השר להשכלה גבוהה ושר המים לשעבר, זאב אלקין, שהודיע בשבוע שעבר על התפטרותו מהכנסת ולאחר מכן על הצטרפותו לשורת חברי המפלגה בראשותו של גדעון סער, התראיין (ראשון) הבוקר לכאן ב' והסביר מדוע לא יכול היה להמשיך בליכוד: "משהו התדרדר בנתניהו בשנתיים האחרונות, השיקולים האישיים גוברים כמעט בכל צומת. אתה שואל את עצמך – אם אתה מסוגל להישיר מבט לבוחר". 

"הסדק הראשון התחיל בהליכה לבחירות שלישיות, כשניסיתי לשכנע את נתניהו ביום האחרון לעצור את זה ולהצהיר שהוא מוותר על החסינות האישית. גם שם, ראיתי שהמדינה נלקחה לבחירות כשהיה אפשר למנוע את זה. הסדק הלך והעמיק כשראיתי מקרוב את ההחלטה ללכת למערכת בחירות נוספות", סיפר. 

נתניהו בבית המשפט. צילום: רויטרס (ארכיון)

אבל לא עשית עם הסדק הזה כלום.
"לעזוב את הליכוד זה אירוע מאוד לא פשוט בשבילי, כי זו מפלגה שאני מאוד אוהב את החברים והפעילים בה ואת האווירה חמה שבתוכה. לכן, זה לוקח זמן להתבשל וזה לא פשוט". 

במה נתניהו מסוכן למדינה?
"הוא איש מוכשר ביותר עם המון זכויות, אבל קורה לו משהו בשנתיים האחרונות, וזה התדרדר באופן מהיר בשנה האחרונה, ואולי מתוקף הנסיבות. השיקולים האישיים גוברים כמעט בכל צומת אפשרי על השיקולים האחרים. כל עוד השיקולים האחרים גברו על השיקולים האישיים אתה מוכן לסבול את הבעיות בהתנהלות, כי המאזן היה חיובי למדינת ישראל, אבל כשאתה מבין שזה מתדרדר ולאן זה הולך, אתה שואל את עצמך אם אתה מסוגל להיישיר מבט לבוחר...."

אמרת שנתניהו יכול לשים את הכל בצד. 
"האיש היה שם ולאט לאט השתנה, וקצב השינוי הולך וגובר. זה לא ביום אחד, זה תהליך שהלך והצטבר והתחיל להגיע למסה קריטית שחצתה קווים אדומים. יש פה התנהלות בתוך הסיעה עם אווירה של חנופה, לפי סגנון הדיבור. אתם רואים שבסביבת ראש הממשלה לא נשאר אף אדם שיכול להיכנס אליו לחדר ולומר לו שהוא טועה". 

אתה עד תביעה בתיק 2,000. נתניהו עבר על החוק?
"מה שידעתי חלקתי עם המשטרה. אני לא בית המשפט, הוא יקבע אם נתניהו עבר על החוק". 

אולי כדאי לומר שראש ממשלה לא יכול לכהן עם כתב אישום.
"יכול להיות. מה שקורה בשנה האחרונה, יכול להיות שזה בלתי אפשרי. אבל במצב שאנחנו נמצאים בו היום, התופעות שאני מדבר עליהן רק יתגברו".

אלקין אף הודה: "בשלב מסוים שקלתי פרישה. יכול להיות שאם גדעון לא היה מקים מפלגה, והייתי רואה שאיני מצליח לשנות מבפנים, אז אולי הייתי הולך הביתה".