יו"ר ועדת החינוך, חה"כ רם שפע (כחול לבן) שוחח הבוקר עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על פיטורי שר התקשורת יועז הנדל ויו"ר ועדת החוץ והביטחון צביקה האוזר: "הם קיבלו את ההחלטות שלהם ובחרו לעבור למסגרת אחרת. טוב עשה בני גנץ".

זה לא מאוחר מדי?
"בסופו של דבר צריך להגיד – יש לי הרבה פערים אידיאולוגים איתם, אבל גם בחודשים האחרונים ובשבועות האחרונים ב-95% מההצבעות, הם הצביעו ביחד עם גוש כחול לבן. שבוע שעבר, מיד אחרי מסיבת העיתונאים שלהם הגיעו לכנסת להצביע ביחד איתנו על הפונדקאות, אז בהחלטות שלהם אתמול הם לקחו צעד רחוק וטוב עשה בני גנץ. אני אומר את זה מתוך כבוד אליהם, הם הלכו איתנו דרך ארוכה, אבל הם קיבלו את ההחלטה שלהם להתפצל, ללכת למפלגה של גדעון סער ובשלב הזה מן הסתם הם לא יכולים להיות חלק מאיתנו".

כבר שבועות שמתנהל משא ומתן, בזמן הזה היו חלק מהממשלה.
"ישבו בממשלה כחלק מהגוש שלנו בסיעה אחרת, כבר במאי הם הקימו סיעה נפרדת וכולנו ידענו להתייחס לזה ככה, בשותפות אבל אחרת מאנשים שנמצאים בתוך הסיעה שלנו".

אותם אנשים שלא אפשרו לכם להקים ממשלה, רצים עכשיו למפלגה חדשה של גדעון סער?
"לא מתייחס לזה ככה, אני חושב שבפוליטיקה שלנו, בצער, יש הרבה מעברים והרבה שינויים וגם להם יצא לעבור כמה מפלגות בתקופה הזאת. בסופו של דבר, הדרך המשמעותית ביותר היא להחליף את הדרך של שלטון נתניהו. על מה שקורה פה בשנים האחרונים, גם הם וגם אני חולקים, את הדרך הזאת צריך לשנות".

צבי האוזר מברך את גדעון סער

מה אתה חושב על מעברים בין מפלגות?
"אני חושב שצריך להיצמד לדרך שלך וברור שיותר מדי מעברים לא מעידה על דבר טוב. עם זאת, אני יודע להגיד, וזה דווקא דבר חשוב שנעלם מהשיח – לפני שהנדל נכנס לשר התקשורת היו שרי תקשורת, שכל מה שהם ניסו לעשות זה לפורר את התקשורת, להחליש עיתונאים, לאיים ולהפחיד. בהקשר הזה, יועז הנדל, גם אם לאנשים קשה להחמיא לו בהקשר הזה, עשה בדיוק מה שאני הייתי עושה ונתן לתקשורת את החופש שלה והביטחון שלה".

איבדתם את השוויון בממשלה, לא טעיתם?
"כל מה שקורה בממשלה הזאת הוא פריטטי כי זה חלק ממה שבזמנו אמר היועמ"ש, ולכן אין עניין בדבר הזה. גם ככה הליכוד מינה יותר שרים מאיתנו".

לא אמורים לפגוע בתהליך המינויים של כחול לבן.
"בשום פנים ואופן, ובאופן כללי אני חושב שאתם רואים מה קורה בליכוד, את ההתפרקות המוסרית עליה מדבר גדעון סער בעצמו, אחד הבכירים ביותר. צריך לשאול – מה קורה במפלגת הליכוד ואיך זה שבכחול לבן, גם כשיש פערים, יודעים לסיים את זה בלי השמצות. הנדל אמר אתמול שהוא מעריך את גנץ, את דרכו והממלכתיות שלו וזה הדבר המשמעותי".

מה עם דחיית החוק לפיזור הכנסת.
"זה באמת שערורייה, אני רוצה שתדעו שיריב לוין אתמול בכוונה כיו"ר הכנסת, לא העלה על סדר היום את החוק לפיזור הכנסת, כי הוא טען שיש עומס, אתמול המליאה נפתחה ב-12:00 וב-14:40 נסגרה מליאת הכנסת, אחרי שעתיים וחצי נגמר סדר היום".

אתם לא יודעים לשחק פוליטיקה.
"בהרבה מאוד דברים אנחנו אלו שעושים בית ספר, אני מזכיר מה היה שבוע שעבר בחוק השוויון. גם בתוך הפוליטיקה צריך לשחק בכללי המשחק והוא (יו"ר הכנסת) לא משחק. בעבר הוא ידע לשמור על הממלכתיות שלו והיום הוא מאבד אותה. היום זה אמור לעלות, ומליאת הכנסת מסתיימת ב-16:00 לאור חנוכה, אם זה לא יעלה, זה יעלה לציבור. זה לא רק הסיפור של המועד, כי הפער הוא שבוע. מה שמפחיד את יריב לוין זה הצעת חוק שלי על מימון המפלגות שדרשתי להגביל, דבר כה טריוויאלי ומובן מאליו בתקופה הזאת. זאת בנוסף להצעת חוק של ח"כ פרידמן שמדברת על שקיפות בפרסומים, אם הכנסת מתפזרת בעצמה, הבחירות הן תוך 90 יום, ב-23 במרץ. אם תתפזר בקריאה שנייה ושלישית בשני או שלישי הבא, התאריך יהיה ה-16 במרץ, המימון של המפלגות יוגבל ותהיה יותר שקיפות על הפרסומים בדיגיטל".

אתה בעד פשרה?
"לא חושב שמישהו אומר שאני בעד פשרה. גם גנץ אומר בכל הזדמנות שהוא לא מוכן להתפשר על העקרונות שלנו".

אין משא ומתן אין פשרה.
"אני לא מאמין לליכוד ולנתניהו".

להוריד את אחוז החסימה?
"בעיקר משעשע אותי שהאנשים שעוד מעריכים את הליכוד לא רואים מה קורה פה, ואיך משחקים פה כל הזמן משחקים סביב הרשימה המשותפת. מתי שנוח שמים שלטים בכל הארץ כמעט, מסיתים נגד ערביי ישראל, אבל כשזה נוח יודעים לשתף איתם פעולה. דעותיי בעניין הזה לא זזו מילימטר. לא רואה את זה עובר".