פרופ' שמעון שטרית, המועמד לנשיאות המדינה, שיגר פנייה אישית למלך בלגיה: "החקיקה האוסרת שחיטה כשרה פוגעת פגיעה קשה בחופש המצפון והדת של הקהילה היהודית. אני פונה להוד מעלתך להפעיל את השפעתך ולהמליץ לרשות המחוקקת והמבצעת בכל רחבי בלגיה להימנע מאיסור שחיטה כשרה".

שלשום (יום שישי) בבוקר, פנה פרופ' שטרית במכתב רשמי למלך פיליפ , באמצעות השגריר בישראל, מר ז'אן לוק בודסון, בבקשה לסייע בנושא זה, וזאת על יסוד הגישה הנדיבה של המלך לאורך השנים לקהילה היהודית ולצרכיה.

זו אינה הפעם הראשונה בה מנסה פרופ' שטרית לסייע בנושאים הפוגעים ביהדות ו/או בישראל, באמצעות פנייה ישירה לגורמי השפעה בינ"ל. האחרונה שבהם הייתה במאי 2020, כאשר פרופ' שטרית היה הישראלי היחיד שחתם על מכתב מחאה, לקנצלרית מרקל מגרמניה, עליו חתומים פרופסורים ואנשי רוח מהעולם. המחאה היתה כנגד ממשלת גרמניה שעמדה לממן בניין בעיר אוסנאברוק ע״ש נאצי בשם קאלמאייר.

כזכור, בשבוע שעבר אישרר בית הדין לצדק של האיחוד האירופי את ההחלטה של האזור הפלמי בבלגיה האוסרת על שחיטה כשרה ללא הימום בעל החיים קודם לכן, כפי שנהוג ביהדות ובאסלאם, הדורשות כי השחיטה תיעשה כשהחיות בהכרה. בפסק הדין שפורסם הבוקר (חמישי) נכתב כי החקיקה בבלגיה העיקרון לפיו בעל חיים יהומם לפני שחיטתו תואם את המטרה של רווחת בעלי החיים על פי החוק הזה. ההימום נועד להפחית את סבלו של בעל החיים בעת השחיטה.

בית הדין גם קבע כי החוק האוסר על שחיטה כשרה לא נוגד את הזכות לחופש דת באיחוד וכי ולמדינות החברות מותר לקבוע כי יש להמם בעלי חיים לפני שחיטתם. בית הדין קבע עוד כי האיסור הוא חוקי משום שהוא נוגע להיבט אחד של טקס השחיטה הכשרה, ולא אוסר אותה לחלוטין, ולכן לא נוגד את אמנת האיחוד האירופי.