על אף המשבר הגדול במפלגה, יו"ר כחול לבן ושר הביטחון, בני גנץ, הכריז הערב (שלישי) על התמודדות כחול לבן בראשותו בבחירות הקרובות במהלך מסיבת עיתונאים בכפר המכביה.

בפתח דבריו אמר בני גנץ, "אזרחי ישראל, הבחירות הקרובות, שנתניהו ביהירותו גרר אותנו אליהן, הן הדבר האחרון שעם ישראל צריך כעת. נקודת האור המחכה לכולנו במערכת הבחירות הקרובה – היא שבסופה נתניהו ישחרר את המדינה מציפורניו. יסיים להקריב את עתיד ישראל למען עתידו האישי, המשפטי, והפוליטי. רבים ניסו, מיליונים ביקשו את זה, שנים של תקוות להזיז אותו מתפקידו יבואו לקיצן אחרי הבחירות. סיום דרכו הפוליטית הוא ההישג הגדול ביותר של כחול לבן ולא היחיד".

"כחול לבן פרצה את הדרך לכך, כחול לבן הצילה את המדינה", אמר גנץ והוסיף: "נכון, נשכבנו על הגדר, יש האומרים על הרימון. נכון, אנחנו משלמים על כך מחיר פוליטי כבד מאוד. וכמו שעשיתי בכל 40 השנים האחרונות: אני לא חושב על עצמי לרגע, אני חושב עליכם. ידענו מיהו נתניהו גם לפני שנכנסנו, ידענו שאין טיפת אמת בדרכו. לא עבר יום אחד בממשלה הזו שבו נתניהו ראה בנו שותפים, או ראה את טובתכם. הותקפתי, ועודני מותקף, מדי יום, בעודי בולם את המהלכים המסוכנים שנתניהו הוביל כאן יחד עם אנשיו בחודשים האחרונים", אמר גנץ.

בני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן (צילום: אבשלום ששוני)
בני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן (צילום: אבשלום ששוני)

יו"ר כחול לבן המשיך: "רבים השמיעו לי את המושג 'מתאבד פוליטי' – זה לא עניין אותי אז, ולא מעניין אותי היום. אך ורק מדינת ישראל עומדת לנגד עיני ולנגד עיני חבריי, גם בתשלום המחיר האישי הגבוה ביותר.בנו יש אמת, היא לא השתנתה לרגע, והיא לא תשתנה עד שנבטיח עתיד טוב יותר למדינת ישראל".

"בואו ננקה שולחן", ציין גנץ, "בחודש מאי היו שלוש חלופות פוליטיות: המשך שלטון היחיד של נתניהו עם שני ח"כים מהימין שהיו מצטרפים אליו, אופציה שהייתה על השולחן, או ממשלת מעבר של נתניהו וסכנה גדולה שהוא, עם 40 מנדטים בסקרים, ישיג את הפרס הגדול- חסינות. האופציה השלישית הייתה כניסה של כחול לבן לממשלה ומבצע להצלת מדינת ישראל. לא באנו להציל את כבודנו, לא באנו כי חשבנו שנתניהו יהפוך את עורו. התגייסנו, התגייסתי כמו שתמיד עשיתי- כי חששתי לשלטון הדמוקרטי בישראל, נחרדתי מהפקדת ניהול משבר הקורונה בידי נתניהו לבדו בתקופת בחירות. אז לכל הבכיינים והפחדנים - הגיעה העת להתעמת עם העובדות. בזמן שישבתם והקלדתם- אני מנעתי את סגירת בתי המשפט. בזמן שצייצתם - אני דאגתי שתוכלו להפגין. בזמן שישנתם- שמרתי על העליונות הביטחונית של ישראל".

נתניהו נגד גנץ במליאת הכנסת בדיון על הצעת החוק לדחיית אישור התקציב. צילום: ערוץ כנסת

ראש הממשלה החליפי תקף את מבקריו ואמר: "בזמן שנתתם טיפים מהיציע - הכנסתי את מערכת הביטחון לטפל בקורונה, הכפלתי פי 10 את מספר הבדיקות, דאגתי להקמת מערך חקירות ושבכל עיר ויישוב יהיו חיילי וקציני צה"ל שיעבדו עם ראשי הרשויות. בזמן שעשיתם חישובים פוליטיים – אני עשיתי רק את החשבון שלכם אזרחי המדינה. נלחמתי על סגרים מוגזמים משיקולים פוליטיים, שמרנו על מערכת החינוך פתוחה ככל האפשר, הצלנו את הדמוקרטיה והייתי הקול הענייני והאחראי שלכם במקום שבו שראש ממשלה מונע משיקולים זרים. מעולם לא האמנתי לנתניהו- אבל הייתי מוכן לשתף איתו פעולה למען המדינה. הוא לעומתי, בחר בדרך הרמייה, באי כיבוד הסכמים תוך הפקרת פרנסתם של מיליונים. 

עד הבחירות, אנחנו נשמור על הממשלה מבפנים. ואחריהן תהיה פה ברית של שותפות כנגד נתניהו ולמען מדינת ישראל. בבחירות הקרובות תהיה מפלגה אחת ומנהיג אחד שיפסידו, והרבה מפלגות ומנהיגים שינצחו והחיבור ביניהם ירכיב את הממשלה הבאה. כן, אלה ימים לא פשוטים.  אבל לפעמים צריך לגזום את הצמרות כדי שהשורשים יעמיקו. מי שרוצה שילך, מי שלא מתאים לו הדלת פתוחה, כאן תישאר ותיבנה קבוצה חזקה ומלוכדת שלא כסאות ושיריונים מובטחים להם, רק עבודה קשה למען המדינה".

"כאשר יתפזרו ענני הסיסמאות", אמר גנץ, "נעשה הכל כדי שנתניהו לא יהיה ראש ממשלה, אבל יש רק קבוצה אחת שתוכל להביא לתוך ההרכב החדש את הממלכתיות, את השמירה על שלטון החוק ואת הרוח הסולידרית שאנחנו כל כך צריכים. מפלגה אחת שתאזן בין כבוד למסורת אך לא תאפשר לסגור את תל אביב בשבת, לא תאפשר שחיתות ותשמור על השוויון ועל הביטחון. אנחנו מתקרבים לרגע שבו עוברים מלהציל את ישראל- לעידן שבו נצעיד אותה למקום של אחדות, שותפות גורל ושיקום נכון ממגפת הקורונה. עידן שבו נוכל להגיד לעצמנו שהצלנו את הישראליות שנתניהו איים לקחת. שניצחנו את המגיפה שלא תלך עם החיסון - מגפת השנאה והפילוג. כחול לבן חזקה בראשותי תהיה חלק מוביל במהלכי התיקון. כפי שידענו להציל את ישראל מנתניהו, נדע גם לתקן, ולנווט אותה מהמים הסוערים, לחוף מבטחים".

במקביל להצהרתו של גנץ הודיע ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, כי הוא מקים מפלגה חדשה - "מפלגת הישראלים", ויתמודד בבחירות לכנסת ה-24. שר המשפטים אבי ניסנקורן עמד לצדו והכריז כי הוא יעזוב את כחול לבן ויחבור למפלגה החדשה שמקים חולדאי.

מוקדם יותר היום הודיע ניסנקורן כי הוא מתכוון לעזוב את כחול לבן ולהצטרף לחולדאי. "נביא בשורה למאות אלפי ישראלים אשר מרגישים שאין להם בית פוליטי - ונעשה זאת במעשים ולא בדיבורים", אמר השר.

אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בעקבות כך שוחח גנץ עם ניסנקורן וביקש שיגיש את התפטרותו מתפקיד שר המשפטים. גנץ: ״ניסנקורן בחר בית פוליטי חדש ומשכך מצופה שיתפטר מתפקידו. תיק המשפטים הוא מהנכסים החשובים של כחול לבן לשמירה על הדמוקרטיה ושלטון החוק במדינת ישראל וכפי שפעלנו עד כה, נמשיך גם בהמשך״.

במפלגה החדשה מקווים שקולות רבים של מחנה המרכז החונים אצל גדעון סער, וגם בימינה, יעברו אליהם, ויעבירו אליהם גם קולות נוספים מכחול לבן ומהעבודה. במערכת הפוליטית מעריכים שאם ניסנקורן לא ימהר ויודיע על התפטרותו מתפקיד שר המשפטים, גנץ יעשה זאת עוד היום. על פי ההסכם הקואליציוני לגנץ סמכות לפטר שרים מגוש כחול לבן.

עריקתו של ניסנקורן לשורות מפלגת חולדאי יוצרת בעיה לכחול לבן, שמבקשת להציג בקמפיין הבחירות שלה את השמירה על מערכת המשפט כאחד מהישגיה המרכזיים. גורם בכחול לבן אמר למעריב: "ניסנקורן הוא אדם כפוי טובה. עשה הון פוליטי , רק דאג לכיסא שלו וברח".

כעת, במערכת הפוליטית ממתינים בסקרנות לראות מה תהיה החלטתו של שר החוץ, גבי אשכנזי, לגבי המשך דרכו הפוליטית. האם יחבור לגנץ, יפרוש מכחול לבן ואולי ילך בעקבות ניסנקורן למפלגת חולדאי. כמו כן, מצפים לראות האם המגעים עם ציפי לבני יגרמו לה לחזור לחיים הפוליטיים באחת ממפלגות המרכז. מלשכתו של שר החוץ גבי אשכנזי נמסר לגבי המשך דרכו הפוליטית: "הוא עדיין שוקל המשך דרכו. כשיחליט - נודיע באופן מסודר", והוא צפוי להודיע על כך הערב.