יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שוחח הבוקר (רביעי) עם גיא פלג וענת דוידוב על ההתפתחויות האחרונות בשדה הפוליטי, בהם הודעת רון חולדאי על הקמת מפלגה חדשה. "קודם כל, הוא איש רציני ואני מברך על כל איש רציני שמצטרף לפוליטיקה הישראלית ולכנסת ישראל, כך נראה כנסת יותר רצינית עם משקל יותר כבד וקצת אולי יותר הערכה מכלל הציבור", הדגיש ב-103FM, "לצערי, הסבבים האחרונים לא עשו טוב למערכת הפוליטית. בלי קשר לדעה פוליטית כזו או אחרת, כמה שיותר אנשים רציניים יכנסו למרוץ הפוליטי כך יהיה טוב יותר".

אנחנו רואים שלא קרה כאן מפץ כמו אחרי הכניסה של גדעון סער שהייתה יותר דרמטית. מה אתה אומר על זה?
"צריך לחכות ל-4 בפברואר, אני חושב שעדיין אנחנו לא יודעים את כל המפלגות וכל השמות שיצטרפו בזמן שנותר עד להגשת הרשימות לוועדת הבחירות המרכזית".

גדעון סער ויפעת שאשא ביטון במסר משותף לאחר הודעת ההצטרפות

מעריך שיהיו עוד מצטרפים?
"ללא ספק אני מעריך שיהיו עוד מצטרפים, יצוצו עוד מפלגות, יהיו אנשים חדשים שינסו לקפוץ לעגלה הזאת".

תצרף אליך?
"אנחנו באמת אי של יציבות על רקע של כל המפלגות שצצות כפטריות אחרי הגשם וכל מיני עריקות, אם ירצו להצטרף אנחנו מתחילים משבוע הבא את תהליך הגשת המועמדות. מי שירצה יוכל להגיש מועמדות יש תהליך סדור, יש לנו סיעה מצוינת ואנחנו אי של יציבות גם מבחינת הקו הפוליטי המדיני הכלכלי".

אבל מתחדדת נדמה לי השאלה – אתה לא חושב שהעובדה שמצבת את עצמך במרכז הגוש 'לא ביבי' איבדת את המעמד יוצא הדופן שהיה לך כלשון המאזניים? על השאלה היא מה בנט יעשה ולא ליברמן.
"השאלה היחידה שמעניינת אותי -מה טוב למדינת ישראל. מבחינת האינטרס הלאומי צריך להגיד תודה לנתניהו על כל מה שעשה ולהשתחרר ממנו כרגע כל יום שהוא נמצא בשלטון יחד עם ש"ס ויהדות התורה זה נזק עצום למדינה".

אבל איך שלא משחקים עם המספרים ,השאלה היחידה היא מה בנט יעשה כי אם הוא הולך עם נתניהו הרי הגוש רק לא ביבי אין לו רוב חוסם.
"אני חושב שיש לנו מספיק אתגרים כדי באמת להתעסק, אותי מטריד הנושא הכלכלי. מדינת ישראל לקחה הלוואות קרוב ל-160 מיליארד שקל, הנינים שלנו יצטרכו להחזיר. הסגר השלישי מביא עוד 120 אלף מובטלים. כשאני מסתכל על הגירעון שמתקרב ל-13 אחוז ובחודש יוני נגמר כל הסיפור של מענקים, חל"ת".

התמיכה בנתניהו יציבה.
"לגבי נתניהו, ראינו שלשום בוועדת הכספים, היה קיצוץ בתקציבי הרווחה, בתקציבי החינוך. איפה הוסיפו 140 מיליון שקל? לתלמידי הישיבות, לכל המוסדות של החרדים. גם בביטחון הפנים קיצצו".

מה לגבי הסקרים?
"מה שברור מהסקר, שלכל המפלגות הציוניות יש מעל 60 מנדטים ונפתלי בנט, אני שמעתי רק לפני כמה ימים ביקורת נוקבת של נפתלי בנט על הממשלה הזאת, על נתניהו שזה הממשלה הכי גרועה בהיסטוריה. אם בסוף הוא יחליט להצטרף לממשלה הכי גרועה בהיסטוריה להגדרתו הציבור ישפוט. כרגע כשאני לוקח את כל המפלגות וההצעה שלי הייתה גם לבנט, סער ולפיד – בואו ניצור מיד בלוק שלכולם יהיה ברור ש-4 המפלגות יום לאחר הבחירות מגבשים בלוק של 55-56 מנדטים. זה פחות או יותר מה שביחד".

ומה?
"לצערי לא קיבלתי תשובה, יחד עם חולדאי ועוד שחקנים אפשר להגיע ל-61 מנדטים".

מה עם המשותפת.
"כרגע יש אופציה ממשית בלי משותפת, בלי ש"ס, בלי יהדות התורה ובלי נתניהו, זה סביב 65-64 מנדטים. אם נפתלי ילך לממשלה הכי גרועה, עם ליצמן ודרעי, יחזור לבלוק 'בלוק של צפון קוריאה' כשכולם חתמו לנתניהו פעם אחר פעם מן הצהרת נאמנות".

כלומר בעצם אתה לא מאמין שבנט לא ישב עם ביבי?
"אני לא יודע לנחש, אני גם לא פרשן זה המקצוע שלכם. אני אומר שכרגע יש אופציה ממשית בלי משותפת, בלי ליצמן, בלי דרעי ובלי נתניהו, יש אופציה אמיתית להקים גוש רציני של קואליציה ציונית עם 66-64 מנדטים".

מה לגבי גדעון סער, אתה מאמין כשהוא אומר שלא יישב עם נתניהו?
"היום זה הבדל בין מעשים לדיבורים, בינתיים היחידים שהוכיחו ב-3 סבבים שעמדו בכל הלחצים זה ישראל ביתנו, גדעון סער עבד עבור נתניהו, הצטלם איתו וכיכב איתו בשלטי החוצות. אמנם הוא אמר בשום פנים ואופן לא בנתניהו ואני שמעתי שני רמטכ"לים נשבעים בכל שבועה אפשרית, ראיתי פוליטיקאי מכובד שאפילו הוריד שפם. אני רוצה להאמין שבסוף גדעון סער באמת יעמוד בהתחייבות שלו ולא יצטרף לנתניהו".

מאמין או לא.
"אני רוצה להאמין. דבר שיותר מטריד אותי, גדעון סער כל יום הוא ואלקין מתראיינים בכלי התקשורת החרדים ועוד פעם אתמול אלקין התראיין בקול חי והם מתחייבים לחרדים שלא יכנסו לשום קואליציה בלי ש"ס ויהדות התורה, אם הם בכיס של החרדים בסוף הם ימצאו עצמם בקואליציה עם נתניהו".

זאב אלקין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
זאב אלקין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אבל גדעון סער רצה לסגור את תל אביב, הוא שומר על אורח חיים דתי, למה זה מפתיע?
"זה לא מפתיע, אני חושב שמה שאנחנו זקוקים כמדינה ולא נוותר על זה, זה נישואים אזרחיים ותחבורה ציבורית בשבת בערים ובאזורים לא חרדיים. אנחנו חייבים להכניס לימודי ליב"ה כלל מערכת חינוך כולל חרדית. אנחנו חייבים באמת להעביר את החוק גיוס בני הישיבות או שירות לאומי או שירות צבאי. אנחנו לא נוותר על זה, אם גדעון סער החליט לוותר על זה אני מצטער על זה".

לא תהיה איתו בממשלה?
"אנחנו לא בפוליטיקה רק כדי לתפוס את הכיסא, אנחנו באים עם תוכניות, האתגר הגדול, הכי גדול והכי קשה זה שיקום כלכלת ישראל".

אתה מדבר הרבה על כלכלה. למה זה נשמע שאתה רוצה להיות שר האוצר?
"אני חושב שזה האתגר הכי גדול אני גם מאוד רוצה להיות רה"מ, בעת הזאת התפקיד יותר חשוב ויותר מאתגר ויותר קריטי משר האוצר הבא כי כרגע פשוט משאירים אדמה חרוכה, יש כלכלת בחירות בצורה הכי בלתי אחראית ומשאירים פה חובות והריסות. עלייה בפשיטות רגל ב-40 אחוז של עסקים קטנים ובעיקר בינוניים. אני חשוב שיש הרבה דברים שצריך להתמודד איתם, מה שקורה סביב אמיר אוחנה, הוא לוקח משרד לביטחון פנים והופך אותו למשרד לביטחון נתניהו".

עם 8-7 מנדטים אתה רוצה להיות גם שר אוצר גם שר לביטחון פנים?
"אני חושב שאנחנו, אני בטוח שנגיע למספר דו ספרתי ואנחנו נרצה בהחלט. אני חושב שאלי אבידר יכול לעשות עבודה מצוינת במשרד, ולהחזיר אותו לפסים נורמליים. במשרד האוצר אין עוד אף אחד במערכת הפוליטית את הניסיון".

כ"ץ נכשל?
"לגמרי הוא בכלל לא שר אוצר, הוא אמנם יושב אבל הוא לא מנהל. מי שמנהל זה לשכת רה"מ כשישראל כ"ץ מצהיר שהוא יאריך את החל"ת ויאריך מענקים הוא לא דיבר עם איש במשרד האוצר. אני דיברתי עם כמה בכירים באגף התקציבים הם היו על סף התקף לב כששמעו ברדיו ששר האוצר מצהיר על זה. אין לו מושג מה נעשה במשרד האוצר, הוא מנותק מכל דרג מקצועי. זה פשוט איש שמבצע הנחיות שהוא מקבל מלשכת רה"מ".

ישראל כ''ץ בוועדת הכספים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ישראל כ''ץ בוועדת הכספים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

מה לגבי הרשימה המשותפת? שמת עליה וטו, נתניהו מפלרטט עם רע"מ. למה היא לא יכולה לבוא בחשבון?
"זה לא סתם פלירט. נתניהו כרגע משת"פ של התנועה האסלאמית וחמאס, זו הייתה הסיבה שהתפטרתי מתפקידי כשר ביטחון. רשימת משותפת זה רשימת תומכי טרור והם פועלים נגד אינטרס של ערביי ישראל כשהם מצביעים נגד הסכם שלום עם מפרציות, אבו דאבי ודובאי, כמו שהצביעו נגד הסכם שלום עם מצרים הם פועלים נגד האינטרס של ערביי ישראל. מחרימים הלוויה של שמעון פרס אבל באותו שבוע הולכים לקברו של ערפאת? רשימת תומכי טרור – זו כל הבעיה".