רונן צור, יועצו הפוליטי לשעבר של בני גנץ והאיש שליווה אותו לאורך שלוש מערכות בחירות בהן התמודד מול ראש הממשלה בנימין נתניהו, שוחח היום (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM וניתח את מצבה הנוכחי של כחול לבן לקראת התפזרות הכנסת. לדבריו, הרכנת הראש מול נתניהו היא שהובילה את כחול לבן לאבד את אמון הציבור כמעט לחלוטין, לאחר שרה''מ החליפי "זכה לאמון חסר תקדים". צור הסביר כי שר הביטחון "משלם מחיר אישי כבד עבור פשרות שיבטיחו ממשלה מתפקדת".

גולן: איך אתה? מרגיש אשם? כחול לבן מתפרקת, ספק אם יישאר ממנה משהו בבחירות הבאות, היא בקריסה.
"ייתכן, אבל יש פה אחריות כמו בכל מסגרת פוליטית על ההתנהלות של מנהיגים, הם אמורים לשמר את הכוח הפוליטי, את הבייס הפוליטי".

גולן: בני גנץ?
"בני גנץ הוא אחד מהם וכמובן שיש אחריות על מנהיגי המפלגה להיות אלה שמתחזקים, כפי שבנימין נתניהו עושה בליכוד, כפי שבנט עושה בימינה ולפיד ביש עתיד".

גנץ תקף את נתניהו: "אחרי הבחירות הוא לא יהיה עוד ראש הממשלה"

ענת: לא ראית קודם שזה עלול לקרות?
"אני קיוויתי מאוד שהבוסריות הפוליטית שאפיינה את כחול לבן תשתנה תוך כדי תנועה, כי הרי כחול לבן זו מסגרת שהוקמה לפני שנתיים בלבד מכלום, היא לא הייתה קיימת. יש פה אתגר מאוד גדול, משמעותי". 

ענת: מי שעומד בראש המפלגה לא מסוגל.
"הייתה תפיסה שמרגע שנכנסים לממשלת האחדות צריכים להתעסק רק בעניינים שקשורים לניהול הנושאים מול נתניהו ובעניין הזה לא הסתרתי את ביקורתי. הרכנת הראש מול נתניהו ואנשיו הובילה לאיבוד האמון. קראתי הבוקר את הטור הנפלא של נחום ברנע שדיבר על השרשרת הזאת בצורה מאוד חדה, מדויקת וכואבת. כשאתה נותן לצד השני להשפיל אותך אתה נחלש, הבוחרים מאבדים אותך וזו מוטציה פוליטית שהולכת ומחמירה את מצב הגוף החולה".

ענת: בהתחלה, לא ראית את זה? גנץ לא השתנה. אנחנו מכירים את ההיסטוריה שלו גם מהצבא.
"אני לא רוצה להיות חכם בדיעבד, גנץ הגיע לעמדת מנהיג לאומי, ניצח את נתניהו בשתי מערכות בחירות, מה שכמעט אף אחד לא הצליח לעשות ועמד בפני לחצים, שמעטים עמדו בהם בפוליטיקה הישראלית, מה ששלו שלו".

גולן: פוליטית, לא נשאר לו כלום.
"מה שקרה מהרגע בו הסתיימה מערכת הבחירות השלישית ועד היום בכנות נשגב מבינתי".

ענת: את הקליינט הכרת, הבנת מאיזה חומרים הוא עשוי; גולן: אולי הטעות הייתה לבנות את כל הקונסטרוקציה הפוליטית על אדם שהכישורים שלו לא מתאימים.
"זה מתנגש עם דברים אחרים, עם העובדות, האדם עמד בלחצים מאוד כבדים, הוא הצליח לרכז סביבו כמות בלתי נתפסת של בוחרים, שהצליח לעבור את כל הפוליטיקאים המאוד מיומנים בגוש המרכז-שמאל והצליח לנצח את נתניהו". 

גולן: כחול לבן זה הצלחה?
"ברור שכחול לבן בשנה האחרונה היא כישלון, ההתנהלות שלה. כל עוד התנהלה מול נתניהו במערכות הבחירות בקשיחות ואתגרה אותו, כחול לבן ניצחה וגנץ קיבל אמון חסר תקדים".

רביעיית כחול לבן לשעבר: בני גנץ, גבי אשכנזי, יאיר לפיד ובוגי יעלון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
רביעיית כחול לבן לשעבר: בני גנץ, גבי אשכנזי, יאיר לפיד ובוגי יעלון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

ענת: רק גנץ וההנהגה של כחול לבן?
"אני לא מנהיג כחול לבן בשלב הזה. אני לא מנהל את העניינים של כחול לבן בשנה האחרונה. לו הייתי מנהל וזו הייתה התוצאה, הייתי אומר אני בן אדם ויכול להיות שטעיתי".

גולן: אולי אנחנו טעינו? גנץ לפני הכול?
"אתה מייחס את הדברים להתנהלות של השבועות האחרונים, בהם נראה שיש שיקולים שהם פחות ענייניים".

ענת: זה הולך הרבה חודשים אחורה.
"אז חודשים אחרונים, אני מסכים שבשנה האחרונה העניין מתנהל מאוד לא טוב".

גולן: מה גרם לשינוי הזה לדעתך? שזה לא ישראל לפני הכול אלא רוטציה לפני הכול.
"אני לא חושב שהוא הזיז את המשוואה כיוון שגנץ בכל ההתנהלות הזאת של הרכנת ראש מול נתניהו, הסביר אותה בכך שהשיקולים הלאומיים מנחים אותו ולא האישיים. הוא משלם מחיר אישי כבד מאוד לטובת פשרות שהמטרה שלהן היא להבטיח ממשלה מתפקדת".

ענת: לטובת הרוטציה. הוא רוצה להיות רה"מ.
"זה בסדר גמור להתעקש על הרוטציה. זה חלק מההסכם וחלק מהפוליטיקה".

ענת: תראה מה הוא עושה למערכת אכיפת החוק. מה קורה עם ניסנקורן.
"פה יש לי מחלוקת עמוקה מאוד עם מי שמוביל את הפשרות במקום כמעט היחיד שכחול לבן היום מזוהה עם השגת הישגים. במידה ויהיו פשרות על הנושא הזה, אני לא אוכל להגן יותר למרות שאני עושה את זה בקושי רב".

גולן: קרוב אליהם?
"לא, בכלל לא. שיחתי האחרונה עם בני גנץ הייתה לפני חודשים ארוכים. עם אבי ניסנקורן יש שיחות על חצי כף יד. אין לי קשר, קשר קלוש ביותר".

גולן: אתה רץ? לאן?
"בשלב זה אנחנו רואים תופעה מאוד מעניינת, פיצולים והתפרקויות וכאשר ייקבע מועד בחירות נראה התגבשות מחדש, זה יהיה זמן לקבל החלטות, קצת מוקדם כרגע".

ענת: כחול לבן לא?
"אני לא יודע מה יהיה עם כחול לבן".

גולן: זו הייתה בדיחה.
"אני רואה מרידות, הולך להיות מעניין גם בכחול לבן".