורת ולרמה של המשטרה. אני הייתי מאריך לו את הכהונה בעוד שנתיים אבל לא שאלו אותי. יש מועמדים מצוינים בתוך המשטרה, והוא צריך להתרכז ממועמדים בתוך המשטרה".

מה זה עשה למשטרה היעדר המפכ"ל?
"זה דבר חמור ביותר. בכל הנושא של הטיפול בהפגנות צריך מישהו שיבודד את המשטרה מהפוליטיקאים והמשטרה מאבדת אמון, אין מי שעושה את האיזון וזה הדבר הכי גרוע. ברגע שאין מפכ"ל, המשטרה מתדרדרת ותהיה עבודה רבה למפכ"ל שייבחר".