האם נמצאה הפשרה שתמנע בחירות? נותרו פחות משבועיים עד המועד שבו תפוזר הכנסת על פי חוק באין תקציב - ונראה כי המשבר הקואליציוני אפילו לא קרוב לפתרון. בשני הצדדים טוענים כי נמשך הנתק המוחלט בין הליכוד לכחול לבן, אך הולכים ומתרבים הקולות הטוענים כי מסתמנת פשרה, במסגרתה יועבר תקציב ותידחה הרוטציה - תמורת התחייבות בחקיקה למימושה. בנוסף, בחדשות 12 דווח כי אחת מדרישות נתניהו היא ששר המשפטים אבי ניסנקורן יוחלף. 

תוצאות הצעת החוק לפיזור הכנסת (קרדיט: ערוץ הכנסת)

לפי בכירים בליכוד, הכרזת גדעון סער על עזיבתו את המפלגה ועל הקמת מפלגה בראשותו יצרה מציאות חדשה, עם אפשרות לשמירה על הממשלה הקיימת מתוך אינטרס משותף של הליכוד ושל כחול לבן לעצור את הדהירה של סער לצמרת על חשבון שתיהן. "עד לאחרונה הרוב בליכוד היו משוכנעים שהמערכת חצתה את נקודת האל־חזור, משום שנתניהו לא היה מוכן לשלם ברוטציה לגנץ כדי למנוע בחירות מוקדמות", אומרים בכירים בליכוד. "סער הביא עמו סיכויים טובים להגיע להסכמות עם גנץ".

בכירים בליכוד החלו לקדם את ההצעה הבאה: תקופת כהונתה של ממשלת האחדות תוארך בשנה וחצי (אפשרות שמופיעה בהסכם הקואליציוני הנוכחי), ומועד הרוטציה יוסט מנובמבר 2021 למאי 2022. על פי ההצעה, הצדדים יפתרו באופן מיידי את הבעיות שנוצרו מאז הקמת ממשלת האחדות.

בין היתר, יגובש תקנון ניהול הממשלה, תוקם ועדת המינויים, והצדדים יקבעו כי מינויי השופטים, כמו גם מינויים אחרים, ייעשו רק בהסכמה בין הליכוד וכחול לבן. תושג הסכמה להעביר את תקציב 2021־2022 עד מרץ הקרוב, או שיוגש תקציב לשנה ונתניהו יתחייב שאם עד מרץ 2022 לא יאושר התקציב הבא, גנץ ימונה לראש ממשלה באופן אוטומטי.

פשרה אחרת בה דנים כעת, לפי חדשות 12, היא הצעת הפשרה שהגה שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי, לפיה יועבר תקציב דו שנתי שיאושר בתחילת 2021 והרוטציה בין נתניהו לגנץ תידחה למאי 2022. כהונת הממשלה תוארך ל-4 שנים וכל הבכירים ימונו בהסכמה. במקביל, שר האוצר ישראל כ"ץ, שדוחף גם הוא את הצעת הפשרה, מנסה להכניס סעיף נוסף שנותן לנתניהו נקודת יציאה במרץ 2022.

עם זאת, בקרב גורמים בליכוד מתרוצצת הצעה נוספת, תוצאה של הכרזתו של סער והסקרים האחרונים: שר המשפטים אבי ניסנקורן יעזוב את כחול לבן עקב עמדתו הנחרצת בעד הליכה לבחירות, ולגנץ יוצע לוותר על הרוטציה ולכהן כשר הביטחון עד הבחירות וגם לאחריהן, אם נתניהו ירכיב גם את הממשלה הבאה. כמו כן, יובטח לגנץ כי אם כחול לבן לא תעבור את אחוז החסימה, הוא ואנשיו ישוריינו ברשימת הליכוד.

מכחול לבן נמסר בתגובה: "לא הוצג לגנץ שום רעיון, ואין מגעים עם הליכוד". מהליכוד נמסר: "אין שיח מול כחול לבן".

צבי האוזר מברך את גדעון סער

בינתיים ההכרזה של סער ממשיכה לזעזע את המערכת הפוליטית. השר יועז הנדל ויו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ), שהודיעו כי סיעתם תחבור למפלגה החדשה של סער, מוכנים להתפטר מתפקידיהם אם גנץ ידרוש זאת, אך לא מחברותם בכנסת. בראיון לכאן ב' אמר האוזר: "ראש הממשלה הבא שיחליף את נתניהו יגיע מימין, וסער הוא המתאים ביותר. אני מכיר אותו אישית כבר 37 שנים".

היום נכנסה לתוקף התפטרותו של סער מהכנסת, ובמקומו ייכנס בליכוד ניסים ואטורי, שהיה בעבר יועץ של ח"כ דוד ביטן. אתמול, בפעולה הפרלמנטרית האחרונה שלו בכנסת ה־23, אישרה הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שיזם סער, השוללת אפוטרופסות מהורה שביצע עבירה פלילית חמורה. ההצעה מוזגה עם הצעת חוק זהה של יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר. ההצעה תובא לאישור סופי של הכנסת ביום שני הקרוב.