ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אתמול (רביעי) מסיבת עיתונאים במהלכה דיבר על הגעת מנות החיסון לקורונה הראשונות לישראל. פרשן חדשות 13, נדב אייל, הסביר בשיחה עם גיא פלג וניסים משעל ברדיו 103FM כיצד עשויים להשפיע החיסונים על המפה הפוליטית.



היו הרבה ביקורות על ראש הממשלה בנימין נתניהו שהוא הציג, ככה נטען, מצג שווא כאילו החיסונים אצלנו. הנה אנחנו רואים שאתמול, חרף כל הלגלוגים, נחת גם נחת המטוס.
"כן. אני חושב שאתה מתייחס לדברים שאמר עליו יאיר לפיד בהקשר החיסונים. הוא לא האמין שהם יגיעו כל כך מהר. צריך לומר שנתניהו היה משוכנע מההתחלה שיהיו חיסונים, ואגיד בעדינות שהוא ידע שהם יגיעו לפני שהמדענים ידעו בכלל שיהיו חיסונים. מהבחינה הזו, זהו באמת הישג של ראש הממשלה, שכן לא רק שמגיעים חיסונים הם גם מגיעים מוקדם. בעיקר אני מסתכל על מספרים, ובאמת עתידים להגיע מיליוני חיסונים בחודש הקרוב, מה שאומר שישראל תתחסן מהר".

נתניהו מכריז על שילוש כמות החיסונים שתספק מודרנה
 
ההשלכות הפוליטיות ברורות נכון? עכשיו הוא יכול להגיד 'הבאתי לכם, נתתי לכם'. הכל מתגמד אם בחודשים הקרובים חצי מעם ישראל נגיד יתחסן. זה יכול לייצר אפילו מהפך פוליטי.
"התזמון הפוליטי שראש הממשלה בנימין נתניהו מכוון אליו מבחינתו, אני אגב לא חושב שהוא יקבל את זה, הוא כזה שמבין שאם אנשים יתחסנו, הכל יזרום כסדרה, ולא יהיו שום תקלות, אז עד חודש אפריל הרבה מאוד ממה שאנחנו רואים יהיה מאחורינו". 

כלומר, הבחירות הכי טובות מבחינתו הן דווקא בחודש יוני? 
"אפילו במאי. כבר מאמצע מרץ ישראל אמורה להיות במצב יותר טוב. אמורים להיות שני מיליון איש מחוסנים שהם בדיוק אותם האנשים שיכולים לקחת את מערכת הבריאות שלנו לקריסה אם הם יחלו. אנשים בני 65 פלוס, כאלה עם רקע רפואי קודם". 

מתחיל סוג של דיון ציבורי סביב השאלה האם החיסונים, שהכונו בלוחות זמנים מדהימים, בטוחים מספיק. מה דעתך? 
"בדיוק אתמול הייתה לי שיחה עם אדם בכיר מאוד במערכת הרפואית-מדעית האמריקנית. שאלתי אותו מה הדבר הכי חשוב שיש להגיד במצב כזה, והוא אמר לי שהם לא עיגלו פינות, לא קיצרו שום הליך. כל מה שהם עשו הוא לקצר את הבירוקרטיה בפער הזמן מהרגע שמגישים את הדפסים ועד לבדיקת כל התוצאות. עשינו פה שלושה שלבים שבודקים בטיחות ואפקטיביות. אגב, זה אמור להיות מאושר היום. הדבר השני שהוא אמר הוא שאנשים חושבים שהם פיתחו עכשיו את החיסון, אבל הם לא מבינים שהם עשרות שנים עובדים על החיסון הזה. הוא אמר לי 'תראה, הייתי אומר לך שאנחנו מחכים לרגע הזה'. הוא העריך שהחיסון הזה יותר בטוח מהחיסונים האחרים שיצאו מאחור יותר ממבוססים על חלבונים של הווירוס או ווירוס מוחלש או ווירוס מומת. ברור שיהיו חששות של אנשים מהשורה זה דבר לגיטימי לגמרי, והתשובה שצריכה להיות ואני גם אומר לך שלאף אחד אין תשובות