ח"כ יואב סגלוביץ', מי שהקים את היחידה הארצית למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן וניהל את חקירות ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM. הוא דיבר על לגיטימיות חקירות נתניהו וכנגזרת מכך, הזכיר גם מאבקם של הפוליטיקאים שנחקרו במשטרה נגד המערכת, למען האינטרס האישי שלהם. 

ינון: שלום ח"כ יואב סגלוביץ', מה אתה אומר על מה שמתברר מהחקירה של חקירות נתניהו, מתברר שעשו לו פישינג ושאלו אותו מה אתה יודע על רה"מ; בן: ניהלת את חקירות אולמרט.
"מה שאתה אומר זה מה שאומר עו"ד של בנימין נתניהו בזמן שהוא בדיונים לגבי חסינות בקשר לחומרי חקירה. זו אחת הטענות שלו מתוך שורת טענות, שהוא בא וטוען שגם החקירות נעשו ללא אישור של היועמ"ש. אין מצב שהייתה חקירה בלי אישור של היועמ"ש נקודה. הסיפור השני זה טענה שניתנת על ידי עו"ד, זה המקצוע שלהם, הם מנסים לייצר פה תמונה כוללת שאנחנו נמצאים בבית הקלפים. אני מזכיר שמי שמנהל את בית הקלפים שמו בנימין נתניהו והוא חשוד בשוחד מרמה והפרת אמונים". 

אבל יש פה ציטוט: 'אנחנו צריכים לדעת אם יש דברים'.
"אתה מצטט משהו שהוא טענה לגיטימית של עו"ד בהליך פלילי, זה הסיפור. זה לא עובדה, זו טענה".

למה להתווכח?
"אני מניח שאתה מקריא ציטוט שבחר עו"ד שמתראיין ונוח לו, ואתה רוצה שאתייחס לציטוט. אני אומר תקריא לי את כל העדות".

מה האינטרס?
"מאוד פשוט, מנסים לייצר משהו דמוני כאילו יש מערכת שרודפת אחרי בנימין נתניהו. הסנגור שלו, אתה יודע של מי הוא היה לפני כן? של מילצ'ן".

מה זה קשור?
"אני מוכיח מהי טענה לא קשורה, זה הסיפור. אני לא אשתף עם זה פעולה. אני אומר שב-99.9 אחוז אין סיטואציה, אין מצב בעולם שאני מכיר שיש חקירה בוודאי כנגד רה"מ או נשיא או שר שלא נעשית באישור ולא רק באישור, שאוספים את המידע המודיעני בלי אישור היועמ"ש".

עוזי ערד אומר שגם אתה הזמנת אותו. 'אנחנו צריכים לשמוע, אם אכן יש דברים שאתה נחשפת אליהם במהלך השנים'. מותר לעשות את זה? על פי חוק.
"לפי החוק זה אפשרי. יותר מזה, לא פעם ולא פעמיים שאני הייתי עד או נוכח, אני יודע על משהו מאוד משמעותי ואני רוצה ללכת בצורה חלקה ולא באמצעות שאלות מכווינות. שאלות פתוחות הן אפשריות ונכונות, מי שאומר שזה לא חוקי אומר דברים שאינם נכונים. לא צריך לצטט כל הזמן עו"ד מהסנגוריה או קטגוריה ולהגיד אלה דברי אלוהים חיים. אפשרי, לגיטימי, עשיתי דברים דומים בעבר. אהוד אולמרט טען טענות דומות, קצב טען טענות שאני דגתי מתלוננות. השאלה איך רואים את התמונה הכוללת, אני מעריך ומניח שבתיקים מן הסוג הזה נוהגים בזהירות, לעיתים יותר מדי זהירות שלא צריכה להיות בחקירה. היו צריכים לחקור את נתניהו ושרה בהפרדה ולא היה צריך להודיע על החקירה טרם פתיחתה, הרבה הנחות פוליטיות ניתנו, כולל בקצב הדברים. החקירות התנהלו בקצב מהיר".

ינון הם עושים פישינג; בן: ממש לא, לקח חודשים ושנים עד לפתיחת הבדיקה.
"יש תהליך כרגע של טענות לסנגורים על חומרי חקירה ועל טענות נוספות, הדברים יתבררו בבית משפט, כל הטענות יישמעו, הכול יתברר. כל אמירה באה לשרת נרטיב וצריך להבין – במהלך המשפטי כרגע שהסנגורים מנהלים יש גם נרטיב ציבורי שמתנהל במקביל, אסור להתעלם מהעניין הזה".

נתניהו בבית המשפט. צילום: רויטרס (ארכיון)

פוליטיקה?
"אל מול הממשלה הלא טובה הזאת ואל מול בחירות שאולי יקרו יש רק אלטרנטיבה אחת, צריך להתרכז אחרי יש עתיד, יאיר לפיד, המפלגה היחידה שלא התכופפה, לא שינו את דעתם, אם רוצים לעשות שינוי צריך להצטרף, להגדיל את הגוש ולהביא לשינוי במדינה"

מה עם שלח?
"אני לא יודע, עפר שלח הוא חלק מאיתנו נכון לרגע זה, הייתה לו דרישה מאיתנו לעשות פריימריז פתוחים – לא יהיו פריימריז בטח לא בדרך שעפר רצה, והוא יקבל את ההחלטות שהוא יקבל. אני מאוד קרוב לעפר ורואה את עצמי כחבר, לא הכרנו קודם אבל אני מיודד איתו. אני חולק על הדרך בה הוא פעל אבל זה לא משפיע כהוא זה על ההערכה שלי כלפיו ואני מאוד מקווה שהוא יישאר איתנו".

ינון שואל אותי כל הזמן מה זה פרשת הצוללות. כחוקר מספר אחת לשעבר שהכניס ראש ממשלה לבית סוהר ונדמה לי גם נשיא מה אתה מזהה בפרשת הצוללות?
"אני שם בצד את הסיפור הפלילי, יש לי דעה בעניין אבל אני שם בצד כי אני סומך על היועמ"ש. גם אם היועמ"ש טועה ולדעתי יש פה טעות, אני מקבל את החלטתו מהסיבה הפשוטה שאני סומך על שיקול דעתו, גם אם אני חולק עליו. לגבי הסיפור השני שמתחילת הדרך דיברתי עליו שהוא בעיתי הרבה יותר הוא הנוהל לפיו אנו עושים רכש מהסוג הזה. כרגע יש כתב אישום חמור מאוד בכפוף לשימוע שנמצאים בכירי מערכת הביטחון ויש חשד גדול מאוד להתנהלות של שחיתות עמוקה מאוד ברכש ביטחוני. מדינת ישראל חייבת לבדוק את הליכי הרכש. מסתבר שמפקד חיל הים לשעבר יש לו כתב אישום, ראש המל"ל יש כתב אישום. אנחנו הרבה פעמים מדברים על שחיתות, זה נראה משהו רחוק. שחיתות פוגעת בביטחון הלאומי. היום מערכת הביטחון הולכת לרכוש טייסות קרב חדשות ואף אחד לא בדק איך מתקבלות החלטות, שום דבר לא היה. אני פניתי לשר הביטחון ביוני להקים וועדה והוא נזכר לעשות את זה בנובמבר. במדינה הזאת כל דבר צובעים בצבע, השחיתות היא איום אמיתי".