מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) את הצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' וח״כ חיים כץ להסדרת המאחזים ביהודה ושומרון בקריאה טרומית, ברוב של 60 מול 40. כעת הם מבקשים להעביר את ההצעה לאחר אישורה בטרומית לוועדת החוקה כדי לנסות ולסיים את החקיקה בקריאה ושלישית עוד לפני פיזור הכנסת. ממלאת מקום יו"ר הכנסת ח"כ קרן ברק ציינה כי הצעת החוק תעבור לוועדת הכנסת.

ימינה, הליכוד, ש"ס, יהדות התורה וישראל ביתנו תמכו בהצעה, ואילו כחול לבן, יש עתיד, העבודה, מרצ והמשותפת הצביעו נגד, אך השרות עומר ינקלביץ' ופנינה תמנו שטה וח"כ הילה שי-וזאן מכחול לבן הצביעו בעד. מלשכותיהן נמסר כי הדבר נעשה בתאום עם יו"ר כחול לבן בני גנץ.

סמוטריץ' בירך על האישור וקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול לקידומו: "‏ניצחון ראשון עבור ההתיישבות הצעירה. אבל זו רק תחילת הדרך. את החוק הזה נצטרך להעביר ב- 3 קריאות כבר בשבוע הבא והחלטת ממשלה כבר מחר. אדוני ראש הממשלה ‎נתניהו הכדור אצלך. אל תאשר לגנץ להביא שום דבר לממשלה בלי זה".

בהמשך, מסר סמוטריץ יחד עם כ"ץ, מטעם השדולה למען א"י: ״השדולה הציבה מטרה צודקת והיא מתקדמת להשגתה! רוב עצום של נבחרי הציבור בכנסת תומך בהמהלך המוסרי והאנושי של הסדרת ההתיישבות הצעירה. אנו מודים לכל חברי השדולה הפעילים בנושא, לראשי הסיעות שתמכו, ול-3 חברות הכנסת האמיצות מכחול לבן שהצביעו בעד הצעת החוק".

"אנו קוראים לראשי כחול לבן להצטרף למהלך הנכון ולפעול לקידום ההסדרה הצודקת. הנושא בקונצנזוס, הפערים הענייניים אינם גדולים, ואסור ששיקולים פוליטיים יפגעו בעשרות ישובים. יש לקדם את הצעת החוק או את החלטת הממשלה, ולאפשר כבר בימים הקרובים לרבבות ישראלים שומרי חוק ומשלמי מיסים חיים נורמליים".

חיים כץ (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
חיים כץ (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

על פי הצעת החוק, הרשויות האמונות על התכנון ביהודה והשומרון ישלימו את הליכי ההסדרה של השכונות והיישובים שהם בבעלות המדינה, ושבהם דרושה הסדרה. החוק נותן לממשלה שנתיים להסדיר את המאחזים ועד אז לספק להם תשתיות של חשמל, מים ועוד. מדובר ב-70 יישובים שחיים בהם 25 אלף תושבים.

בתקופת ההסדרה, יזכו התושבים הגרים במקומות אלה לכל השירותים המוניציפליים להם זכאי כל אזרח, לרבות חיבור לתשתיות מים וחשמל. כן מוצע כי משרדי הממשלה יראו בשכונות וביישובים אלה כמוכרים לכל דבר ועניין, לרבות לעניין תקציבים, סיוע בתשתיות ובהקמת מבני חינוך ומבני ציבור הנדרשים לצורך החיים התקינים של תושביהם. 

בני גנץ ואבי ניסנקורן (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בני גנץ ואבי ניסנקורן (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

במהלך הדיון במליאה שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר: "יש פער בין הסדרה לחקיקה גורפת. יש מניעה להצעת החוק כפי שהיא מוצגת כרגע. היא לא מבחינה בין מקרקעין מוסדרים לבין מקרקעין שיש קושי להסדיר אותם. בלי הבהרת הסוגיה בחוק יש מניעה חוקתית לקדם את ההצעה. בית המשפט הבעיה את עמדתו נגד החוק".

,הצעת החוק לא מסבירה את ההבדלים בין מדיניות האכיפה וזה מעלה קושי חוקתי במדיניות השוויון. היא מייצרת קשיים בגזרה המשפטית הבינלאומית ומסיבות נוספות שלא אפרט בזירה הבינלאומית אנחנו חושבים שהיא לא נכונה. משרד הביטחון כרגע עוסק בהסדרה, ניתן להסדיר ישובים ובתים רבים אבל לא את כולם. הצעת החוק עושה עוול לאותם יחידות שניתן להסדיר ואם במקשה אחת היא תתעלם אז היא תקשה על ההסדרה. אנחנו לא נגד הסדרה, אבל היא צריכה לעמוד במבחני ההסדרה וכרגע יש מניעות להעביר אותה".

שר ההתיישבות ח"כ צחי הנגבי: "הכנסת יכולה להתאחד בלי קואליציה ובלי אופוזיציה. אנשים שיש להם לב לארץ ישראל. לחזק את האחיזה שלנו בארץ ישראל המערבית. שמענו חבר כנסת שזועק שאלו מאחזים בלתי חוקיים. במשך 2000 שנים עם ישראל נאחז באדמתו. המילה מאחז לא פגומה בעיניי אבל להגיד בלתי חוקיים אז הם חוקיים כמו תל אביב, חיפה וירושלים. אז אומרים שאלה ישובים עם תב"ע לא מוסדרת, עשרות ישובים עלו לקרקע ללא תב"ע מוסדרת". במהלך דבריו של ח"כ הנגבי הופרע נאומו מספר פעמים. ח"כ הנגבי הוסיף: "בהצעת ההחלטה כלל תקציב ראוי למנהל האזרחי ולחטיבה להתיישבות כדי להעניק לו את הכלים לחזק את ההתיישבות ביהודה ושומרון. ברשימה נכללו רק 46 ישובים שהם על קרקעות מדינה. לחוק יש משמעות רק אם נעביר אותו בשלוש קריאות".

צחי הנגבי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
צחי הנגבי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

ח"כ אוסאמה סעדי: "על זה בדיוק נאמר הרצחת וגם ירשת. אתם גוזלים קרקע של פלסטינים ועכשיו אתם אומרים קרקע מדינה. יש מדינה אחת והיא המדינה הפלסטינית. השר הנגבי אתה מזיל דמעות. אתם שלחתם אותם ותחזירו אותם לגבולות המדינה. 50 ישובים בלתי מוכרים בנגב עם עשרות אלפים בלי חשמל ומים וכבישים . לא שמעתי את שרי הממשלה מזדעקים עליהם. מה עם תקציב המדינה, למה אתם לא מעבירים אותו. אני רוצה שמדינות ערב ידעו מה אתם עושים פה היום. זה פשע מדיני".

ח"כ חיים כץ: "אוסאמה, זה נראה לך ש-103 ילדים לא מקימים להם גן, שולחים אותם ברכב ממוגן ירי, זה נשמע לך סביר? נראה לך שיהיו 73 שלא מכירים בהם. נראה לך שיש ילדים שצריכים הנשמה ואם יש הפסקת חשמל מחברים להם מצבר של אוטו. תבינו שגם יהודים במדינה הזאת יש זכויות. אין סיבה בעולם שיהיו 73 ישובים עשרות שנים בלי חשמל, מים ושירותים. הבית שלהם זאת אדמת מדינה ולא אדמות פלסטיניות. לאנשים שם מגיע הרבה יותר ממה שהם מקבלים. עזבו שטיקים והגיע הזמן שבאמצעות החקיקה הזאת האזרחים הללו יקבלו מה שמגיע לכל אזרח בעולם, תנאים בסיסים אנושיים".

אוסאמה סעדי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אוסאמה סעדי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

השר לנושאים אסטרטגיים במשרד הביטחון מיכאל ביטון: "יש מי ששמח על ההצבעה הזאת ויש מי שעצוב אבל ההצבעה הזאת ריקה מתוכן, מעשים והיא בלוף מתמשך של ממשלת ישראל. ביקשתי לעלות לדוכן כי ציטטו אותי יתר על המידה על הדוכן ואני חייב להעמיד דברים על דיוקם. מדינת ישראל הפקירה את המשילות ביהודה ושומרון. מדינת ישראל הפקירה את השירות לאזרח ביהודה ושומרון בין אם הוא יהודי או ערבי".

"הימין שמח על ההצבעה אבל הימין הביא החלטה ב-2011 שהוא מכשיר עשרה יישוביים ביהודה ושומרון ולא הכשירו כלום. חוק ההסדרה שידעו שלא יעבור בממשלה ואין הסדרה ואין סדר ביהודה ושומרון. יש אזרחים יהודים בישובים שהמדינה החליטה להקים והממשלה לא עושה כלום ואין להם חשמל ומים. אותה ממשלה החליטה שיש אזרחים בשטחי c ולהם הוחלט להקים 5 שכונות באותם שטחים וגם שום לא עשו כלום. אולי לפני הבחירות עושים הצעת חוק בחקיקה שאין בה כלום".

"ביהודה ושומרון צריכה להיות משילות וזה יקרה רק אם המנהל יקבל עשרות תקנים חדשים ועם גב לאכיפה שהוא לא יצטרך לחפש יחידה צבאית להריסה. בכל חודש יש מאות עבירות בנייה ביהודה ושומרון של יהודים ופלסטינאים. יש אומדן של בנייה של 4000 יחידות לא חוקיות בחברה היהודית ו-4000 בערבית. ח"כ סמוטריץ' אולי היום הרחקת את המים והחשמל מאותם ישובים שצריכים הסדרה".

שרת התחבורה מירי רגב בירכה: "אני שמחה שהחוק להסדרת ההתיישבות הצעירה עבר היום בכנסת. זהו חוק שיש לו חשיבות כפולה גם מבחינה ביטחונית - התיישבותית וגם בהיבט הסדרת תשתיות מים, חשמל, תקשורת וכמובן כבישים בכלל יהודה ושומרון. אמשיך להוביל ולחבר את כלל ההתיישבות לרשת הכבישים הארצית כפי שביצענו רק בשבוע שעבר עם קידום 4 כבישים חשובים להתיישבות בתוכם כביש עוקף לובאן-  בית אריה, שיקוע קלנדיה, כביש אדם חיזמא וכביש 446. זו המחויבות שלי - לוודא שכלל המתיישבים ביהודה ושומרון יזכו לאותם תשתיות כפי שזכאים להם כלל תושבי ישראל".

ח"כ תמר זנדברג שהתנגדה לחוק מסרה: "בשארית כוחותיה ורגע לפני שהכנסת מתפזרת, חברי הממשלה הכושלת והמנותקת יחד עם חלק מכחול לבן שרכבו אל כסאותיהם על גב מצביעי השמאל, בחרו לשתף פעולה עם המשיחיים והקיצוניים ביותר. ההצבעה בעד החוק המופרע וההרסני שמכשיר גזל וגניבת אדמות בשטחים לא רק שנוגדת את פסיקת בג"ץ שכבר קבע שמדובר במהלך שאינו חוקתי, אלא גם פוגעת אנושות במדינת ישראל ובזכויותיהם של מיליוני בני אדם". ח"כ עאידה תומא-סלימאן כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "חוק הכשרת המאחזים של סמוטריץ׳ שעבר עכשיו הוא פשע מלחמה בחסות הכנסת". 

'שלום עכשיו' מסרו בתגובה: "זהו חוק שדגל שחור מתנוסס מעליו וכל חבר כנסת שהצביע בעדו מסכן את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. את עתיד השטחים יקבע הציבור ולא מיעוט קיצוני. מאחזים לא חוקיים יש לפנות, לא להכשיר. הגיע הזמן להפסיק את מכבסת המילים ולא לתת פרסים לעבריינות ולגזל אדמות".

יו"ר הארגון "מפקדים למען ביטחון ישראל", אלוף (מיל') מתן וילנאי כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הסכמי הנורמליזציה אולי הורידו את הסיפוח החד-צדדי מסדר היום והנה, במקום להתעסק במערכות הבריאות והחינוך הקורסות, במקום להתעסק במשבר הכלכלי שרק הולך ומחמיר, במה בחרו הממשלה והכנסת להתעסק השבוע? בהסדרת המאחזים הלא חוקיים, או בשמם החדש "ההתיישבות הצעירה" ובהצעת החוק, שעברה בקריאה טרומית, שתחייב עריכת משאל עם לפני כל פינוי יישובים ביהודה ושומרון".  

"כמאמר השיר "דרך שתי נקודות עובר רק קו ישר אחד" גם כאן עובר קו ישר אחד שמחבר בין שני הדברים והוא הקו הישר של הסיפוח הזוחל אותו מקדמת הממשלה. בעוד שידה האחת של הממשלה מושטת לשלום אזורי ידה השנייה עושה כל מה שניתן כדי לסכל מהלך עתידי של היפרדות מהפלסטינים ולהפיכתה של ישראל דה פקטו למדינה דו לאומית ללא רוב יהודי".