כמה רחוק ילך ראש הממשלה נתניהו על מנת לחמוק ממשפט? פרשן חדשות 12 אמנון אברמוביץ' ניסה היום (שלישי) לענות על השאלה הזו בראיון עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM וטען כי "נתניהו יעשה הכל כולל הכל, שינוי שיטת המשטר, שינוי כללי המשחק, כדי לחמוק ממשפט". אברמוביץ' ניתח את דרכי ההתנהלות של נתניהו וטען כי "הוא מדבר משני קצות הפה, הוא התניע את הסכם אוסלו והוא מאמין בו".

גולן: בקיץ 96' לאחר שנתניהו נבחר בפעם הראשונה לראשות הממשלה, הוא אמר כי הוא תומך בהסכמי אוסלו. הצוות של גיא זוהר טוען שהדברים לא נאמרו.
"אני לא מתווכח אף פעם לא עם בודקי עובדות ולא עם בודי עובדות, אני מתווכח עם בלפור. נתניהו טוען שהוא התנגד להסכמי אוסלו ואני הבאתי שתי דוגמאות ויש לי יותר בהן לא רק שהוא תומך, הוא החייה את הסכמי אוסלו, הוא התניע אותם, הוא אומר: 'אני מאמין בזה בכל הלב' והבאתי ציטוטים"

נתניהו פונה לגנץ, מתוך עמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו

גולן: באותה תקופה?
"בציטוטים הוא אומר ש'ההסכם הזה למעשה גסס, מת, יכולתי לא להחיות אותו אבל מתוך אמונה מלאה אני התנעתי את ההסכם הזה משתי סיבות, הבטחתי את זה לפני הבחירות ואני מאמין שזו הדרך היחידה'. אני טוען, לא אני, העובדות מלמדות שנתניהו תמיד מדבר משני קצות הפה, הוא התניע את הסכם אוסלו, הוא לא רק תמך בו, הוא הפעיל אותו והוא מאמין שזו הדרך היחידה. מינואר 97' והדפוס הזה מתקיים גם לגבי ההתנתקות ולכל נושא שאתם רוצים עד היום הזה. למה זה רלוונטי? תקציב דו שנתי, הוא יגיד אני בעד תקציב דו שנתי, אבל הנה הוא לא מעביר אותו מסיבות ידועות וכך הלאה".

ענת: הצביע שש פעמים?
"הצביע בעד ארבע מתוך חמש פעמים, כך אצלו בכל הנושאים. גם בתוכנית המאה, הוא היה בעד סיפוח, פתאום אין סיפוח ומחזירים את יו"ש וכך בכל נושא שרוצים. באייטם שדיברתי על לארי קינג זה היה ההתחלה, שנת 96'".

גולן: אולי הקרע האמיתי היה סביב אוסלו?
"נהפוך הוא, אתה יודע מה הוא אומר שם? הבאנו רק קטע, 'למרות שרבין אמר שאם הם ירו עלינו אנחנו נפסיק החלטתי נחושה להמשיך את התהליך ולהחיות אותו', ולאחר מכן הלך לפגישה עם ערפאת".

ענת: בסוף מצביעיו מאמינים לו.
"אותי לא מעניינים מצביעי נתניהו, אני מביא רצף ואומר יש פה שיטה, דפוס, יש פה אופי שהולך לאורך כל הדרך, דיבור חם וקר, משני קצות הפה, אומר א' ועושה ת'. הוא אומר למשל שהוא מתנגד להקמת מדינה פלסטינית אבל בנאום בר אילן הוא דיבר בשבחה. במתווה קרי הוא הסכים שהמשא ומתן יחל על בסיס קווי 67' עם הסתייגויות ישראליות בתנאי שיוצג כתוכנית אמריקנית והוא יראה מופתע".

גולן: נתניהו שמאלני?
"בימים אלה הודיע על התמודדותו גדעון סער, אני הרבה יותר קרוב מדינית, ביטחונית, דתית לנתניהו מאשר לגדעון סער. נתניהו היה מנהיג הליכוד הראשון שהבין שחייבים ללכת לפשרה טריטוריאלית מרחיקת לכת בגדה כדי לא לשלוט בפלסטינים, את זה שמעתי ממנו במלון דן ב-1990, הוא הקדים בזה את שרון ואולמרט וציפי לבני ודן מרידור ורוני מילוא וכל אנשי הימין שלימים התמרכזו".

גולן: אתה מבין את הנזק שאתה גורם לו?
"הדברים ידועים, כל הקמפיין וכל המהלכים של נתניהו לאורך השנים בנויים על אנשים שסובלים מחוסר ידע או מזיכרון לקוי".

ענת: דברים שרואים מכאן לא רואים משם?
"לא פעם ולא פעמיים נתניהו ואנשיו אמרו לי תפסיק לחבק אותו, אתה הורס לו את האלקטורט".

גולן: שמאלני?
"נתניהו הוא לא שמאלני".

גולן: שטחים תמורת שלום.
"הוא איש חלוקת הארץ, איש שמבין שלא נוכל לשלוט לאורך ימים על הפלסטינים. לדבריו הוא אמר לבני בגין 'מה נעשה איתם? הם לא ילדים הם לא אזרחים לא כבושים נהיה חייבים להתפשר'. זה שהוא לא מבצע את זה, זה כבר סיפור אחר. נתניהו דיבר שנים בגנות הקצבאות והתגאה שבתור שר אוצר ב-2003 הוא קיצץ את הקצבאות קיצוץ חד וב-2007 הוא אמר 'הנה נתוני ביטוח לאומי מוכיחים שקיצוץ חד הוציא את הבדואים והחרדים לעבודה והוריד ילודה'. לאחר מכן ב-2009 כדי להיות רה"מ הוא החזיר את הקצבאות. את הסיפור הזה סיפר גם ישראל בכר. מה שקרה לנתניהו בשנים האחרונות זה שהוא הגיע למקום שבו הוא צריך להכריע בין האינטרס הלאומי לפרטי הוא מכריע לטובת הפרטי, לטובתו שלו".

גולן: הערת שוליים?
"ב-1999 כשירד מהשלטון אמרתי שהוא יורד כהערת שוליים לרוע מזלו ומזלנו הוא חזר והנתונים לפנינו. בתור מה הוא ייזכר? בתור מי שהביא את הסכמי השלום, המשפט, המצב הכלכלי בו הוא מותיר את מדינת ישראל שלפי בנק ישראל ייקח שלושה עשורים להשתקם ממנו ומדברים על דור אבוד, מה עם מספר הישראלים שמוציאים הכי הרבה דרכונים זרים בתקופת נתניהו?"

ענת: כל העולם במצב כלכלי קשה; גולן המשפט יתקיים?
"קשה לי לצפות אבל הוא יהיה מוכן לעשות הכול. והכול זה הכול, כולל שינוי שיטת המשטר, כולל שינוי כללי המשחק, כדי לחמוק ממשפט".