יו"ר כחול לבן בני גנץ, קיים הערב (שבת) סדרה של התיעצויות עם בכירי מפלגתו ועם השר לשעבר חיים רמון לקראת ההכרעה בסוגיה, האם ללכת לפשרה או לבחירות. זאת לאחר שאתמול נרשמה התקדמות במשא ומתן בין מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - נתן אשל - וראש לשכתו ומקורבו של גנץ - הוד בצר.

בימים אלו, לפני שגורלה של הממשלה נחרץ באופן סופי, נראה כי המכשול האמיתי בדרך לפתרון המשבר הוא לא הרוטציה בין נתניהו לגנץ, שאמורה להתקיים בנובמבר 2021. במהלך המגעים בין הצדדים מסתמן כי הרוטציה תידחה בחצי שנה, לחודש מאי, אך בכל זאת - תתקיים.

גנץ תקף את נתניהו: "אחרי הבחירות הוא לא יהיה עוד ראש הממשלה"



בתוך כך, אחד הפתרונות שהוצעו על ידי אנשי הליכוד לכחול לבן הוא: השארת שר המשפטים אבי ניסנקורן בתפקידו, יחד עם מנגנון מפורט המחייב לבצע מינויים במשרד המשפטים רק בהסכמה של שני הצדדים. אם ניסנקורן יפר את ההסכם, ויבצע מינוי כלשהו בלי הסכמה של הליכוד, על פי ההצעה המדוברת, בני גנץ יתחייב להדיח את ניסנקורן מתפקידו. אם גנץ לא יעשה זאת – הרוטציה תבוטל. גורמים בליכוד שקידמו את ההצעה דרשו לעגן זאת בחקיקה.

לדברי גורמים המעורים במו''מ, סוכם כי תוקם ועדת השרים ליישור סכסוכים, אשר תהיה שוויונית ומוסכמת על שני הצדדים. במסגרת הוועדה, כל צד עתיד להתייעץ עם הצד השני לגבי מינויים אשר מחייבים את אישורה של הממשלה.  לצעד זה יחוייב גם שר המשפטים ניסנקורן. בנוסף סוכם כי רה''מ מעדכן את רה''מ החליפי והשניים יפעלו בשקיפות ובהסכמה בתחומי המינויי, יחסי החוץ והיחסים המדיניים. 

באשר לשינוי מועד הרוטציה, הפתרון האופציונלי הוא להעביר חוק לתיקון החוק, כך שבשביל תיקון חוק יסוד הממשלה יידרש רוב של 61 חברי כנסת ולא של 70. השלב השני יהיה שינוי מועד הרוטציה, מנובמבר2021 לחודש 2022. אחת הבעיות של ההסכם הקודם הייתה בזה שהוא היה מפורט מדי וסבל מחוסר עקרונות, כך שבסוף נוצרו פרצות רבות. הפעם שואפים לנסח עקרונות ולחתום עליהם עד יום שלישי. לאחר מכן יהיו חודשיים לפרט. הצוותים יישבו, ינסחו מצע ויקבעו תקנון להפעלת הממשלה שיתן כלים ליישוב סכסוכים בין הצדדים.

לדברי גורמים המעורים במו''מ, סוכם כי תוקם ועדת השרים ליישור סכסוכים, אשר תהיה שוויונית ומוסכמת על שני הצדדים. במסגרת הוועדה, כל צד עתיד להתייעץ עם הצד השני לגבי מינויים אשר מחייבים את אישורה של הממשלה.  בנוסף סוכם כי רה''מ מעדכן את רה''מ החליפי והשניים יפעלו בשקיפות ובהסכמה בתחומי המינויי, יחסי החוץ והיחסים המדיניים.