החוק לפיזור הכנסת צפוי לעלות להצבעה במהלך השבוע ונראה כי מפלגות האופוזיציה לא מבזבזות זמן בניסיון להביא את המצביעים לבחור בהן. היום (שני) התראיין חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' ממפלגת ימינה בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM ותקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו על התנהלותו מול מערכת המשפט ועל הכניעה, לטענתו, ללחצים בעסקת השחרור של גלעד שליט: "הוא ימין בולם, הציבור רוצה שחקני התקפה". בנוסף, סמוטריץ' התייחס גם לפעולותיו האחרונות של גדעון סער ואמר כי "הקים מפלגה על פסילת נתניהו, הציבור רוצה תכנית עבודה, ימינה מציעה את זה".

ינון: היית מעדיף להיות בליכוד?
"לחלוטין לא. אני מאמין בצורך הקריטי במדינת ישראל בקיומה של מפלגה ציונית דתית".

גדעון סער ובנימין נתניהו (צילום: יוסי אלוני)
גדעון סער ובנימין נתניהו (צילום: יוסי אלוני)

ינון: לא תגיע גבוה, הפוטנציאל לא גבוה.
"ממש לא, יש מפלגה ציונית דתית מאז קום המדינה ובעזרת השם תמשיך להיות, אני מקווה שתהיה לי הזכות הגדולה להוביל מהלך כזה".

בן: הליכוד כמעט ציונית דתית. 
"אני חושב שרוב הציבור הדתי הוא מסורתי ברמות כאלה ואחרות. מעט מאוד אנשים מגדירים את עצמם חילוניים במובן הקשה של המילה, כאלה שלא מאמינים ולא מקיימים כלום. אין מה להשוות בין יכולת ההשפעה והכוח שיש למפלגה דתית לאומית, לכוח שיש לחברי כנסת דתיים שמפוזרים במפלגות אחרות".

ינון: בוא נדבר עליכם מול סער, אתמול נפתלי אמר שלא יחרים אנשים, סער אמר שלא אשב עם נתניהו. מה קורה?
"אני לא מנהל שום קרב עם גדעון סער כי אני מוביל מפלגה דתית"

ינון: ימינה דתית?
"האיחוד הלאומי, ימינה בנויה משתי מפלגות. לי אין שום עימות עם גדעון סער, הבעיה שלי עם גדעון היא באמת הפסילה הגורפת שלו את נתניהו, על זה לא מקימים מפלגה, אלא עם דרך, ערכים, תוכניות עבודה ומצע. להקים מפלגה שכל מטרתה רק שנתניהו לא יהיה בשלטון? הרי זו מטרה כל כך מגוחכת, נניח ותצליח, מה יהיה בבוקר למחרת? זה לא יכול להחזיק מעמד, אתה רוצה לייצג ציבור, אתה צריך להגדיר מיהו הציבור".

חברי הכנסת של ימינה (צילום: ללא קרדיט)
חברי הכנסת של ימינה (צילום: ללא קרדיט)

ינון: מה אתם מביאים?
"אנחנו באמת ימניים, הרבה יותר ערכיים לא בדיבורים אלא במעשים. נתניהו לא נקף אצבע לתקן את מערכת המשפט, אני שומע שמתבשלת עסקת שחרור מחבלים נוראה ואיומה. אני מקווה שהוא לא יחזור על הכניעה ללחצים, כפי שקרה לו פעם אחת בעסקת שליט".

ינון: אתה חושב שמותר לשחרר מחבלים תמורת חללים?
"בשום פנים ואופן".

בן: גם אני מתנגד.
"אפשר לשחרר גופות מול גופות וצריך".

ינון: גם האוזר יצא נגד זה.
"אז מה?".

ינון: פתאום הוא נזכר שהוא נגד העסקה?
"אנחנו הרבה יותר ימניים, יותר עניינים ופחות פוליטיים. כאב הלב הכי גדול שלי על הליכוד והעומד בראשו זה שהשיקולים הפוליטיים גוברים על השיקולים העניינים של מה טוב למדינת ישראל. בגלל זה אין לנו תקציב מדינה וניהול משבר הקורונה נראה כמו שהוא נראה. אנחנו מציעים מודל הרבה יותר מקצועי".

ינון: במה אתם שונים מסער?
"במה אנחנו דומים? גדעון סער לא אמר מי הוא בכלל, שמעתי את הסיסמה המביכה של 'הימין הממלכתי' שהנדל כבר מדקלם, אם ימין ממלכתי זה ליישר קו עם כל תחלואיי מערכת המשפט אז הוא שמאל ולא ימין".

ינון: סער הוא שמאל?
"על מה הוא הקים מפלגה? אני לא יודע מה הוא. אני יודע להסתכל אחורה על מה הוא עשה בעבר ויש דברים טובים. אני לא יודע מה גורם לגדעון סער לחשוב שהוא מתאים להיות רה"מ בישראל. איזה יכולות יש לו? אנחנו עוברים לתקופה מדינית סופר מאתגרת".

בן: בנט?
"גדעון סער היה שר פנים ושר חינוך, לא יודע אם הוא יודע אנגלית, מהי ההבנה המדינית והיכולות שלו ואת זה אני רוצה לשמוע ממנו".

בן: זה לא תנאי סף לתפקיד; ינון: איך האנגלית שלך?
"רעה מאוד".

בן: פוסל את עצמך מתפקיד ראש ממשלה.
"יש עוד כמה דברים שאני צריך ללמוד לפני, אנגלית זה הדבר הכי קל".

ינון: בגלל זה נפתלי בנט יותר מוכן?
"זה לא הנקודה, אני שואל מה ההבנה המדינית של גדעון סער".

בן: מזכיר של שתי ממשלות, החזיק פעמיים תיקים ביצועיים בכירים; ינון: הוא מאוהב.
"אני יודע מה עשה גדעון סער בעבר, אין לי מושג איזה מפלגה הוא מקים, את מי הוא מביא, מה עולם הערכים שהיא תקדם, מה תוכניות העבודה שלה למדינת ישראל? אני יודע רק שהוא הכריז שלא יישב עם נתניהו, אם זו הכרזת הקיום של המפלגה בעיני זה עצוב. אני מוכן להתחייב שאין שום סיכוי בעולם שהדבר הזה יחזיק מים עד הבחירות בהיקפים כאלה, הציבור הישראלי לא טיפש, הציבור רוצה לשמוע תוכניות עבודה ואנחנו עושים את זה. אומרים מה אנחנו חושבים שצריך לעשות במדינת ישראל, כלכלה, משפט, חברה, יש לנו תוכניות עבודה מאוד סדורות. במה נתניהו ימין?".

ינון: שמר על יו"ש.
"ההישגים הימניים היחידים של נתניהו שהוא לא קידם מהלכים שהשמאל היה מקדם? אני אומר שהציבור הישראלי, או לפחות הימין הישראלי, רוצה ימין שהוא לא רק בולם ולא רק נמנע מלעשות שטויות שהשמאל היה עושה, ביבי ימין בולם, שחקן הגנה והימין רוצה שחקני התקפה".