ח"כ קרעי מהליכוד מאתגר את מערכת המשפט: בדרך לבחירות, מתקפה נוספת על מערכת המשפט. ח"כ שלמה קרעי מהליכוד הניח אתמול על שולחן הכנסת הצעת חוק, שלפיה יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לא יהיה שופט בית המשפט העליון.

הצעת החוק קובעת כי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית ימונה לפי הצעת יושב ראש הכנסת ועל ידי הצבעה של מליאת ועדת הבחירות המרכזית. זאת מאחר שהחוק היום קובע כי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית יהיה שופט מכהן בבית המשפט העליון שייבחר על ידי נשיא בית המשפט העליון. בדברי ההסבר להצעתו, ח"כ קרעי טוען כי "מצב זה יוצר ניגודי עניינים מהותיים במקרה של ערעור על תוצאות או על הליך הבחירות. במקרים שבהם יש צורך לעתור לבג"ץ, נוצר מצב שבו עותרים נגד יו"ר ועדת הבחירות, שהוא חבר של שופטי העליון ועובד איתם באופן שוטף".

חנן מלצר (צילום: אסתי דזיובוב/TPS)
חנן מלצר (צילום: אסתי דזיובוב/TPS)

על כן, מציע הח”כ מהליכוד כי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית ימונה לפי המלצת יו"ר הכנסת בידי מליאת ועדת הבחירות המרכזית - ובכל מקרה, לא יהיה שופט עליון מכהן או בדימוס. "זה יכול להיות איש אקדמיה או גם נציג של מערכת המשפט, אבל כזה שמגיע מבחוץ, למשל שופט מחוזי בדימוס, אם ממש רוצים למנות את יושב הראש מהתחום המשפטי", מסביר ח"כ קרעי וקובע: "לא ייתכן כי עתירות על תהליך כל כך חשוב וקריטי, כמו בחירות במדינה דמוקרטית, יעלו בפני חבריו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שנגד החלטותיו עותרים. חייבים לשנות את שיטת 'חבר בודק חבר בבג"ץ'".

בתשובה לשאלה אם הוא מצפה להיענות להצעתו בקרב חברי הקואליציה, ענה ח"כ קרעי: "היה מצופה שמי שהדמוקרטיה בגרונו יתמוך בשינוי כזה משמעותי ומהותי, שיסיר את שאלת ניגודי העניינים האלו מהשולחן ויגביר את אמון העם בהליך".

בתוך כך, הפער בין השותפות המרכזיות לממשלת אחדות, הליכוד וכחול לבן, הולך ומתרחב. בכירים בליכוד טוענים כי על אף רצונם למנוע בחירות, הם אינם רואים כל שיפור במשבר הפוליטי. “אין מגעים ואין התקדמות. לכן רוב הסיכויים שהכנסת מתקרבת להתפזרותה”.