שר המשפטים לשעבר, ומי שהפך בימים האחרונים לנציגה של כחול לבן במשא ומתן בינה לבין הליכוד, חיים רמון, שוחח היום עם בן כספית וינון מגל ב-103FM וחשף מדוע הסתיימו השיחות בין שני הצדדים ללא הצלחה. הוא כינה את ההתנגדות להצעת החוק שנועדה להאריך את כהונת הממשלה "פשע, לא טמטום". הוא התייחס לחברי כחול לבן שהתנגדו להצעת החוק, שהייתה עתידה להאריך את כהונת הממשלה, ואמר ש"הפוליטיקה היא מהם והלאה. הם לא הבינו את החוק וכלום, החליטו להתאבד באופן אישי וראוי שהאנשים האלה לא יתקרבו יותר לכנסת".

שובר שתיקה כמתווך.
"לא הייתי מתווך, ייצגתי צד אחד. אם אני שובר שתיקה אני שובר ב-103 ולא בכל מיני מקומות שלא הכירו אותי עד היום. אני רוצה להגיד לכם, אתם יודעים למה אנחנו הולכים לבחירות? בנימין נתניהו חזיר שלטוני, מה שהיה כך היה. יום חמישי, למעשה גמרנו הכול וכמעט לקראת הסוף בא נציג של ביבי ואומר 'תשמע אנחנו רוצים שביבי יכהן עוד חצי שנה כלומר משלוש שנות רוטציה יהיו שנתיים ביבי ושנה גנץ'. אמרתי להם 'אפילו לא חצי שעה'.

באותו רגע נשבר המשא ומתן והוא למעשה לא התחדש באופן מהותי עד יום ראשון. ביום ראשון הצלחנו לעשות דבר שביבי התקפל בו כי הצלחנו לעשות את מה שבעיניי הכי חשוב מכל הדברים – להעביר תקציב 2020 ונשארה נקודת יציאה 23 במרץ אם אין תקציב 2021, מה שביבי לא רצה. ביבי רצה בחירות לא רוטציה אבל ביוני. כל מי שהצביע אתמול נגד החוק הזה הוא חסר אחריות בצורה קיצונית מכיוון שהולך להיות פה גיהינום כי תקציב המדינה יקוצץ עכשיו בעשרות מיליארדים כל אדם ואדם בישראל ייפגע בדרך זו או אחרת בבריאות בחינוך, זוכרים את הגיהנום שהיה כשעמותות התמוטטו? זה היה רק המבוא למה שיהיה".

אני חשפתי את העובדה שאתה מייצג את גנץ במשא ומתן. הייתה התנפלות מכוערת עליך.
"אני חזרתי כי בית המשפט העליון אמר שלא נפל בי פגם מוסרי והרי החלאות האלה נגדי כי אני עזרתי לכאורה לביבי והם מבחינתם שתישרף המדינה, העיקר לא יהיה ביבי".

הביקורת וההתנפלות עליך בנושא מערכת המשפט כן מוצדקת כי התהפכת.
"כל ביקורת בעיניי על דעותיי על מערכת המשפט היא לגיטימית, כל מי שמקלל אותי וסותם אותי ואומר לי דברים – עמדותיי במערכת המשפט ידועות, בשביל זה נהייתי שר משפטים, לא התהפכתי".

אתה קרעת את המסכה מעל פניו של נתניהו, הבנת שהוא לא רוצה להגיע להסדר ולא תהיה רוטציה וזה מה שאומרים מבקרי המהלך, הרי עשיתם עסקה עם נוכל שלא התכוון למלא אותה.
"אני סגרתי את כל הפרצות שהשאירו החכמים שהזהרתי אותם אז, כולל זה שחבר כנסת שמצביע בעד הקדמת בחירות לא יכול לרוץ ברשימה אחרת, הוא בא (נתניהו) ולדעתי מה הייתה כוונתו? שהוא יהיה שנתיים, יגיע לחודש מאי ובחודש מאי הוא ינסה להקדים את הבחירות באמצעות החלטה של סיעת הליכוד שגם את זה עד הסוף אי אפשר היה לסגור. נכון, גנץ יכנס יהיה 3 חודשים וזהו ואת זה הוא רצה".

הוא פוצץ את המשא ומתן כי הוא חזיר שלטוני שרצה עוד?
"הוא לא רצה בחירות הוא הולך להפסיד את הבחירות האלה בגדול. אין לו שום סיכוי לנצח אותם, יש לו גוש של 47 שימליצו".

על מי ימליצו?
"על גדעון סער, על בנט".

מי ימליץ על סער?
"בוא נדבר על זה בתוכנית אחרת. אין לו שום סיכוי לנצח את הבחירות. ביבי גמר והוא הבין את זה".

סוף עידן נתניהו?
"סוף עידן נתניהו, בכל שלושת מערכות הבחירות התווכחתי שלא תם עידן נתניהו. הוא שב למשא ומתן כי הגיע גדעון סער ואיים על המשך שלטונו. גנץ לא יוותר בעניין הזה גם אם הוא הולך הביתה והם לא האמינו לי וזו הטעות הגדולה". 

על זה זה נפל?
"על זה זה נפל".

זה לא מסתדר לי עם מה שאנחנו יודעים, למה גנץ אתמול אומר רק אחרי שיש לו מרד בסיעה.
"החוק הזה לא נתן לביבי כלום להפך זה כניעה של ביבי וגנץ השיג הישג ענק של להעביר את 2020 ולהשאיר את תאריך הבחירות ב-23 במרץ. הוא אמר תעבירו את החוק כדי שיהיה למדינה תקציב שלא יהיה פה כאוס".

אם אתה אומר שנתניהו מלכתחילה רוצה עוד חצי שנה.
"אבל החוק הזה לא מונע אז ביום רביעי אחרי שהחוק היה עובר, היו באים אלינו ואומרים בואו נעשה משא ומתן. היינו אומרים מאה אחוז אין בעיה. היו לנו שני תנאים מוקדמים: העברת תקציב 2020 בלי שינוי של תאריך הבחירות, והתנאי השני שהרוטציה תהיה במועדה. ההישגים האלה הושגו בחוק. זה טוב לכולם חוץ מלאנשים בורים שאין להם מושג איזה אסון הם המיטו על הכלכלה, הבריאות, החינוך וכדומה".

התאבדות פיקטיבית?
"אם היה עובר החוק מיום רביעי היה זמן לנהל משא ומתן שלביבי היה זמן לסגת, כמו שהוא נסוג מזה שהחליט לעשות רוטציה ונסוג מהתקציב. היה זמן לנהל משא ומתן על פי העקרונות שאנחנו רצינו. הם אמרו 'אנחנו לא רוצים פרקליט מדינה אנחנו רוצים לבחור פרקליט מדינה מההתחלה' אמרתי להם 'תשכחו מזה הייתה ועדת איתור היא סיימה את תפקידה'".

מיקי זוהר אמר שאם החוק עובר הבחירות לא יכולות להיות ב-23 במרץ.
"זה לא פעם ראשונה שמיקי זוהר אומר דברים מאוד לא מדויקים וחסרי כל שחר. אנחנו הולכים לבחירות קודם כל בגלל החזירות של ביבי שרצה עוד כמה חודשים. הנפילה של החוק זה פשע, לא טמטום. זה המצב, הבחירה שאומרת להעביר תקציב 2020 ואם אין תקציב 2021 עד ה-5 בינואר הבחירות ב-23 במרץ – כניעה של ביבי לכל אורך הדרך. אנחנו דואגים למדינת ישראל ולכולם".

עו"ד בוסי אמר שאין חיה כזאת.
"אבל יש חוק, החוק כתוב כבר. לא עובר 2021? בחירות ב-23 במרץ".

בגלל זה אני לא מאמין לסער כי הוא הפיל את החוק שהיה אמור לדאוג למדינה. איך אתה מסביר את ההתנהגות של כחול לבן?
"אנשים, אף אחד לא מבין שום דבר, אין להם מושג, הפוליטיקה היא מהם והלאה לא הבינו את החוק וכלום והחליטו להתאבד באופן אישי וראוי שהאנשים האלה לא יתקרבו יותר לכנסת".

מה יקרה?
"או גדעון או בנט או שניהם ביחד".

למי אתה מאמין יותר סער או נתניהו?
"לגדעון".