הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, צביקה יחזקאלי, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM והסביר את חשיבות ההסכם עם מרוקו, ודן בהשפעה הפוטנציאלית על הסכם עם סעודיה: "מלך מרוקו הבין שמי שרוצה שמדינתו תשגשג, צריך לעבור דרך ישראל. זה מדהים לראות מלך אמיץ". על סעודיה הוסיף: "הם זהירים יותר, אך אנחנו קרובים לשם, זו לא שאלה של האם, זו שאלה של מתי".

אמש התבשרנו על פריצת דרך חשובה לישראל ביחסים הדיפלומטיים בין מרוקו לישראל.
"זה כל כך חשוב ניסים. אנחנו מתייחסים לזה כעוד הסכם שלום, רביעי במספר, בתוך כמה חודשים. חשוב לזכור שמרוקו, מדינה מוסלמית, שנחשבת באסלאם למדינה ששומרת על המקומות הקדושים. מלך מרוקו נחשב למגנה של ירושלים, ותמיד ביחסים טובים עם הפלסטיניים, והנה, גם מרוקו קופצת על עגלת הנורמליזציה הגלויה. הרי אתה יודע שלמרוקו אפשר לטוס, יהודים היו מגיעים, יוצאי מרוקו היו מגיעים לבקר במקומות מהם הגיעו, והנה זה עולה דרגה". 

הוא הסביר: "עכשיו, תשאל את עצמך רגע למה מרוקו עושה את זה עכשיו? הרי טראמפ עוזב את הבית הלבן. אז למה לה? מלך מרוקו מבין, כמו הרבה מדינות במזרח התיכון, שמי שרוצה שמדינתו תשגשג ותפרח ותהיה בצד הטוב של החיים חייב לעבור דרך ישראל. המזרח התיכון נחצה למדינות שרוצות להתקדם ומוכנות לעשות את זה דרך קשר עם ישראל, לבין כאלה שממשיכות באותו הראש כמו איראן, הפלסטינים, וטורקיה. תראה כמה מדהים שמלך מרוקו עושה את זה, כשבפרלמנט שלו יש רוב לאחים המוסלמים. למרות שבבית הלבן מתחלף מנהיג, הוא עושה את זה".

"זה נועד ללמדנו כמה הסכם כזה חשוב למרוקו, מעבר לזה שהם קיבלו הכרה בריבונות שלהם בסהרה, הכרה לה הם חיכו שנים, והם גם יקבלו בונוס כלכלי שאותו צריך מלך מרוקו לעם שלו. הבונוס הזה יגיע כשהוא יהיה בקשרים גלויים עם מדינת ישראל, והרי לך עסקה בה שני הצדדים מרוצים. למה זה קרה עכשיו אתה שואל? כי עכשיו זה התאפשר. טראמפ חשף איזה סוג של מסכה, ואמר להם שאם הם צריכים את ישראל אז תעשו את זה גלוי, וזה מדהים לראות את זה. זה פשוט מדהים לראות מלך אמיץ שאומר שהסכם השלום יעשה טוב לעם שלו ולא אכפת לו מה יגידו". 

נתניהו על הסכם הנורמליזציה עם מרוקו. צילום: רויטרס

הנפגעים העיקריים במהלך הזה הם הפלסטינים, מבחינתם זו סכין בגב. נכון?
"אתמול התקשרתי לאחד המקורבים הפלסטינים שלי ואמרתי לו 'שוב תגיד לי את התגובה של סכין בגב'?  אז הוא ניסה להיות יצירתי, אמר לי 'שהסכין כבר מסתובבת ומסתובבת'. הסכין מסתובבת ניסים, הפלסטינים מסתכלים על המפה של המזרח התיכון. אפילו במצרים בירכו את מלך מרוקו על ההסכם הזה. רגע, איפה הפלסטינים פה? הם נזנחים. הם עדיין נשארו בקריאות הבגידה, וקראתי את זה גם הבוקר בעיתונים הפלסטינים. הם ממשיכים לטעון שמדובר בבגידה, נו די! אתם לא רואים שינוי? אתם לא מבינים שמשהו פה השתנה? מהו קרה במזרח התיכון. הפלסטינים, כדרכם, ממשיכים להגיד שזו בגידה. יש סכנה שהפלסטינים ימצאו את עצמם בזרועות איראן או טורקיה. אתה יודע כמה תושבים פלסטינים אמרו לי 'איך לא קפצנו על עגלת השלום'. אין מה להגיד, הסרבנות של אבו מזן מביאה את הפלסטינים עוד פעם להגיד לא ולהתבצר, ולא מדובר בבשורות טובות". 

כמה המהלך הזה מביא אותנו לעבר סעודיה?
"סעודיה זה תהליך שנקטע באמצע. הם זהירים ורוצים לראות מה יעשה ביידן . אנחנו קרובים לשם, אבל בגלל שאנחנו עדיין לא מבקרים שם אנחנו לא רואים כרגע את הפירות. תחשוב על זה רגע, אם סעודיה לא הייתה קרובה לישראל מרוקו לא הייתה מתקרבת. סעודיה זו לא שאלה של האם זו שאלה של מתי".