האם סעודיה תהיה הבאה בתור לנרמל את יחסיה עם ישראל? גורמים בדרגים "הגבוהים ביותר" העריכו בשיחה עם ג'רוזלם פוסט כי סעודיה תכריז על נורמליזציה עם ישראל בתוך כ-12 חודשים. על פי הערכות, הנורמליזציה לא תגיע בחודשים הראשונים של כהונת ג'ו ביידן כנשיא ארה''ב, אך מאמינים כי הצעדים האחרונים במזרח התיכון יקדמו את התהליך.

ההערכות החדשות מגיעות בעקבות סדרת הצהרות של בכירים בישראל בחודשים האחרונים, אשר התווספו בכל פעם שישראל סיכמה על נורמליזציה עם מדינה נוספת, למרות שמשרד החוץ הישראלי מעולם לא הוציא את ההצהרות באופן רשמי.  בשבוע שעבר שר המודיעין אלי כהן טען כי עסקה עשויה להגיע בשנים הקרובות, אך גם אז לא ציין במפורש את התאריך המדובר, עד סוף שנת 2021.

מוחמד בן סלמאן  (צילום: רויטרס)
מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)

טענתו של כהן הצטרפה לטענה שהשמיע שר המודיעין כבר בתחילת נובמבר האחרון, בטרם הבחירות בארצות הברית, בדבר היתכנות עסקה עם הסעודים, אך אז הסתייג כהן מדבריו כשאמר שההסכם תלוי בזהות המנצח במירוץ לנשיאות ובמדיניות מול איראן.  

כזכור, ב-23 בנובמבר, פורסם כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן, במסגרת ביקור בסעודיה יחד עם מזכיר החוץ האמריקאי מייק פומפאו. בנוסף, לג'רוזלם פוסט נודע כי בעבר ביקר בן סלמאן בישראל.

בעבר טען גם ראש המוסד יוסי כהן כי במידה וטראמפ יזכה בבחירות, ההכרזה יכולה להגיע באופן מיידי. לאחר בחירתו של ביידן, האופציה עדיין קיימת, אך ציר הזמן המדוייק אינו ברור. כהן טען כי הסעודים לא רצו להעניק לטראמפ את הנורמליזציה ואז להישאר בלי כלום במידה וביידן יכנס לבית הלבן. במקום זאת, כהן הדגיש אז שממשל ביידן עשוי לרצות בנורמליזציה בין ישראל וסעודיה ככלי לקידום המו''מ בין ישראל לפלסטינים, טקטיקה הפוכה לחלוטין מדרכו של טראמפ.

כעת, חודשיים לאחר הבחירות בארצות הברית, ישנו פעם נוספת ביטחון כי ההסכם עם הסעודים יגיע לקראת סוף 2021. אף על פי שחלק מהביטחון יכול להיות מאותות בלתי פורמליים שנשלחו בין פקידים ישראלים לבין אנשי ביידן, חלק מהביטחון עשוי לנבוע מהבנה מחודשת של כוונות הסעודים ללא קשר לאופן שבו הם מטופלים על ידי הממשל הנכנס.