האם יש סיכוי שמערכת בחירות רביעית תימנע ברגע האחרון? ברקע הדיווחים על פגישת חירום אפשרית בין הליכוד וכחול לבן הערב (חמישי), גורם ב"כחול לבן" אמר ל"מעריב" כי בכוונת המפלגה להסכים לפשרה רק בתנאי שיהיה תקציב 2021 והוא יפסיק להוות איום לנקודת יציאה ופירוק הממשלה.  בנוסף, גורמים בימינה מסרו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה לנפתלי בנט על מנת להכין תרגיל של הרגע האחרון מול יו''ר כחול לבן בני גנץ.

כאמור, בשעה זו נמשכים הניסיונות להגיע להסכמות ולמנוע הליכה לבחירות. על פי גורמים המעורים בפרטים, מתנהל ערוץ חשאי בין הוד בצר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי, לבין מקורב נתניהו, איש העסקים יעקב אטרקצ'י (שנמנה עם אדריכלי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן). על פניו נראה כי המכשול האמיתי בדרך לפתרון המשבר הוא לא הרוטציה בין נתניהו לגנץ, שאמורה להתקיים בנובמבר 2021. במהלך המגעים בין הצדדים מסתמן כי הרוטציה תידחה בחצי שנה, אך בכל זאת - תתקיים.

הפתרון המוצע כרגע, הוא להשאיר את שר המשפטים אבי ניסנקורן בתפקידו, אך במקביל להסכים על מנגון ברור שיאפשר לקדם מינויים ללא הפרות, עם ההבנה שברגע שצעד אחד לא מקיים את ההתחיבויות שלו, אז גם הצד השני פטור מלקיים את הבטחותיו. בשלב הראשון שתי המפלגות יחתמו על העקרונות החדשים, מתוך הבנה כי אין אפשרות להעביר את הכל עד ליום שלישי. ההנחה בליכוד היא שברגע שהרוטציה תובטח, גנץ יפתח את השיחות ברגל ימין.

הפתרון המסתמן לקושי המשפטי לשינוי מועד הרוטציה הוא להעביר חוק לתיקון החוק. כך שבשביל תיקון חוק יסוד הממשלה יידרש רוב של 61 חברי כנסת ולא של 70. השלב השני יהיה  שינוי מועד הרוטציה, מנובמבר2021 לחודש 2022. אחת הבעיות של ההסכם הקודם הייתה בזה שהוא היה מפורט מדי וסבל מחוסר עקרונות, כך שבסוף נוצרו פרצות רבות. הפעם שואפים לנסח עקרונות ולחתום עליהם עד יום שלישי. לאחר מכן יהיו חודשיים לפרט. הצוותים יישבו, יקבעו תוכנית , ינסחו מצע. יקבעו תקנון להפעלת  הממשלה שיתן כלים ליישוב סכסוכים בין הצדדים

בעקבות הדיווחים על כך שנפתלי בנט קיבל ודחה את ההצעה להקים ממשלה חלופית, גורמים המצויים בפרטים דיווחו ל"מעריב" כי: "בנט איבד אמון ביכולת של נתניהו לנהל את הקורנה ואת הכלכלה - וסבור שהוא צריך להחליף את נתניהו בבחירות, על לכן דחה את ההצעה על הסף".  על פי הגורם, הפנייה לבנט נעשתה על ידי נתניהו, גם ברביעי וגם בחמישי, ונועדה לבדוק את האפשרות לסכל את רצונו של יו''ר כחול לבן גנץ לצאת לבחירות. ככל הנראה, נתניהו בנה על עריקים מכחול לבן ומפלגת ימינה, אשר יצביעו יחד עם הליכוד על הצעת אי אמון קונסטרוקטיבי. 

אחת ההצעות שהעביר ראש הממשלה ליו''ר מפלגת ימינה כללה, לפי הגורם, שלושה תיקים בממשלה ובתוכם תפקיד שר הביטחון. בנט, כאמור, דחה את ההצעה עקב חוסר אמונו ביכולת נתניהו. כזכור, בנט כיהן בעבר כשר הביטחון בממשלת נתניהו, תפקיד ממנו פוטר לאחר שכשל לעבור את אחוז החסימה בבחירות הראשונות בשנת 2019.

בנט בביקורת על דברי ראש הממשלה

בתוך כך, חברי סיעת כחול לבן התכנסו הערב בביתו של השר יזהר שי בקדימה, וחגגו יום הולדת לאורית פרקש הכהן ומיכל וונש קוטלר. במסגרת הכינוס, הודיע גנץ לחבריו כי פניה של הסיעה לבחירות. ח"כים שהשתתפו באירוע העריכו שהסיכויים לפשרה נמוכים עד אפסיים. עם זאת, גורם אחר בסיעה אמר: "פנינו לפשרה ולמניעת בחירות". ניתן להבין מכך כי אם אכן תהיה פשרה עם הליכוד, חלק מחברי הסיעה יתנגדו לה.

במקביל, עשרות מפגינים התאספו מול ביתו של יו"ר כחול לבן בני גנץ בראש העין ומחו נגד הפשרה המסתמנת. המפגינים אף הניפו בובת ענק מתקפלת כדי לסמל את התקפלות של בני גנץ. אבי קדיש, מראשי הספירה לאחור, המארגנת את ההפגנה: "שמענו עכשיו בחדשות שגנץ מתכוון להתקפל. פעם אחת זו טיפשות, בפעם השנייה הוא הופך לשותף לדבר עבירה. בנימין נתניהו הוא נאשם בפלילים, אסור שיהיה ראש ממשלה ובטח שאין להאריך את כהונתו. גנץ, אל תתקפל ולך לבחירות עכשיו!".


חברי סיעת כחול לבן בביתו של השר יזהר שי (צילום: ללא קרדיט)
חברי סיעת כחול לבן בביתו של השר יזהר שי (צילום: ללא קרדיט)

ח"כ עמית הלוי (הליכוד) שוחח עם אריה אלדד ורוני בר און בתוכניתם ב-103FM ואמר: "להעביר את התקציב זו פעולה חשובה, אבל יותר חשוב זה יום לאחר מכן לנהל את התקציב בשותפות, ואם לא תהיה שותפות מצד כחול לבן אז אין לכך משמעות".

אתה רואה איזשהו סיכוי שהממשלה הזו תמשיך לתפקד ולא נלך לבחירות?
"אני לא יודע יותר ממה שפורסם. הדלת של הליכוד פתוחה להמשיך לנהל את המדינה בשותפות. להעביר תקציב זו פעולה חשובה מאוד, אבל אם אין שותפות אי אפשר לנהל את התקציב הזה. זו הציפייה שלנו, וזה לא מה שקרה בחצי שנה האחרונה. תראו, היום בני גנץ חידש מושג על אחדות ירושלים עם בירה פלסטינית, וקשה להבין לאן עוד הוא ילך. בגלל שבמדינה שלנו הכל בעצם שפיט אז ראש ממשלת ישראל הוא בכלל שר המשפטים, והוא אינו מתנהג לפי הסיכומים של ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן, וצריך לזכור שנותרו שלושה ימים וכחול לבן צריכים לעשות חשבון נפש אם הם מתכוונים להמשיך את זה ככה או לא. אם כן, אז לשותפות בינינו אין מקום". 

יש הערב הפגנת ימין מול מעון ראש הממשלה בבלפור. ההפגנה מתקיימת בגלל שחסרה חתימה של ראש הממשלה על מסמך המאשר בנייה של שכונה בצפון ירושלים, באזור שדה התעופה עטרות. עמית הלוי, אתה תהיה נוכח בהפגנה הזו?
"אני בהחלט מתוכנן להגיע לשם, אבל בואו נקרא לזה עצרת ולא הפגנה. בגלל שחברי כנסת ומייצגי המדינה לא צריכים להפגין ולמה להפגין כשאפשר לעשות? מדובר בשכונה מאוד חשובה לציר הצפוני-אסטרטגי של ירושלים. אפשר לומר שהיא נמצא בין גבעת זאב לפסגת זאב, שתיהן על שם זאב ז'בוטינסקי, וזה בהחלט קיר ברזל צפוני אותו צריך להמשיך ולחזק. אני אמרתי לראש הממשלה לא פעם שהוא חייב להמשיך את המהלך שהוא עשה בדרום ירושלים, ולהתייחס למרחב כולו, למעטפת של ירושלים". 

הוא הבטיח לכם סיפוח וזרק את זה, הבטיח שיחתום, אבל הוא לא חותם. למה אתם לא מצטרפים להפגנות של השמאל? למה אתם לא מפגינים 'רק לא ביבי'? 
"את כל הלחץ הפוליטי שיש בי אני מפעיל בנושא הזה. אני יכול לעדכן את רוני בר און שעל אף הציוניות, ראש הממשלה רואה בבנייה יעד אסטרטגי. אנחנו קיימנו סביב הנושא הזה כמה וכמה ישיבות, והוא רואה בזה ערך מאוד חשוב ומעוניין לקדם את זה. אתה הצעת לי הצעה מגונה ואותה אני לא מוכן לקבל, אני לא מוכן לעבור לפוליטיקה פרסונלית של 'רק ביבי' או 'רק לא ביבי'. אני נמצא כבר חצי שנה בכנסת, ואני יודע שאתם הייתם יותר, אבל כשאני מגיע למליאה אני לא רואה  אופוזיציה. אני אומר שאולי נתניהו באמת פגע בדמוקרטיה כי בדמוקרטיה מתוקנת יש גם קואליציה וגם אופוזיציה, אבל אין. אין אף אחד שעולה ואומר 'ההסכמים המדיניים נוראיים!' הרי יש פה השקעות כלכליות מטורפות בחודש האחרון. אף אחד לא אומר שיש לו בעיה עם ההישגים הביטחוניים של מדינת ישראל. כולם מתעסקים רק בביבי או לא ביבי. זו פוליטיקה? איזה מין דבר זה?"

אז למה אתם מצפים בעצם?
"אנחנו מצפים שראש הממשלה יאשר את הבנייה. הוא רוצה לאשר את הבנייה, ואני מניח שזה יקרה".