דוהרים לבחירות: שעון החול לקראת פיזור הכנסת הולך ואוזל. היועץ המשפטי של הכנסת קבע אתמול כי אם לא יימצא הסדר של הרגע האחרון ותקציב המדינה לא יאושר כנדרש, פיזור הכנסת יהיה כבר בשבוע הבא - בשעת חצות, בלילה שבין שלישי לרביעי. אם אכן לא יאושר תקציב המדינה לשנת 2020 עד לשבוע הבא, הכנסת תפוזר באופן אוטומטי והבחירות לכנסת ה־24 יתקיימו ב־23 במרץ 2021.

אף שעל פי תוצאות הסקרים האחרונים, בחירות בעת הזו יכולות להוביל לאיבוד אחיזתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו בהגה השלטון, ובמקביל כחול לבן, מפלגתו של שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, עלולה שלא לעבור את אחוז החסימה - עד כה לא הושגה פריצת דרך במחלוקת בין הצדדים שיכולה לפתור את המשבר הקואליציוני.

גנץ תקף את נתניהו: "אחרי הבחירות הוא לא יהיה עוד ראש הממשלה"

אומנם על פי הגורמים הרשמיים בליכוד ובכחול לבן, לא מתקיימים מגעים ליישוב המשבר, ובשתי המפלגות מצביעים על נתק מוחלט, אך מאחורי הקלעים נמשכים הניסיונות להגיע להסכמות ולמנוע הליכה לבחירות. על פי גורמים המעורים בפרטים, מתנהל ערוץ חשאי בין הוד בצר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי, לבין מקורב נתניהו, איש העסקים יעקב אטרקצ'י (שנמנה עם אדריכלי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן).

נתניהו וגנץ בהצבעה לפיזור הכנסת ה-23 (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
נתניהו וגנץ בהצבעה לפיזור הכנסת ה-23 (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

על פניו נראה כי המכשול האמיתי בדרך לפתרון המשבר הוא לא הרוטציה בין נתניהו לגנץ, שאמורה להתקיים בנובמבר 2021. במהלך המגעים בין הצדדים מסתמן כי הרוטציה תידחה בחצי שנה, אך בכל זאת - תתקיים.

לדברי גורמים בליכוד, המכשול נעוץ בהמשך כהונתו של שר המשפטים אבי ניסנקורן. בשיחה עם "מעריב" אמר בכיר בליכוד: "אחרי מופע אימים של ניסנקורן, שמינה על דעת עצמו ובלי להתייעץ עם הליכוד 61 שופטים, תוך הפרה בוטה של ההסכם הקואליציוני, אי אפשר להמשיך בשותפות עם כחול לבן ללא פתרון לסוגיית המינויים במשרד המשפטים".

הפתרון שמציעים אנשי הליכוד לכחול לבן הוא: מנגנון מפורט המחייב לבצע מינויים במשרד המשפטים רק בהסכמה של שני הצדדים. אם ניסנקורן יפר את ההסכם ויבצע מינוי כלשהו בלי הסכמה של הליכוד, על פי ההצעה המדוברת, בני גנץ יתחייב להדיח את ניסנקורן מתפקידו. אם גנץ לא יעשה זאת – הרוטציה תבוטל. גורמים בליכוד שמקדמים את ההצעה דורשים לעגן זאת בחקיקה.

אבי ניסנקורן (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
אבי ניסנקורן (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

גנץ מצדו דחה אתמול על הסף את ההצעה, שכבר הועלתה, להעביר מתפקידו את ניסנקורן כדי למנוע בחירות. בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה אמר: "אני לא מתכוון להחליף את ניסנקורן, הוא לא פועל מטעם עצמו אלא מטעמי ומטעם כל כחול לבן. אנחנו מחויבים לשמור על מוסדות הדמוקרטיה, ולכן התשובה מבחינתי מאוד ברורה".

שאשא ביטון: לא מתפטרת

ח"כ יפעת שאשא ביטון, שהודיעה השבוע על חבירה למפלגתו החדשה של גדעון סער, הבהירה כי אין בכוונתה להתפטר וכי תמשיך לכהן כחברת הכנסת מטעם סיעת כולנו שבתוך סיעת הליכוד, וזאת חרף דרישת הליכוד להחזיר את המנדט לסיעה ולפרוש מהכנסת המכהנת.

בכירים בליכוד מסבירים את דרישתם כלפי שאשא ביטון בכך שמפלגת כולנו חתמה על הסכם להגשת רשימת מועמדים משותפת עם הליכוד בבחירות לכנסת ה־23. על פי סעיף 22, ההסכם בין הליכוד וכולנו מקצה לשאשא ביטון מקום ברשימה המשותפת על סמך התחייבות של כולנו לא לפרוש במהלך כהונתה של הכנסת ה־23 מסיעת הליכוד בכנסת.

יפעת שאשא ביטון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
יפעת שאשא ביטון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

נוכח סירובה של ח"כ שאשא ביטון להתפטר, יו"ר הקואליציה מיקי זוהר מתכוון לפעול לכינוס ועדת הכנסת בתחילת שבוע הבא ולהצבעה על ההכרזה על שאשא ביטון כעל "פורשת". אם הצעתו זו תעבור בוועדת הכנסת ברוב קולות ושאשא ביטון תוכרז כ"פורשת", לפני שהוכרזו בחירות - היא לא תקבל יחידת מימון לצורך הבחירות והכסף יישאר בליכוד.