בדרך לפתרון: התקדמות נרשמה במשא ומתן בין מקורבו של רה"מ נתניהו - נתן אשל - וראש לשכתו ומקורבו של גנץ - הוד בצר, וכעת מתקיים משא ומתן אינטנסיבי. ואולם לצד ההתקדמות, שני הצדדים מחריפים היום (שישי) את המסרים, לקראת רגע ההכרעה על עתיד הממשלה והכנסת.

כפי שפורסם במעריב, הכוונה כעת היא לתקן את חוק יסוד הממשלה, ע"י אישור חוק המתקן את סעיף השיריון בחוק הקיים, שכן עפ"י החוק היסוד בגרסתו הנוכחית, ההחלטה לשינוי מועד הרוטציה דורשת רוב של 70 קולות. לאחר שהתיקון יאושר, יגיע השלב השני - ההצעה לתיקון מועד הרוטציה שהיא תיקון חוק יסוד הממשלה. בליכוד מבקשים לדחות את הרוטציה לאזור מאי 2020.

הפרסום הראשון במעריב

כמו כן, על פניו נראה כי המכשול האמיתי בדרך לפתרון המשבר הוא לא הרוטציה בין נתניהו לגנץ, שאמורה להתקיים בנובמבר 2021. לדברי גורמים בליכוד, המכשול נעוץ בהמשך כהונתו של אבי ניסנקורן במשרד המשפטים.

גורם בליכוד אמר על האפשרות של פיזור הכנסת: "בשלב זה התקשורת עסוקה בפייק ניוז. המשך פעילות הממשלה דורש פשרות מכל הצדדים כדי להמשיך יחד לטובת הענקת חיסונים וסיוע כלכלי לאזרחי ישראל בזמן שאנחנו רואים את האור בקצה המנהרה. חבל לגרור את המדינה לבחירות דווקא בעת הזאת. אם יכפו עלינו בחירות אנחנו ערוכים לכך וננצח".

בני גנץ, אבי ניסנקורן (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
בני גנץ, אבי ניסנקורן (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

 לדברי גורמים בליכוד, המכשול נעוץ בהמשך כהונתו של אבי ניסנקורן במשרד המשפטים. בשיחה עם "מעריב" אמר בכיר בליכוד: "אחרי מופע אימים של ניסנקורן, שמינה על דעת עצמו ובלי להתייעץ עם הליכוד 61 שופטים, תוך הפרה בוטה של ההסכם הקואליציוני, אי אפשר להמשיך בשותפות עם כחול לבן ללא פתרון לסוגיית המינויים במשרד המשפטים".

הפתרון שמציעים אנשי הליכוד לכחול לבן הוא: מנגנון מפורט המחייב לבצע מינויים במשרד המשפטים רק בהסכמה של שני הצדדים. אם ניסנקורן יפר את ההסכם ויבצע מינוי כלשהו בלי הסכמה של הליכוד, על פי ההצעה המדוברת, בני גנץ יתחייב להדיח את ניסנקורן מתפקידו. אם גנץ לא יעשה זאת – הרוטציה תבוטל. גורמים בליכוד שמקדמים את ההצעה דורשים לעגן זאת בחקיקה.

המפגש של כחול לבן בבית של השר יזהר שי (צילום: ללא קרדיט)
המפגש של כחול לבן בבית של השר יזהר שי (צילום: ללא קרדיט)

גנץ התייחס לנושא בפרסום בחשבון הפייסבוק: "בנושא ההתפתחויות הפוליטיות- המצב פשוט. אני הובלתי את כחול לבן והקמתי ממשלת אחדות עם נתניהו, בגלל שתי מגיפות: מגיפת הקורונה ומגיפת השיסוי והפילוג. ואנחנו נשאיר את הממשלה רק אם היא תפעל למגר את שתיהן. גם את הקורונה הכלכלית שלא ניתן להילחם בה ללא תקציב מדינה מרחיב ויציב וממשלה מתפקדת. וגם את הניסיונות לפגוע בדמוקרטיה ולערער את ההסכם ביננו לבין הליכוד".

הוא הדגיש בהמשך הפוסט: "לא יהיו שום פשרות. אני חוזר ואומר לליכוד תם עידן השקרים- הגיעה עת המעשים והתוצאות. אם נתניהו שמפר את ההסכם ביננו פעם אחר פעם, לא יתיישר- אנחנו נלך לבחירות ונדאג שהוא לא יהיה ראש הממשלה ונמשיך להחזיק בכל עמדות המפתח, ולממש את הכוח השוויוני שלנו. כזה שלא היה לאף גוף פוליטי ממרכז המפה הפוליטית בעשור האחרון".