ח"כ יאיר גולן שוחח היום (ראשון) עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר בתוכניתם ב-103FM על הצטרפותו הרשמית למפלגת מרצ, והתייחס למצבו של מחנה המרכז-שמאל: "העבודה חיסלה את עצמה, כחול לבן תעלם מהמפה הפוליטית. מפלגת השמאל הציונית היחידה שנותרה היא מרצ".

אראל: ח"כ יאיר גולן החליט להצטרף למרצ. רק לפני כמה חודשים אמרת שמרצ מתעקשת להישאר מפלגה קטנה, בדלנית, טהרנית, אין בה אנרגיות או תאווה לשלטון. בסוף אתה מצטרף?
"אין שום סתירה בין הדברים ולא צריך פה לגשר על שום סתירה, אני חושב שמה שנוצר בפוליטיקה הישראלית זה מצב מדהים שבו מפלגת השמאל הציונית היחידה שנותרה היא מרצ, העבודה למעשה חיסלה את עצמה במעשה מרשים של התאבדות קולקטיבית, כחול לבן לדעתי תיעלם מהמפה הפוליטית מיד אחרי הבחירות הקרובות או תוך כדי, ולכן מרצ צריכה להסתכל על מה שנוצר בזירה של השמאל הציוני ולומר 'נשארנו לבד', ואם לא אנחנו אז מי כן? לא צריך להקים משהו חדש ולא צריך להמציא שום דבר חדש אלא לקחת את מרצ שהערכים שלה, ערכי השמאל הציונים מוכרים וידועים ופשוט לנוע עם זה קדימה, זה לדעתי צו השעה".

יריב: אנחנו מסכימים אידיאולוגית, אנחנו רואים את הסקרים האחרונים ואי אפשר לטשטש את המציאות. אנשים חושבים ברצינות להצביע לבנט או לגדעון סער.
"יש פה שלושה נושאים שהם משותפים, הם לא שמאל ולא ימין. אחד זה שחיתות, אני חושב שיש קונצנזוס לאומי בנוגע לשחיתות. נגד זה שאנשים עושים בזדון דברים רעים. יש קונצנזוס בעד דמוקרטיה ויש כמיהה חלקה קצת נאיבית לאיזושהי אחדות ולהפסיק את השיח המפלג שסך הכול קנה מקום לא רע במקומותינו בעידודו הנמרץ בעיניי של הימין ובנימין נתניהו. אני חושב שמה שאנחנו צריכים להביא, השמאל הציוני, לשולחן זה למעשה 4 נושאים נוספים. צריך להילחם על היפרדות מהפלסטיניים שבלעדיו מדינת ישראל תאבד את אופייה הציוני, הנושא לש הפרדת דת ומדינה שאני חושב שחיוני לנו, נושא לש רשת ביטחון חברתית כלכלית לכול שמשבר הקורונה רק מוכיח עד כמה הדבר הזה נדרש, כול החזיונות האלה של כלכלה נאו ליברלית פשוט הבל".

אראל: בנושא הפלסטיני יערי אומר שאפילו הם מבינים שהדבר הכי טוב שהם יצליחו להשיג זה אולי הסכמי ביניים. גם הפרדת דת ומדינה אבל חוק השבות ומדינה יהודית?
"אין קשר בין הדברים חוק השבות הוא חוק לאומי, הדת הפורמלית, הממוסדת, של הרבנות הראשית לא צריכה להיות בחיים הפרטיים שלנו בכלל כל הנושא של דת אנחנו נרשמים דרך משרד הפנים, נושא של נישואים וגירושים, קבורה לא צריך לעבור בממסד דתי. אם אדם רוצה לעשות את זה באופן דתי הוא עושה באופן אישי כמו ברית מילה".

אראל: למה לא מדינת כל אזרחיה?
"מה זה קשור? ארה"ב היא אחת המדינות הדתיות בעולם ויש בה הפרדה מוחלטת".

אראל מדינה חילונית דמוקרטית היא לא מדינת לאום במובן הקלאסי.
"אתה פשוט צועד לביצה שבה אתה תטבע. יש פרופ' בשם יונתן פוקס מאוניברסיטת בר אילן שעשה מחקר עולמי והוא מראה את מידת הקשר בין דת למדינה ומדינת ישראל נמצאת במקום לא טוב, יותר קרוב לאיראן מאשר לאנגליה או לצרפת או להולנד לכן אנחנו צריכים לעבוד על העניין הזה. זה שמאל ישראלי, זה לא קשור ללאומיות, אתה יכול להיות פטריוט במלוא שסע גידייך ועדיין תהיה הפרדה מוחלטת בין דת ומדינה ולשם אנחנו צריכים לשאוף".